حالت تاریک
مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی خبر داد:

صادرات ۴ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان‌جنوبی

صادرات ۴ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان‌جنوبی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان‌جنوبی گفت: با توجه به ظرفیت مرز از ابتدای امسال صادرات ۴ میلیون دلاری از طریق تعاونی‌های استان به کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس و اروپایی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، غلامرضا اشرفی در جلسه مشترک مدیران ستادی وزارت تعاون و بانک توسعه تعاون با مدیران استان گفت:‌۶۶۴ تعاونی در حوزه بخش تعاون استان فعال است که اقدامات ارزشمندی را در سال‌های گذشته توسط فعالان این حوزه و مجموعه همکاران صورت پذیرفته و تعامل خوبی بین‌ تعاونی‌ها و این نهاد وجود دارد. 

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ادامه داد: از ابتدای امسال 

تعداد ۱۰ تعاونی در استان تشکیل و ۳۰۰ فرصت شغلی در بخش تعاون ایجاد شده است.

اشرفی هم چنین با اشاره به این که در حوزه نظارت از شرکت‌ها و اتحادیه از ابتدای سال جاری ۴۴ مورد انجام شده است افزود: حضور در نمایشگاه‌ها اعم از داخلی و خارجی ۶ نمایشگاه در حوزه تعاون بوده و در زمینه آموزش حضوری و مجازی و متناسب با نیازها در اتاق تعاون ۲ هزار نفر ساعت آموزش دیدند.

به گفته وی رویدادهای ترویجی ۶ مورد و در راستای توسعه و ترویج فرهنگ تعاون از شبکه استانی و ملی قریب به ۶۰ دقیقه مستندات بخش تعاونی‌ها پخش شده است. 

 وی ادامه داد: کمیته اعتباری رفع موانع در سال گذشته تزریق اعتبار به تعداد تعاونی صورت پذیرفته اما نیاز به مساعدت مالی هنوز وجود دارد.

وی اظهار کرد: در بخش مرزنشینان به رغم همه محدودیت کمبود نیروی شدید انسانی اقدامات خوبی انجام شده و در همایش ملی دست اندرکاران بخش تعاون کشور بر اساس گزارشات خراسان جنوبی جزو استان‌های پیش‌رو بوده است.

 

ظرفیت‌های اقتصادی

 

غلام‌حسین حسینی رئیس اتاق تعاون خراسان‌جنوبی در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی استان گفت: بسیاری از محصولات کشاورزی این خطه برند و صاحب ۹۸ درصد زرشک جهان، دارای رتبه ۲ تولید زعفران و به لحاظ کیفی زعفران قاینات رتبه اول، تولید کننده اول عناب، ۸۰۰ نوع گیاهان دارویی و ۵۴ نوع ماده معدنی در استان وجود دارد.

به گفته وی به لحاظ فرهنگی با توجه به وجود ۳۰ مفاخر در حوزه علم در ایران وجهان این استان جایگاه بسیار خوبی دارد منتهی با وجود همه پتانسیل‌ها محروم شناخته می‌شود که قابل قبول نبوده اما کم‌برخوردار قابل قبول است.

وی ادامه داد: احداث خط راه‌آهن و انتقال آب که در دولت سیزدهم کلید خورد و امیدواریم با تکمیل این پروژه‌ها مشکلات زیرساختی و منابع تامین شود و بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استان بهترین استفاده را داشته باشیم.

وی با تاکید بر تعاملی که بین حوزه تعاون و مسئولان اداره کل و بانک توسعه تعاون وجود دارد افزود: خوشبختانه جایگاه امروز تعاون استان در کشور حاصل همین وفاق و همدلی است.

وی به مشکلات پیش‌رو اشاره کرد و افزود: همه مباحث آموزشی بخش تعاونی‌ها را اتاق تعاون برگزار می کند اما اعتبار اختصاصی به این موضوع جوابگوی برگزاری این دوره‌‌ها نیست که نیاز به تجدید نظر وجود دارد.

وی هم چنین خواستار تجدید نظر در تسهیلات مسکن کارگری،قوانین شرکت حسابرسی، تنفیذ اختیار نظارت به استان‌، رفع موانع پیش‌روی برخی تعاونی‌ها، تقویت زیرساخت‌ها و... شد.

 

پرداخت تسهیلات

 

ملایی مدیر شعب بانک‌های توسعه تعاون خراسان‌جنوبی نیز گفت: در زمینه تسهیلات برنامه ۱۴۰۱، ۶۰۰۰ میلیارد ریال بود که بیش از ۱۰۵ درصد یعنی ۶۳۰۰ میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کردیم.

به گفته‌ وی در سال ۱۴۰۲، ۹ هزار میلیارد ریال بود که ۱۰۳۰۰ میلیارد ریال پرداختی داشتیم و امسال پیش‌بینی ۱۱ هزار میلیارد ریال که در مدت سه ماهه ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده است.

ملایی ادامه‌ داد: از اعتبارات تبصره ۱۸ ، در سال ۱۴۰۱ در ۴ حوزه جهاد کشاورزی ، میراث، صنعت و معدن و تعاون و کار که ۱۷۸ درصد تحقق برنامه داشتیم که سهم تعاون ۴۷ درصد بوده و در تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ در حوزه تعاون ۹۳ درصد تحقق برنامه داشتیم و امیدواریم در چند روز آینده به جذب ۱۰۰ درصدی برسیم .

وی به مشکلات تعاونی‌ها در دریافت تسهیلات هم اشاره کرد و افزود: سرمایه اولیه پایین، نداشتن صورت‌های مالی منطبق بر ضوابط حسابداری ،نداشتن مدارک مورد نیاز و این‌که ۹۰ درصد مجوز به نام تعاونی نیست از جمله این موارد است.

خوشایند عضو هیات رئیسه اتاق تعاون خراسان‌جنوبی نیز گفت: اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اتاق تعاون و بانک توسعه تعاون خراسان‌جنوبی سه ضلع مثلث متساوی الاضلاع هستند که خوشبختانه با همکاری و همیاری آن ها تعاون خراسان‌جنوبی جایگاه خوبی را پیدا کرده است.

به گفته وی فقط نسخه پیچی برای تعاونی‌ها در کشور نباید واحد باشد و با توجه به موقعیت استان‌ها انجام شود و به خصوص برای خراسان‌جنوبی به پراکندگی زیاد و دور از مرکز این استان توجه شود.

صادرات ۴ میلیون دلاری تعاونی‌های خراسان‌جنوبی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از