حالت تاریک
یادداشت؛

ضرورت توجه امت اسلامی به وحدت

ضرورت توجه امت اسلامی به وحدت

در اهمیت و ضرورت وحدت و همدلی در میان مسلمانان از دیدگاه قرآن، هیچ تردیدی وجود ندارد و قاطعانه می‌توان گفت که یکی از مسائل اجتماعی، که قرآن بیش از هرچیز دیگر بر آن تاکید دارد، وحدت میان پیروان اسلام است.

زهرا قربانی خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری خاورستان در یادداشتی نوشت: فاصله میان ۱۲ ربیع الأول که سالگرد ولادت پیامبراکرم (ص) بنا بر روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع الاول که تاریخ ولادت رسول‌الله (ص) بنا بر روایات موجود در شیعه است چه زیبا بنیان‌گذار دوراندیش انقلاب اسلامی این روزها را منسجم کرد و با نام هفته وحدت تیر خلاص را بر سینه دشمنان کوبید.

منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین‌المللی است؛ به گونه‌ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام هم سو و هم جهت حرکت کنند. 

در اهمیت و ضرورت وحدت و همدلی در میان مسلمانان از دیدگاه قرآن، هیچ تردیدی وجود ندارد و قاطعانه می‌توان گفت که یکی از مسائل اجتماعی، که قرآن بیش از هر چیز دیگر بر آن تاکید دارد، وحدت میان پیروان اسلام است.

به تعبیر دیگر اختلافات مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان نیست. از این رو معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست بلکه در عین وجود اختلافات زمینه تعامل و جهت گیری یکسان در مسائل کلی و بین المللی در میان آنها وجود دارد . مقام معظم رهبری در دیدار با جمعی از علمای اهل سنت فرمودند: «مسئله‌ی اساسی بنده، مسئله‌ی «امّت اسلامی» است. من سالها است که بر روی واژه‌ی «امّت اسلامی»، بالخصوص متعمّداً تکیه میکنم تا ما فراموش نکنیم که یک امّتیم.»

امت اسلام به عنوان یک امت بزرگ است، امروز جامعه اسلامی با جمعیتی بزرگ که در سراسر جهان حضور دارند، در هر جای گسترانیده شدند و چنین امتی را خداوند متعال برای وارستگی و شایستگی‌اش و وحدت و یکپارچگی ترسیم کرده است. ولادت حضرت رسول (ص) بهانه‌ای برای نمایش وحدت جامعه است، بسیاری از کرامات حضرت محمد (ص) است که ما به عنوان مسلمان به آن افتخار می‌کنیم و امت رسول اکرم، امت واحد و برجسته است.

مقام معظم رهبری در بخش دیگری از دیدار با علمای اهل سنت به موضوع غزه اشاره کردند و گفتند:» امروز به نظر من یکی از واجبات قطعی، حمایت از مظلومان غزّه و فلسطین است؛ این به طور قطع یکی از واجباتی است که خدای متعال سؤال خواهد کرد از ما در قیامت، اگر چنانچه به این واجب عمل نکنیم. هر کس هر جور میتواند؛ یکی میتواند پول بدهد، یکی میتواند سلاح بدهد، یکی میتواند کمک سیاسی بکند، یکی میتواند تبلیغ کند، در منبر، در نماز جمعه مطلب را بیان کند؛ اگر چنانچه ما از این تکلیف سرپیچی کنیم، به طور قطع مسئول خواهیم بود. امیدواریم ان‌شاءالله خدای متعال امّت اسلامی را سربلند کند.»

این امت واحد برای آزادی غزه مظلوم و تا روز دفن رژیم منحوس صهیونیستی هر روز متحدتر از دیروز خواهد بود و پرچم دین ما آنقدر بالا می‌رود و آنقدر گسترده می‌شود که همه جهان اسلام را به زیر سایه خود ببرد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از