حالت تاریک
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی:

هدررفت 27 درصدی آب در خراسان جنوبی

هدررفت 27 درصدی آب در خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: هدررفت آب در خراسان جنوبی ٢٧.5 درصد است که در این خصوص ٦۵٠ کیلومتر از شبکه نیاز به اصلاح دارد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، مهدی دوستی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، اظهارکرد: صرفه‌جویی در مصرف آب مهم‌ترین برنامه شرکت آب و فاضلاب است و شعار امسال هم صرفه‌جویی در سال و کاهش آب بدون درآمد بود که یک مسئله چند بعدی است و فرهنگ، آموزش و مسائل فنی در آن دخیل است.
وی افزود: بر اساس سند سازگاری با کم‌آبی که یک سند مستمر است، خراسان جنوبی همچنان در وضعیت بی‌آبی به سر می‌برد و با توجه به اقلیم استان، سازگاری با کم‌آبی، طرحی برای همیشه است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی بیان کرد: خراسان جنوبی امسال هم مثل سال‌های گذشته با کم‌آبی و بی‌آبی در شهر و روستا‌ها مواجه است، درست است که تنش و بحران جدی وجود ندارد، اما نباید از صرفه‌جویی در مصرف آب غافل شویم.
دوستی با بیان اینکه مهم‌ترین موضوع در بحث ذینفعان آب، حفاظت و صیانت از آبخوان‌ها است، گفت: این آبخوان‌ها ظرف هزاران سال ایجاد و صد‌ها سال هم صیانت شده تا به‌دست ما رسیده است و چون امانتی برای نسل‌های بعدی است باید به‌عنوان یک خط قرمز برای همه مسئولان مورد‌توجه قرار بگیرد و برای این صیانت همه همراه اداره آب و فاضلاب باشند.
وی با اشاره به اینکه طرح انتقال آب به بیرجند از فاصله ٦٠ کیلومتری به علت محدودیت منابع آبی و اعتباری ١٢ سال به طول انجامیده و به‌راحتی قابل جایگزینی نیست، گفت: هم‌اکنون ٣١ شهر استان وضعیت آبی پایداری دارند و علی‌رغم تنش‌های زیاد، قطعی و کاهش فشار آب در شبکه‌ها را نداشته‌ایم.
او ادامه داد: هم‌اکنون ١١٠ مجتمع روستایی تحت پوشش این اداره هستند و در‌حالی‌که سه برابر سرانه تولید آب داریم، اما باز هم با کمبود آب مواجه هستیم که این موضوع به علت مصارف و انشعابات غیرمجاز است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: در سال گذشته ٤٠٠ انشعاب غیرمجاز و از ابتدای امسال تاکنون هم ١٠٠ انشعاب غیرمجاز شناسایی و قطع شده است. انشعابات پرمصرف هم متاسفانه از آب تولیدی با هزینه گران برای کشاورزی و مصارف دام استفاده می‌کنند که تاکید ما بر خودداری از مصارف غیر مجاز است.

٧٠ درصد پروژه اضطراری بیرجند وارد مدار شده
دوستی بیان کرد: در بحث تامین آب‌برای مناطق دچار کمبود، چند پروژه اضطراری را از دی ماه سال گذشته آغاز کردیم که هم‌اکنون بیش از ٧٠ درصد پروژه اضطراری بیرجند در مدار بهره‌برداری قرار‌گرفته است. برنامه اضطراری شهر بیرجند شامل حفر و تجهیز ٤ حلقه چاه و مخزن و ١٠ هزار مترمکعبی بود که الان ٣ حلقه چاه وارد مدار بهره‌برداری شده است و ظرفیت مخزن هم باید افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه تنش یعنی برابری تولید و مصرف آب و بحران هم یعنی تولید آب کمتر از میزان مصرف، گفت: سال گذشته چندین تنش داشتیم که مدیریت شد و مردم متوجه آن نشدند. متاسفانه در برخی از مجتمع‌های روستایی، سه برابر سرانه، آب تولید می‌شود اما باز هم کمبود آب وجود دارد که اگر ٤ یا ۵ برابر سرانه هم آب تولید شود، باز هم با کمبود مواجهیم. این در حالی است که ما مجازیم به ازای هر نفر ٣٨٠ لیتر آب تولید کنیم اما گاهی این میزان به یک هزار و ٢٠٠ لیتر هم می‌رسد و باز هم کفایت نمی‌کند که باعث تضییع حق بیت المال می‌شود.
او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ٤۵٠ روستای استان با تانکر آبرسانی می‌شود که این تعداد در ایام پیک تابستان به حدود ۵٠٠ روستا هم افزایش پیدا می‌کند. هم‌اکنون ٣١ ناوگان حمل آب به روستا‌ها در سطح استان آماده به‌کار است که امسال ٢ تانکر جدید برای آبرسانی به روستا‌ها اضافه شد. همچنین از ظرفیت بخش خصوصی، قرارگاه شهید ناصری، سپاه، بسیج و ارتش هم در ایام اوج و مناسبت‌های مذهبی مثل محرم استفاده می‌شود.

هدررفت ٢٧ درصدی آب در استان
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: هم‌اکنون میزان آب بدون درآمد ٤٠ درصد و هدررفت آب ٢٧. ۵ درصد است که شامل هدررفت ٢۵ درصد در شهر‌ها و ٣٢ درصد در روستا‌ها است که اصلاح شبکه و مدیریت فشار، هوشمند‌سازی شبکه و ترکیبی از اقدامات برای کاهش هدررفت انجام می‌شود.
دوستی ادامه داد: هم‌اکنون در سطح استان ٦ هزار کیلومتر شبکه توزیع در شهر و روستا و ٦ هزار کیلومتر خط انتقال آب داریم که از این میزان ٦۵٠ کیلیوم‌تر از شبکه نیاز به اصلاح دارد.
وی بیان کرد: در موارد اصلاح شبکه چندین عملیات انجام می‌شود که گام اول زوم‌بندی، گام دوم مدیریت فشار، گام سوم هوشمند‌سازی شبکه و گام چهارم اصلاح شبکه است. در خصوص اصلاح شبکه طی چند سال گذشته؛ اولویت اول اصلاح خطوط فرعی به طول ٢٠٠ کیلومتر با نیاز اعتباری ۵٠٠ میلیارد تومان و سپس خطوط اصلی به طول ٣٨١ کیلومتر با نیاز اعتباری ٢ هزار و ٤٤٠ میلیون تومان بوده است. متاسفانه با توجه به نیاز اعتباری بالا برای اصلاح شبکه، نیازند اعتبارات ملی در این خصوص هستیم.

پیشرفت ٧٦ درصدی طرح جهاد آبرسانی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با اشاره به طرح جهاد آبرسانی توسط دولت سیزدهم، گفت: در خراسان جنوبی قرار است این طرح در ١١۵ روستا و با اعتبار ٢۵٦ میلیارد تومان اجرا شود که تاکنون ٧٦ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
وی اظهارکرد: در خراسان جنوبی الگوی مصرف خوش مصرفی، ١۵ مترمکعب است که ٤١ درصد مشترکین استان این الگوی مصرف را رعایت کرده‌اند و ٤٨ درصد مشترکین هم جزو مشترکین پرمصرف (تا دو برابر الگو) و ٨ درصد هم جزو مشترکین بد‌مصرف (بیش از ٢ برابر الگو) هستند.
دوستی با اشاره به اینکه از آبان ماه سال گذشته قطع انشعاب آبیاری فضای سبز را به شهرداری‌های بیرجند، قاین و طبس اعلام کرده‌ایم، گفت: با توجه به تنش آبی در بیرجند و کسری ١٢٦ لیتر در ثانیه، ١١٠ رشته انشعاب آبیاری فضای سبز بیرجند را قطع کرده‌ایم، چرا که خود شهرداری بیرجند برای آبیاری فضای سبز دارای ١٢ حلقه چاه و ٤ تانکر آبرسانی است.
او در مورد تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند هم گفت: تاکنون فاز اول و دوم این تصفیه‌خانه وارد مدار بهره‌برداری شده که از پساب آن برای صنعت، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و توسعه صنایع و معادن استفاده می‌شود.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از