حالت تاریک
گام فولادین چینی‌ها در خراسان‌جنوبی
خاورستان گزارش می دهد؛

گام فولادین چینی‌ها در خراسان‌جنوبی

خراسان‌جنوبی جنوبی در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی طی سه سال گذشته جهش ۲ برابری داشته و چینی ها در این حوزه پیشتاز بوده اند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اهالی رسانه خراسان جنوبی سفری به دنیای سرمایه گذاری خارجی این استان داشتند و اولین مقصد هم دیار نرگس های این استان (خوسف) بود که پرچم داری سرمایه گذاری خارجی خراسان جنوبی را از آن خود کرده است.

 اولین نقطه هم از اولین مقصد بزرگترین شهرک صنعتی خراسان جنوبی (شهرک شهید رحمانی خوسف) است که شرکت چدن خاوران با خوشه کامل صنعتی فولاد در این شهرک راه اندازی شده است گام به گام در حال تکمیل کردن خوشه فولادین است.

 24 اسفند 92 بود که موافقت با فعالیت سرمایه‌گذار چینی برای تولید شمش چدن خوسف با سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شد و در همان سال سرمایه‌گذار نسبت به ثبت شرکت ایرانی با عنوان چدن کویر خاوران با 100 درصد سرمایه خارجی اقدام کرد و با هماهنگی‌های انجام شده عملیات اجرایی کارخانه چدن کویر خاوران از سال 93 آغاز شد.

این کارخانه در 3 فاز چدن خاکستری، کک حرارتی و شمش فولاد برای تامین خوراک تولیدکنندگان و فعالان صنایع داخلی و صادرات شروع به‌کار کرد.

ابتدا هم سید حسن جعفری، مدیر داخلی کارخانه چدن خاوران کمی از مراحل تولید کیک های شمش چدن چند تنی می گوید و این که بازار هدف این شمش های تولیدی هم کشورهایی چون چین، پاکسان، هند و ایتالیا است آن هم با کیفیت بسیار بالایی که دارد.

 بعلاوه هدف از راه اندازی این خوشه فولادین هم این است از خام فروشی مواد معدنی در ایران زمین و به ویژه شهرستان خوسف جلوگیری شود و همین راه اندازی کارخانه چدن زمینه فعال شدن معادن سنگ آهن خراسان جنوبی را نیز در پی داشته است.

 اکنون هم به گفته وی مواداولیه این کارخانه از سنگ آهن خوافو مواد دیگر موردنیاز چون دولومیت نیز از معادن خوسف و بقیه مواد هم از استان های همجوار تامین می شود.

 آینده این خوشه فولادین هم فرایند کامل تولید آن در این نقطه از خراسان جنوبی است.

 بعلاوه اکنون افرادی که در این خوشه فولادین مشغول به کار ند حدود 350 نفر هستند و زمانی که همه زنجیره های تولید تکمیل شود این میزان اشتغال به دو برابر یعنی 700 نفر خواهد رسید.

 این اشتغال در کنار 4 تا 5 هزار نفر اشتغال غیر مستقیم این خوشه صنعتی است.

 اما آن چه زمینه گسست زنجیره این خوشه صنعتی فولاین شده کمبود برق است هرچند که پست 132 کیلو ولت این شهرک در حال راه اندازی است اما آن چه می تواند زمینه ورود به چرخه تولید شمش چدن به بیلت را فراهم آورد تامین زیرساخت برق است.

 به گفته مدیر داخلی کارخانه چدن خاوران مشکل زیر ساخت آب هم وجود دارد اما با توجه به پیش بینی های انجام شده در زمینه انتقال آب پساب فاضلاب بیرجند امیدواری در این زمینه بیشتر شده است.

 افزون براین در جنگل نخاب خوسف نیز رودخانه ای دائمی با 150 لیتر آب در ثانیه وجود دارد که در کویر هدر می رود و تبخیر می شود که انتقال این منبع آبی نیز در دستور کار است.

 دیگر زیرساخت های همچون روشنایی شهرک صنعتی، آسفالت معابر، بهره مندی از اینترنت و مخابرات نیز انجام شده و در حال انجام است.

 سید علی حسینی، فرماندار خوسف هم که جزو همراهان این تور رسانه ای است در ادامه صحبت های مدیر داخلی کارخانه چدن به این موضوع اشاره می کند که در حوزه معادن مرتبط با این خوشه صنعتی معدن دولومیتی در حوزه آبگرم خوسف وجود دارد که تا 6 ماه آینده به بهره برداری می رسد و کمک بزرگی به مجموعه هایی چون چدن خواهد بود.

 همچنین معدن سنگ آهنی نیز در این شهرستان در حال اکتشاف است که جزو بزرگترین معادن آهن کشور به حساب می آید. 

 بعلاوه به تازگی هم چدن خوسف در این شهرک راه اندازی شده است.

 دیگر این که طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی برای شهرک شهید رحمانی خوسف رقم خورده که از جمله آن می تواند به در حال احداث بودن پست 132 کیلو ولت این شهرک اشاره کرد که امید است در 3 ماه ابتدای سال آینده مورد بهره برداری قرار گیرد. 

 بعلاوه از سال گذشته تا کنون ظرفیت برق این شهرک حدود 85 درصد افزایش پیدا کرده یعنی 6 مگاوات بوده 5 مگاوات دیگر هم به آن اضافه شده است و اگر پست 132 کیلو ولت هم وارد فاز اجرا شود پیش بینی می شود سرمایه گذاران بیشتری در این شهرک حضور یابند.

افزون براین در جوار همین شهرک شهرک گلخانه ای خوسف نیز در حال واگذاری ست که با تولید برقی که این شهرک خواهد داشت نیاز بسیاری از سرمایه گذاران تامین خواهدشد.

موضوع حائز اهمیت دیگر این است که از دو منبع آب مورد نیاز سرمایه گذاران شهرک شهید رحمانی خوسف در حال تامین است که یکی به میزان 40 لیتر در ثانیه از پساب فاضلاب بیرجند است و دیگر نیز اجرای خط انتقال آب از رودخانه دائمی جنگل نخاب خوسف که در دل کویر به هدر می رود به شهرک صنعتی خوسف است.

لازم به یادآوری که مطالعات طرح انتقال آب از رودخانه نخاب به شهرک صنعتی خوسف در حال انجام است.

به گفته فرماندار خوسف این اقدامات ناخودآگاه سبب تقویت زیرساخت ها در این شهرک صنعتی می شود و طبع آب و برق که باشد سرمایه گذار هم انگیزه سرمایه گذاری پیدا می کند.

بعلاوه اکنون نیز نگرانی بابت همین موضوع است چرا که برخی از واحد به دلیل نبود زیرساخت آب و برق نمی توانند وارد چرخه تولید شوند.

نکته هم جعفری، مدیر داخلی شرکت چدن خاوران داخل پرانتز یادآور می شود و آن هم این است مشکل قطعی برق کشور شامل این واحد صنعتی نیز شده به طوری که اکنون در حال تعمیر آن است و از 20 مهر ماه نیز تولید آن از سر گرفته می شود.

همچنین متذکر می شود که این واحد با 100 میلیون دلار سرمایه گذار مجوز احداث دریافت کرده که 27 میلیون دلار آن مربوط بخش ریخته گری و بقیه نیز مروبط به بخش شمش فولاد آن است.

 افزون براین واحد تولید ورق نورد گرم این خوشه فولادی نیز با تولید سالانه 500 هزار تن ماشین آلات آن در بندر تیاجین آماده ارسال به کشور است که اگر برق مورد نیاز آن تامین شود می توان این واحد را نیز وارد چرخه تولید کرد.

همین که سید حسن جعفری، مدیر داخلی چدن خوسف از دپو بودن ماشین آلات واحد ورق نورد گرم در بندر تیاجین سخن به میان می آورد مرتضی ذاکریان، مدیر امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی نیز از این سرمایه گذاری می خواهد برای ورود ماشین آلاتش از گمرک بیرجند استفاده کند چرا که چندی پیش که با مدیران وزارت اقتصاد و دارایی در خراسان جنوبی جلسه ای داشته اند مدیرکل گمرکات از وی خواسته تا این موضوع را با سرمایه گذاران درمیان بگذارد چرا که اگر ایت اتفاق بیفتد بسیاری از شاخص های اقتصادی استان هم رشد می یابد.

دیگر این که به واسطه تعاملات حداکثری که در این زمینه وجود دارد سفارش مشتری را در انبار اختصاصی خودش تخلیه و بارگیری می کنند که این موضوع سبب صرفه جویی بسیاری برای سرمایه گذار در زمینه زمان و هزینه می شود.

جعفری، مدیر داخلی شرکت چدن خاوران نیز از این خبر خوش مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خوشحال می شود و ابراز خرسندی می کند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به این که با وارد چرخه تولید شدن دیگر زنجیره های خوشه صنعتی فولاد که اکنون معطل زیرساخت برق است از اشتغال زایی 2 برابری این واحد تولیدی در آینده ای نه چندان دور خبر می دهد.

 دیگر واحدی که در ادامه زنجیره خوشه فولادی در حال احداث است واحد اکسیژن این شرکت تولیدی است که تولید سالانه آن 5 تا 7 هزار متر معکب اکسیژن است که این تولید علاوه بر تامین نیاز این خوشه صنعتی، اکسیژن مورد نیاز استان و واحدهای درمانی را نیز تامین می کند.

 ماشین آلات این زنجیره تولیدی فولاد هم نصب شده و اکنون لنگ تامین برق است.

 مدیر کل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی بعد از توضیح مدیر داخلی این شرکت تولیدی که در حال تکمیل کردن زنجیره خوشه صنعتی فولاد است به این موضوع اشاره می کند که اکنون خام فروشی توجیهی ندارد و هنر هم نیست و آن چه باید به دنبال آن بود این است با ایجاد واحدهای فراوری به دنبال ارزش افزوده برای کشور باشیم.

در همین مدیر داخلی این شرکت تولیدی رو به فرماندار و مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی می کند و به این نکته اشاره دارد که با ابراز تاسف از وزارت صنعت، معدن و تجارت نامه ای دریافت کرده که چدن جزو کالاهای نیمه خام قرار گرفته و مشمول ماده 141 یعنی پرداخت مالیات می شود و از شمول ماده 132 که 13 سال معاف از مالیات در مناطق کم برخودار است خارج شده که فرماندار خوسف می گوید به طور حتم این موضوع در قالب آیین نامه و ابلاغیه است می شود پیگیر آن بود تا واحدهایی چون چدن خوسف از این شمول خارج شو که مدیر کل امور اقتصادی و دارایی قول پیگیری این موضوع را به وی می دهد.

 

در ادامه ذاکریان به بخشودگی 100 درصد جرائم مالیاتی واحدهای تولیدی در صورت پرداخت به موقع مالیات آن هم سخن به میان می آورد که به گفته مدیر داخلی شرکت چدن خاوران با پرداخت 5 میلیارد تومان مالیات 25 میلیارد تومان جرائم آن بخشیده شده است.

پایان بخش اولین مقصد از جهانگردی سرمایه گذاری خارجی در خطه دیار نرگس های خراسان جنوبی هم صحبت های مدیرکل امور اقتصادی و دارایی است با این عنوان که رویکرد این واحد تولید فعال سرمایه گذاری خارجی خراسان جنوبی صادرات محور است تا حداکثر ارزش افزوده را برای کشور در پی داشته باشد.

وی به فرمایشان مقام معظم رهبری در زمینه پیشگیری از خام فروشی اشاره می کند و این که واحدهای تولیدی مانند چدن خوسف با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا برای استحصال محصولات می توانند حداکثر بهره وری را داشته باشند.

بعلاوه بار فع مشکل برق واحدی تولیدی دیگر که 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد در آینده نزدیک با ورود آن به چرخه تولید اشتغال در این واحد صنعتی دو برابر خواهد شد.

همچنین اثر گذاری این گونه واخدهای با توجه به قرارداد کلانی که بین ایران و چین طی 25 سال برای همکاری بیشتر منعقد شده نیز منافع بلند مدت هر دو کشور را تامین خواهد کرد.

شرکت چدن کویر خاوران

 

شرکت چدن کویر خاوران در سال ۱۳۹۲ بشماره ثبت ۴۸۵۹ جهت تولید شمش چدن، آگلومره، کک متالوژی و شمش فولاد در سه فاز جهت تامین خوراک تولیدکنندگان و فعالان داخلی و همچنین صادرات به ثبت رسیده است. موقعیت مکانی اجرای پروژه به مساحت ۱۸ هکتار واقع در شهرستان خوسف، شهرک صنعتی شهید رحمانی شماره۲ می باشد. این شرکت در فاز اول دارای پروانه بهره برداری به شماره ۵۵۹۳۰/۱/۱۳۱ در زمینه ریخته گری چدن با ظرفیت تولید ۱۰۰ هزار تن و تولید آگلومره با ظرفیت ۲۰۰هزار تن، با برق مصرفی ۶ مگاوات و آب مصرفی به میزان ۶ لیتر در ثانیه می باشد؛ لازم به ذکر است میزان برق و آب مصرفی مورد نیاز تامین گردیده است. همچنین فاز کک این مجموعه با ظرفیت ۵۰ هزار تن به بهره برداری رسیده است. که پروانه بهره برداری این محصول در دست اقدام می باشد. در حال حاضر روزانه ۱۵۰تن شمش چدن، و حدود ۴۰۰تن آگلومره و ۲۰۰تن کک در این شرکت تولید می شود که باعث اشتغال مستقیم تعداد ۳۲۰ نفر نیروی ایرانی و ۱۰۵ نفر پرسنل چینی گردیده است.

با توجه به اینکه تکمیل زنجیره صنعتی باعث توجیه فنی و اقتصادی و همچنین ارزش افزوده طرح می گردد، شرکت چدن کویر خاوران در حال راه اندازی واحد تولیدی شمش فولاد ساده کربنی با جواز تأسیس شماره ۸۲۵۵/۱/۱۳۱ از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت با ظرفیت ۲۹۰ هزار تن با برق مورد نیاز ۵/۱۲ مگا وات و میزان آب مصرفی ۲۵ لیتر بر ثانیه واقع در شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف-کیلومتر ۴۰ جاده بیرجند کرمان، می باشد که محصول تولیدی این فاز به شکل بلوم و بیلت با ابعاد ۲۸۰*۱۰۰سانتی متر با طول ۶ و ۱۲ متر خواهد بود که برای تولید میلگرد، نبشی، ناودانی، تیرآهن و... به کار برده می شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از