حالت تاریک
استاد حوزه علمیه خراسان‌جنوبی:

تثبیت‌تشیع با حضور امام‌رضا(ع) در ایران

تثبیت‌تشیع با حضور امام‌رضا(ع) در ایران

استاد حوزه و دانشگاه گفت:ارکان سیاسی و اعتقادی شیعه با رفتارهای هوشمندانه امام رضا علیه السلام در عرصه‌های مختلف اجتماعی تثبیت شد.

حجت‌الاسلام حسین یوسفی به خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری خاورستان گفت: یک نکته تاریخی حضور امام رضا(ع) در ایران در پاسخ به حرکت موذیانه سیاسی مأمون خلیفه عباسی بود که امام هشتم(ع) را در برنامه‌‌ای وارد به ایران کرد.

وی ادامه داد: اما امام رضا(ع) در مقابل طرح مأمون یک برنامه‌ای را طراحی کردند که نه فقط خواسته‌های مأمون عباسی برآورده نشد که موجب رواج و گسترش فکر معارف قرآنی که منتصب به اهل بیت(ع) بود در جای جای دنیای اسلام شد.

به گفته وی اگر بخواهیم به انصاف قضاوت کنیم می‌تواند به عنوان یک فصل برجسته تاریخ ائمه (ع) برای مردم ایران به شمار بیاید.

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: امروز هم این مرقد مطهر مایه برکات بسیاری شده جالب است بدانید امام رضا(ع) کسی که ایشان را بپذیرد تثبیت تشییع در او اتفاق افتاده و تا امام زمان و هر دوازه امام را می پذیرد فرقه‌ها و گونه‌ها و تفکرات مختلف در کنار این مرقد جمع می‌‌شوند و راز و نیاز می‌کنند.

حجت‌الاسلام یوسفی تصریح کرد: یک نکته در مورد افرادی که به زیارت امام رضا(ع) مشرف می شوند برای پرستش امام رضا نمی روند آن‌ها امام رضا(ع) را به عنوان شخصیت بزرگواری که نزد خداوند اعتبار و ارزشی دارد امام رضا(ع) را واسطه قرار می‌دهند در خانه خدا و به یک اعتبار این جا را محل امنی برای پرستش خداوند متعال می‌دانند و در آنجا با خدای خودشان به راز و نیاز می‌پردازند.

وی هم چنین درباره ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) در اول این ماه نیز گفت: اگر چه برخی تاریخ نویسان تاریخ دقیقی را مشخص نکردند ولی مشهور این است که اول این ماه ایشان به دنیا آمدند و ۱۱ ماه ولادت امام رضا (ع) است.

به گفته وی نسبت به ولادت حضرت معصومه(س) که کریمه اهل بیت نام گرفته یک نکته لازم است و آن این است که کریمه در این‌جا با آن واژه کریم تفاوت دارد و دلیل این که کریمه به معنای دختر بزرگوار است و شاید علت این که روز دختر در این ایام قرار داده شده و روز ولادت ایشان را به عنوان روز دختر قرار دادند همین باشد.

وی ادامه داد: کریم یا کریمه به دو معنا می‌تواند باشد شخصی که بزل و بخشش و به اصطلاح کرم دارد و معنای دوم به معنای انسان بزرگوار و شخصیتی که دارای منش بسیار بزرگ است و شاهد این ادعا آیه سوره علق است که می فرماید اقرا و ربک الاکرم واژه اکرم نسبت به خداوند کریم‌تر و با بزل و بخشش‌تر معنا نمی‌دهد.

به گفته وی معنایی که در اینجا داریم شخصیت کریم و بزرگ منش است شاید بتوانیم یک ارتباطی برقرار کنیم‌ بین شخصیت حضرت معصومه (س) و شخصیت دختر که خداوند شخصیت دختر را در این جا بزرگ اعلام کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه در خصوص تبیین جایگاه زن و دختر از نگاه اسلام نیز گفت: همان‌طور که اشاره شده چند مسئله باید در نظر گرفته شود یکی این که تبیین واقعی باید صورت گیرد به این معنا که تفاوت بین زن و مرد را نمی‌توانیم نادیده بگیریم برای همین مسؤلیت‌های زن و مرد متفاوت خواهد بود. 

به گفته حجت‌الاسلام یوسفی یک سری ساختارها در این عالم طراحی شده که ما این ساختارها را نمی‌توانیم نادیده بگیریم ‌ و اگر بخواهیم قائل به تساوی شویم راه را اشتباه رفتیم منتهی منزلت و جایگاه زن و دختر را باید تبیین کنیم.

وی ادامه داد: به طور طبیعی تبیین جایگاه واقعی می‌تواند به عنوان الگو از حضرت فاطمه معصومه(س) استفاده شود و سبک زندگی ایشان و شیوه زندگی ایشان مطرح شود زن و دختر در جایگاه خودشان اگر قرار گیرند آن جایگاه دخترانه و مادرانه یقینا ارزششان بیشتر حفظ می‌شود همان چیزی که اسلام به آن تاکید دارد بیشتر و بیشتر می تواند به زن بها و ارزش دهد.

به گفته وی همان گونه که امروز بعضی اوقات با ظلمی که درحق برخی دختران و زنان شده است از طرف دیگر هم مشاهده شده که نسبت به حقوق زن و دختر بی توجهی‌‌ها و بی مهری‌هایی در نقطه مقابل اتفاق می‌افتد و به عبارتی افراط و تفریط می‌شود این زیاده روی در آینده به نفع زنان و دختران ما نخواهد بود و آن با جایگاه انسانی زنان و دختران ما همخوانی نخواهد داشت.

به گفته وی اگر بتوانیم زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) و حضرت معصومه(س) را به عنوان الگو قرار دهیم به طور طبیعی یک الگوی موفق و یک نمونه جامع از زن نسل سوم در انقلاب اسلامی ارائه دهیم که‌ در نتیجه این زن در راستای ايجاد تمدن اسلامی و ارائه الگوی زن اسلامی خودش را بروز دهد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از