تسنیم تلاوت صفحه ۳۱۴ قرآن کریم
دل کندن از همسر ابراهیم همسرش را در مکّۀ بی آب و گیاه گذاشت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،تفسیر صفحه ۳۱۴ قرآن کریم
تفسیر صفحۀ ۳۱۴ قرآن کریم - سورۀ طه - آیات ۳۸ - ۳۹ - تفسیر نور:
«إِذْ أَوْحَیْنا إِلی أُمِّکَ ما یُوحی * أَنِ اقْذِفِیهِ فِی التَّابُوتِ فَاقْذِفِیهِ فِی الْیَمِّ فَلْیُلْقِهِ الْیَهِ وٌّ لِی وَ عَدُوٌّ لَهُ وَ أَلْقَیْتُ عَلَیْکَ مَحَبَّةً مِنِّی وَ لِتُصْنَعَ عَلی عَیْنِی» «آن جایی که به مادرت را باید الهام کرد، و. کردیم * (به او وحی کردیم) که کودک خود را در پولی بگذار، پس آن (صندوق) را در دریا بینداز، تا دریا آن را به ساحل افکند و (کسی که) دشمن من و دشمن او (است)، آن را از دریا) بگیر. و (ای موسی!) من محبّتی از جانب خویش بر تو افکندم (تا تو را دوست بدارند) و تا زیر نظر من ساخته شوی (و پرورش یابی)*»
نکات سورۀ طه - آیات 38 - 39:
مراد از وحی در اینجا، الهام و القا بر قلب است. نه آن وحی اصطلاحی که مخصوص پیامبران است. زیرا رسالت، مخصوص مردان است. چnanna ک ک ک ی ی ، آیۀ ۱۰۹ ۱۰۹ ۱۰۹ ۱۰۹ ی ی ی ف ف ف َ َ َ َ أ أ أ أ أ أ أ ق ق قق قق ق قق ق قق ق ق ق ق ق ِک »» »إِ إِ إِ» »» »» یْ یْ یْ یْ یْ یْ یْ یْ jیْ دستان طalowt و جalowt آیۀ ۲۴۸ ۲۴۸ shvarۀ bقerhe ، hymduقچۀ صndhn صndhnقچۀ حضrt حضrt حضthrate التابوت فیه سکینة من ربّکم و بقیّة ممّا ترک آل موسی و آل هارون») به معنای صندوق است.
«یم» به معنای دریاست و تمام هشت مورد استعمال «یم» در قرآن، در داستان حضرت موسی میباشد.
بر خلاف قانون که صنعت تنها به ساخت کالاها گفته میشود، قرآن صنعت را هم به کالا گفته «اصْنَعِ الْفُلْکَ» و هم به تربیّت انسانی. «لِتُصْنَعَ عَلی عَیْنِی» همین است که خداوند بر کاری اراده کند، تمام مقدمات آن را میسازد. در اینجا برای حفظ موسی علیه السّلام، به مادرش الهام میکند که فرزندت را به دریا بینداز، به دریای امر مینماید که حامل کودک را به ساحل ببر، به قلب دشمن القا میفرماید که او را بگیر و محبّت کودک را نیز در دل او ببرد. قرار می دهد. امام باقر علیهالسّلام فرمود: خداوند محبتی از موسی در دل مردم که هر کس موسی علیهالسّلام را میدید به او علاقهمند میشد. (نمونه تفسیر)
رمز رسیدن به کمالات، دل کندن از وابستگی ها و دوستی هاست. «اقْذِفیهِ»
الف: دل کندن از خود ابراهیم حاضر شد در آتش رخ دهد.
ب: دل کندن از همسر ابراهیم همسرش را در مکّۀ بی آب و گیاه گذاشت.
ج: دل کندن از نوزاد مادر موسی فرزند خود را در آب افکند.
د: دل کندن از نوجوان ابراهیم حاضر شد اسماعیل را قربانی کند.
ه: دل کندن از شهوت یوسف، درخواست کامیابی همسر عزیز مصر را نپذیرفت.
و: دل کندن از خواب ثواب نماز در دل شب را کسی جز خدا نمیداند. «فَلا تَعْلَمُ نَفْسٌ ما أُخْفِیَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْیُنٍ» (سجده، ۱۷).
پیامهای سوره طه - آیات ۳۸ -۳۹:
۱. گاهی والدین به خاطر فرزند، مشمول لطف خاص میشوند. «أَوْحَیْنا إِلی أُمِّکَ»
۲. زن نیز میتواند به مقامی برسد که مورد وحی و الهام الهی قرار بگیرد. «أَوْحَیْنا إِلی أُمِّکَ» (اگر چه این وحی، برای رسالت به شماره نمیرود، امّا الهام ساده نیز به حساب نمیآید، زیرا مادر موسی به واسطۀ آن، فرزند خود را تسلیم آب کرد.)
۳. در حرکت و نهضت انبیا، زنان نیز ایفای نقش کرده اند. «أُمِّکَ»
۴. دریا نیز مانند تمام هستی، تحت امر الهی است. «فَلْیُلْقِهِ الْیَمُّ بِالسَّاحِلِ»
۵. کلمه «عدوّ» تکرار در عمق عداوت طاغوت نسبت به فرستادگان الهی است. «عَدُوٌّ لِی وَ عَدُوٌّ لَهُ»
۶. عدو شود خیر، اگر خدا خواهد. «یَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِی وَ عَدُوٌّ لَهُ»
۷. محبوبیّت یکی از الطاف الهی است. چه دلها از اوست، محبّت نیز از اوست. «مَحَبَّةً مِنِّی»
۸. اولیای خدا، تحت نظر و تربیت ویژۀ پروردگار قرار دارند. «عَلی عَیْنی»
تفسیر صفحۀ ۳۱۴ قرآن کریم - سورۀ طه - آیۀ ۴۰ - تفسیر نور:
«إِذْ تَمْشِی أُخْتُکَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّکُمْ عَلی مَنْ یَکْفُلُهُ فَرَجَعْناکَ إِلی أُمِّکَ کَیْ تَکَیْ تَقَیْت ْتَ نَفْساً فَنَجَّیْناکَ مِنَ الْغَمِّ وَ فَتَنَّاکَ فُتُوناً فَلَبِثْتَ سِنِینَ فِی أَهْلِ مَدْیَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَیْهِ . در پی آن صندوق) میرفت تا بگوید: آیا شما را به کسی راهنمایی میکند که تکفّل و پرستاری او را بپذیرید؟! (و آنان پذیرفتند.) پس (این گونه) ما تو را به سوی مادرت باز گردانیدیم تا چشم او (به تو) روشن شود و اندوهگین نگردد. و (ای موسی!) تو شخصی (از فرعونیان) را به قتل می رساند (و این بابت می تواند از آن تبدیل شود)، پس تو را از غم نجات دادیم و تو را در آزمون های مختلف آزمودیم. پس چند سالی را در میان مردم مدین (و در کنار شعیب پیامبر) درنگ کردی، سپس (اینک) در زمان مقدّر (برای پذیرش رسالت به اینجا) آمدی»
نکات سورۀ طه - آیۀ ۴۰:
فرعون که صندوق را از آب، در آغاز تصمیم کشتن طفل را داشت، ولی همسرش او را از این کار گرفت. پس دایهها را برای شیردادن کودک دعوت کردند، امّا موسی سینۀ هیچ یک از آنان را قبول نکردند، و نظام فرعونی در تغذیه کودک عاجز شد. خواهر موسی که ماجرا را دنبال میکرد، آمد و با حالت عادّی گفت: من را به کسی معرّفی میکنم که این کودک سینۀ او را قبول کند. بدین گونه موسی به دامان مادر بازگشت. در تاریخ زندگانی و مبارزات حضرت موسی علیهالسّلام چند زن نقش اساسی داشتهاند مادر موسی، خواهر موسی، همسر موسی و زن فرعون. حوادث زندگانی انبیا، گاهی به شباهت دارد.
مثلًا سرگذشت حضرت موسی علیه السّلام با زندگانی حضرت یوسف علیه السّلام از جهان مشابهی است، از جمله:
الف: هر دو پیامبر مدّتی را در کاخ زندگی کرده اند.
ب: زندگی در کاخ، به انتخاب هیچ یک نبود.
ج: و مادر هر دو پیامبر به فراق مبتلا شدند.
د: سرانجام، هر دو به سوی والدین خود بازگشتند.
ه: هر دو به فتنۀ دیگران شدند حضرت یوسف به فتنۀ برادران خود و موسی علیهالسّلام به فتنۀ فرعون.
و: در زندگی هر کدام، زنی کاخ نشین نقش داشته است، همسر عزیز مصر در نقش منفی و همسر فرعون در نقش مثبت.
پیامهای سوره طه - آیه ۴۰:
۱. در نظام حاکمیت طاغوت، هرکس از طرفداران حقّ، چه زن و چه مرد، باید نقش مبارزاتی خود را به خوبی انجام دهد. «تَمْشِی أُخْتُکَ»
۲. برای دریافت الطاف الهی باید حرکت نمود. «أَوْحَیْنا ... تَمْشِی أُخْتُکَ»
۳. پیشنهادات حقّ و منطقی خود را با نرمی و ملاطفت مطرح کنیم. «هَلْ»
۴. اسرار را فاش نکنیم. «مَنْ یَکْفُلُهُ» و نگفت: «الی امه»
۵. شیر دادن فرزند، کافی نیست؛ بلکه تکفّل کامل مهم است. «یَکْفُلُهُ»
۶. خدا به وعده های خود وفادار است. (امام باقر علیه السّلام فرمود: مدّت جدایی فرزند از مادر سه روز بود. (تفسیر نور الثقلین)) «إِنَّا رَادُّوهُ إِلَیْکِ فَرَجَعْناکَ إِلی أُمِّکَ»
۷. سرپرستی مادر، بهترین شرایط برای رشد فرزند است. «لِتُصْنَعَ عَلی عَیْنی ... فَرَجَعْناکَ إِلی أُمِّکَ»
۸. رضایت مادر، جایگاه ویژهای نزد خدا دارد. «فَرَجَعْناکَ إِلی أُمِّکَ کَیْ تَقَرَّ عَیْنُها»
۹. نگرانی از بازتاب کارها، به اخلاص و عصمت ضربه نمیزند. «فَنَجَّیْناکَ مِنَ الْغَمِّ» (موسی علیه السّلام یک قبطی را بدون تعمّد کشته بود و اگر چه گناهی نداشت، ولی نگران و غمگین بود.)
۱۰. خدا آزمایشات سختی را در پیش روی دارند. «فَتَنَّاکَ فُتُوناً» انبیاء نیز باید از حوادث سخت را بچشند بعد از سالها زندگانی در کاخ، اینک چوپانی در بیابان شروع میشود. «فَلَبِثْتَ سِنِینَ فِی أَهْلِ مَدْیَنَ»
۱۱. پشت سر گذاشتن مراحل سخت، مقدمه رسیدن به مقام الهی و معنوی است. «فَتَنَّاکَ ... ثُمَّ جِئْتَ عَلی قَدَرٍ یا مُوسی»
۱۲. مسئولیّتها، توفیقات و الطاف الهی، دارای زمانبندی و حساب شده است. «جِئْتَ عَلی قَدَرٍ یا مُوسی»