تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۴۶۹ قرآن کریم
امروز، هر کس در برابر کاری که کسب کرده است پاداش داده میشود؛ امروز هیچ ظلمی نیست؛ همانا خداوند به حساب ها زود میرسد
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۶۹ قرآن کریم آمده است: «الْیَوْمَ تُجْزی کُلُّ نَفْسٍ بِما کَسَبَتْ لا ظُلْمَ الْیَوْمَ إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسابِ» «امروز، هر کس در برابر کاری که کسب کرده است پاداش داده میشود؛ امروز هیچ ظلمی نیست؛ همانا خداوند به حساب ها زود میرسد»
نکتههای سورۀ غافر - آیۀ ۱۷:
در آیۀ قبل و این آیه، شش نکته دربارۀ قیامت مطرح شده است:
الف) حضور همۀ مردم. «هُمْ بارِزُونَ»
ب) کشف همۀ اعمال و افکار. «لا یَخْفی عَلَی اللَّهِ مِنْهُمْ شَیْءٌ»
ج) جلوۀ قدرت حقّ. «لِمَنِ الْمُلْکُ الْیَوْمَ لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ»
د) رسیدن هر کس به جزای خویش. «تُجْزی کُلُّ نَفْسٍ»
ه) عدالت مطلق. «لا ظُلْمَ الْیَوْمَ»
و) سرعت حساب. «سَرِیعُ الْحِسابِ»
قیامت روز بسیار مهمی است. در این آیه و آیۀ قبل چهار بار کلمۀ «یوم» آمده است؛ «یَوْمَ هُمْ بارِزُونَ»، «لِمَنِ الْمُلْکُ»، «الْیَوْمَ تُجْزی»، «لا ظُلْمَ الْیَوْمَ»
ظلم جلوههایی دارد:
الف) نادیده گرفتن زحمات افراد.
ب) کم دادن پاداش.
ج) کیفر مجرم بیش از حقّش.
و در قیامت هیچ یک از اینها نیست و به کسی ظلم نمیشود. «لا ظُلْمَ الْیَوْمَ»
در روایات میخوانیم که مراد از جملۀ «لا ظُلْمَ الْیَوْمَ» آن است که در قیامت تقاص مظلوم را از ظالم خواهیم گرفت. (تفسیر مجمع البیان)
طولانی شدن دوره ی دادرسی در دنیا یا به خاطر انکار مجرم و پوشاندن جرم است، که در قیامت، زمین و زمان و اعضای بدن و فرشتگان و نامههای اعمال همه گواهند و جایی برای انکار و مخفی نمودن جرم نیست. یا به خاطر دفاع مجرم از خود است، که آن روز همه به خلافهای خود اعتراف دارند و دفاعی ندارند. یا به خاطر احضار افراد و پروندههاست، که همه حاضرند و پروندهها باز است. یا به خاطر تأمل قاضی و تجدید نظر است، که چیزی بر خداوند پوشیده نیست. یا به خاطر ظرفیّت نداشتن زندانهاست که در آن روز، جهنّم پر نمیشود. یا به خاطر کارشکنیهایی است که طرفداران مجرم در دادگاه دارند که در آن جا شفیع و یاوری وجود ندارد. بنابراین در قیامت خداوند به حسابها زود رسیدگی میکند. «إِنَّ اللَّهَ سَرِیعُ الْحِسابِ»
انتهای خبر/