تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۴۷۱ قرآن کریم
همانا یوسف پیش از این با دید روشن نزد شما آمد، امّا شما همیشه از آن چه برای آورده بود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» در تفسیر صفحه ۴۷۱ قرآن کریم آمده است: وَ لَقَدْ جاءَکُمْ یُوسُفُ مِنْ قَبْلُ بِالْبَیِّناتِ فَما زِلْتُمْ فِی شَکٍّ مِمَّا جاءَکُمْ بِهِ حَتَّی إِذا قَلْتَی ُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا کَذلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ» «همانا یوسف پیش از این با دید روشن نزد شما آمد، امّا شما همیشه از آن چه برای آورده بود در شک بود، تا آن جایی که یوسف از دنیا رفت، گفت: «خداوند پس از او هرگز پیامبری نخواهد فرستاد». این گونه، خداوند هر افراط گر نگران کننده را گمراه میسازد»
نکته های سوره غافر - آیه 34:
مؤمن آل فرعون برای هدایت و بیداری مردم، ابتدا تاریخ پیشینیان آنان را مطرح کردند و فرمودند: مبادا آن بلائی که به قوم نوح و عاد و ثمود رسید، به شما نیز برسد. سپس خود بنی اسرائیل را به رُخ آنان کشید که شما دربارۀ یوسف چنین کردید و چنان کردید.
به هر نوع تجاوز از حدّ، «اسراف» گفته میشود.
مراد از «مُسْرِفٌ» در این آیه، کسی است که با حقّ پافشاری و اسرار میکند مخالفت کند. (تفسیر راهنما)
پیامهای سوره غافر - آیه 34:
۱. رفتارها در گرایش ها لجاجت های نسل آنها یا مؤثّر است. مؤمن آلفرعون گفت: اگر امروز به موسی ایمان نمیآورید راه دوری نرفتهاید شما به یوسف هم ایمان نیاوردید. «جاءَکُمْ یُوسُفُ مِنْ قَبْلُ»
۲. یوسف معجزات فراوان داشته است. «بِالْبَیِّناتِ»
۳. شك، اگر مقدّمة تحقيق و حركت شود، ارزش دارد ولي اگر باعث ركود و سوءظن شود يك آفت است. «فَما زِلْتُمْ فِی شَکٍّ»
۴. شک، یک حالت طبیعی است، ولی تشکیک بیمورد ناپسند است. «فَما زِلْتُمْ فِی شَکٍّ مِمَّا جاءَکُمْ بِهِ»
۵. مرگ برای همه است حتّی پیامبران. «حَتَّی إِذا هَلَکَ»
۶. عقیده به ختم نبوت بعد از یوسف باعث شد که برخی از بنی اسرایل، بعثت حضرت موسی را نپذیرفتند. «قُلْتُمْ لَنْ یَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا»
۷. رضایت ما از دیگران، ما را نیز شریک جرم میکند. (یوسف چهارصد سال قبل از موسی زندگی میکرده ولی چون نسلهای بعدی به کفر نیاکانشان راضی بودند خداوند آنها را مخاطب قرار داده است). (تفسیر اطیب البیان) «قُلْتُمْ لَنْ یَبْعَثَ اللَّهُ»
۸. خاتمیّت پیامبر با خداست. نه خواست مردم. «قُلْتُمْ لَنْ یَبْعَثَ اللَّهُ مِنْ بَعْدِهِ رَسُولًا»
۹. خداوند مردم را بدون حجّت و راهنما نمیگذارد. (انتقاد آیه از کسانی است که بدون دلیل میگویند: «لَنْ یَبْعَثَ اللَّهُ ... رَسُولًا)»
۱۰. سنّت خداوند آن است که کسانی را که با حقّ پافشاری مخالفت میکنند، به حال خود رهایشان میکنند. «کَذلِکَ یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفٌ مُرْتابٌ»
۱۱. کسی که راه انبیاء را نمی پذیرد و حرکت نمی کند، استعدادها و لیاقت ها و الطافی را که حقّ دریافت کرده است. «مُسْرِفتٌ مُرْتابٌ»
۱۲. واقع شدن انسان مرحلهای است: در یک مرحله تشکیک میکند، «مُسْرِفٌ مُرْتابٌ» ولی در مرحلۀ دیگر تکذیب. «مُسْرِفٌ کَذَّابٌ» (غافر،۲۸)
۱۳. فیض خداوند عام است، این افراد به خاطر روحیات و عملکرد بد، خود را محروم میکنند. «یُضِلُّ اللَّهُ مَنْ هُوَ مُسْرِفتٌ مُرْتابٌ».
انتهای پیام /