حالت تاریک
تفسیر صفحه ۴۷۶ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۴۷۶ قرآن کریم

همانا ما پیش از تو پیامبرانی فرستادیم. داستان بعضی از آنان را برای تو بازگو کردیم و (داستان) بعضی دیگر را برای تو نقل نکردیم و هیچ پیامبری نمی‌تواند معجزه‌ای جز به فرمان خدا بیاورد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۴۷۶ قرآن کریم آمده است: «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلًا مِنْ قَبْلِکَ مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَیْکَ وَ مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ عَلَیْکَ وَ ما کانَ لِرَسُولٍ أَنْ یَأْتِیَ بِآیَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِذا جاءَ أَمْرُ اللَّهِ قُضِیَ بِالْحَقِّ وَ خَسِرَ هُنالِکَ الْمُبْطِلُونَ»  «و همانا ما پیش از تو پیامبرانی فرستادیم. داستان بعضی از آنان را برای تو بازگو کردیم و (داستان) بعضی دیگر را برای تو نقل نکردیم و هیچ پیامبری نمی‌تواند معجزه‌ای جز به فرمان خدا بیاورد، پس چون فرمان خدا آمد (و قیامت برپا شد)، به حقّ داوری خواهد شد و باطل‌گرایان در آن جا زیانکارهستند» 

نکته‌های سورۀ غافر - آیه ۷۸:
بر اساس روایات، تعداد انبیاء ۱۲۴ هزار نفر است؛ ولی در قرآن تنها نام بیست و ۶ نفر از انبیاء آمده است: آدم، نوح، ادریس، صالح، هود، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، یوسف، لوط، یعقوب، موسی، هارون، شعیب، زکریا، یحیی‏، عیسی‏، داود، سلیمان، الیاس، الیسع، ذاالکفل، ایوب، یونس، عُزیر و محمّد علیهم‌السّلام. (تفسیر نمونه) 

یکی از راه‌های تربیت و ارشاد، بیان تاریخ گذشتگان و الگوهای مثبت است و قرآن بارها این روش را به کار برده است.

پیام‌های سورۀ غافر - آیه ۷۸:
۱. پیامبر اسلام خاتم انبیاست. («مِنْ قَبْلِکَ» بارها در قرآن آمده است در حالی که یک بار «من بعدک» نیامده است). 

۲. آشنایی با تاریخ انبیاء مایۀ تسلّی پیامبر اکرم و عامل صبر است. «فَاصْبِرْ ... مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَیْکَ‏» 

۳. قصه‌هایی باید مورد تلاوت و تدبر قرار گیرد که حقّ باشد و هدف از آن نیز ترویج حقّ باشد. «مِنْهُمْ مَنْ قَصَصْنا عَلَیْکَ» 

۴. قصه ‏گویی را سبک نشمریم. قرآن چندین قصه تعریف کرده است. «قَصَصْنا» 

۵. کسی می‌تواند تاریخ انبیاء را نقل کند که خود آنان را فرستاده باشد. «قَصَصْنا- لَمْ نَقْصُصْ» 

۶. قرآن کتاب تاریخ نیست و گرنه قصه‏ ی همه ‏ی انبیاء را بازگو می‌کرد. «مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ» 

۷. در بیان تاریخ، عبرت‏‌ها مهم است نه آمارها. «مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ» 

۸. از ذکر نشدن نام خود ناراحت نشویم، نام بسیاری از انبیاء نیز برده نشده است. «مِنْهُمْ مَنْ لَمْ نَقْصُصْ» 

۹. معجزات انبیاء طبق اذن الهی است نه توقع و هوس مردم. «إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ» 

۱۰. کسانی که در برابر تاریخ و معجزات انبیاء بی‌تفاوتند، خسارت می‌بینند. «قَصَصْنا ... یَأْتِیَ بِآیَةٍ ... خَسِرَ هُنالِکَ الْمُبْطِلُونَ‏» 

۱۱. قضاوت نهایی میان انبیاء و مخالفان، مربوط به جهان آخرت است. «فَإِذا جاءَ أَمْرُ اللَّهِ قُضِیَ بِالْحَقِّ» 

۱۲. قیامت روز داوری خداوند و شرمندگی باطل‌گرایان است. «قُضِیَ بِالْحَقِّ وَ خَسِرَ هُنالِکَ الْمُبْطِلُونَ» 

۱۳. خسارت واقعی، خسارت قیامت است. «خَسِرَ هُنالِکَ» 

۱۴. بدتر از اهل باطل، کسانی هستند که علاوه بر رفتن در راه باطل، هدفشان ابطال و خنثی کردن تلاش انبیاء است. «الْمُبْطِلُونَ»

انتهای خبر/10

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از