حالت تاریک
مسجد امام هادی (ع) مسجدی نمونه شهر بیرجند؛

حضور جوانان انقلابی در مساجد گره‌گشایی می‌کند

حضور جوانان انقلابی در مساجد گره‌گشایی می‌کند

مسجد امام هادی (ع) با داشتن هیات اندیشه ورز از جوانان انقلابی توانست مسجد موفق شهر بیرجند شود.

به گزارش خبرنگار خاورستان، به منطقه شمال شهر بیرجند که می‌رویم انتهای خیابان کارگر به سمت شعبانیه مسجدی محوری و مهم مشاهده می‌کنیم که هم در خیابان شعبانیه و هم در دولت واقع شده است از یک سو بافت شهر بیرجند که خیابان کارگر را به بافت جدید شهر یعنی شعبانیه متصل می‌کند.

مسجد امام هادی علیه‌السلام بیرجند که دراین مسجد شاهد حضور همه نوع افراد با نگرش‌های مختلف هستیم و نکته اتکای آن هم‌گرایی فرهنگی است که توانسته افرادی با سطح اجتماعی پایین‌تر را به افرادی که خود افراد تاثیرگذار در جامعه هستند وصل کند.

هم‌گرایی و حل مشکلات محله، برپایی مراسمات محوری، رفع نیازهای محرومان محل و در کنار مردم بودن در همه امورات را از ویژگی‌هایی دانست که روز گذشته این مسجد را به عنوان یک مسجد نمونه در سطح شهر آنها را به اجلاس روز جهانی مساجد در قم کشاند.

سید مصطفی حسینی، امام جماعت مسجد امام هادی علیه‌السلام بیرجند در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: مسجد امام هادی علیه‌السلام یک مسجد هماهنگ با محوریت امام جماعت حرکت می‌کند و مجموعه‌های مختلفی از قبیل پایگاه بسیج خواهران و برادران، هلال احمر، کانون خادمیاران رضوی و کانون فرهنگی مساجد همه این‌ها با یکدیگر امورات را به پیش می‌برند.

وجود هیات اندیشه‌ورز فرهنگی و قرارگاه محله اسلامی

وی ازوجود یک هیات اندیشه‌ورز فرهنگی در این مسجد خبرداد و افزود: یک قرارگاه محله اسلامی داریم که مشکلات، نیازها، آسیب‌های محله را شناسایی کرده و مسئولان را برای حل مشکلات محله دوبار به مسجد دعوت کردیم که مسئولان هم در قرارگاه محله اسلامی و هم در جمع نمازگذاران حضور پیدا کرده و پاسخگوی مشکلات بودند و به نتایج خوبی رسیدیم.

امام جماعت مسجد امام هادی علیه‌السلام بیرجند تمام مجموعه‌های این مسجد را هم فکر واندیشه دانست و یادآورشد: در زمان بیماری کرونا، وجود این بیماری را در جمعیت بیش از یک هزار نفر بررسی وبا حضور پزشک در منازل نیازمندان در جهت رفع این بیماری اقدام شد و هم‌چنین کمک‌های مومنانه در این ایام صورت گرفت.

حجت‌الاسلام حسینی از وجود معاونتی برای رفع نیازهای محرومان خبرداد و گفت: این مجموعه نیازمندان را شناسایی و به مناسبت‌های مختلفی کمک‌های به این افراد صورت می‌گیرد.

وجود جوانان و نوجوانان شاه کلید موفقیت مسجد است

وی شاخص اصلی مسجد امام هادی علیه‌السلام را داشتن قرارگاه محله اسلامی، هیات اندیشه ورز اسلامی، هماهنگی هیات امنا و کانون فرهنگی بسیج، مساجد و هلال احمر عنوان کرد و افزود: وجود جوانان و نوجوانان زیادی با انرژی خوب و بالا جمعیت بسیار زیادی از مسجد را تشکیل می‌دهند که در امور مختلف مسجد در کارهای فرهنگی و کمک‌های مومنانه و جهادی از این افراد بهره گرفته می‌شود و این یک شاخص مهم است.

امام جماعت مسجد امام هادی علیه‌السلام بیرجند با بیان این‌که از سخنران‌های متعددی برای تحقق جهاد تبیین در این مسجد دعوت کرده‌ایم، گفت: در سخنرانی‌هایی که در محرم و صفر در این مسجد برپا می‌شود بر مبنای جهاد تبیین است و حضور حجت‌الاسلام حمید رسایی روحانی مطرح کشوری امشب در این مسجد، یکی از نمونه‌ها است.

حجت الاسلام حسینی بیان‌کرد: اوقات فراغت دانش‌آموزان روزی حداقل شش کلاس برای خواهران و برادران برگزار می‌کردیم که در زمینه‌های قرآن و عمومی تا کلاس‌های تخصصی برگزار شده است.

بهره‌گیری از ظرفیت جوانان انقلابی نیاز یک مسجد است

وی استفاده از ظرفیت جوانان انقلابی را یک نیاز اصلی مساجد دانست و افزود: در خیلی از مساجد از حضور جوانان انقلابی کمتر بهره گرفته می‌شود و این یک ضعف است این در حالی است که اکثر افراد هیات امنای مسجد امام هادی علیه‌السلام، جوان انقلابی هستند که با مبنای دینی وفقهی پیش می‌روند و براساس آرمان حرکت می‌کنند و این‌ها را به مرحله اجرا در می‌آورند.

امام جماعت مسجد امام هادی علیه‌السلام بیرجند افزود: اگر جوانان انقلابی آرمان‌گرا در مدح مسجد باشند هم مسجد و محله را به موفقیت می‌رسانند و همه بقیه افراد از وجود این افراد منتفع خواهند شد و به سمت این افاد گرایش پیدا خواهند کرد.

حجت‌الاسلام حسینی نقش مساجد را در ارائه الگوی شفابخش در حل مشکلات کشور کلیدی دانست و یادآورشد: نقش مساجد مشروط بر این است که دولتمردان فکرشان به این سمت وس برود که مسجد نسخه شفابخش است که اگر دولتمردان همه به این سمت و سو بروند که از مسجد کمک بخواهند قطعا اثرگذار خواهد بود و در ارائه مبنا و فکر به دولتمردان کمک بزرگی خواهد کرد.

وی گفت: مساجد شاخص کشوری انتخاب شده بودند و از شهر شهرستانی یک مسجد شاخص انتخاب شد که از شهر بیرجند مسجد امام هادی علیه‌السلام شعبانیه انتخاب شد و برنامه تجلیل از مساجد کل کشور بود که با حضور آقای رئیس جمهور به عنوان مسجد برتر حضور داشتیم.

امام جماعت مسجد امام هادی علیه‌السلام بیرجند خاطرنشان‌کرد: یک مسجد به شرطی می‌تواند تراز باشد که به عبارت امام خامنه‌ای "یک مسجد سکولار نباشد  و صرفا دغدغه مسجد نماز نباشد و ارائه مسائل دینی و سیاسی را داشته باشد" و ما نیز سعی کرده‌ایم مسجد را صرفا یک مسجد محله نماز جماعت نباشد و همه امور منطقه کمک کند.

حجت‌الاسلام حسینی یکی از نقش‌های مهم در انتخابات را مسجد امام هادی علیه‌السلام عنوان کرد و یادآورشد: در انتخابات گذشته با یک برنامه منسج، حساب شده و دعوت از کاندیداها مردم به راحتی انتخاب خود را انجام دادند به‌طوری که یک سری سوالات را از قبل برای کاندیداها مطرح کردیم و سوال کردیم و یک جوی انتخاباتی در این محل ایجاد شد و خیلی از کاندیداها نتوانستند به این سوالات پاسخ دهند و تکلیف انتخابات در این مسجد مشخص شد.

وی تاکیدکرد: باید مساجد از صرف خواندن نماز جماعت خارج شوند و نقش خود را در امور مردم و نظام ایفا کند.

 انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از