حالت تاریک
رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات:

راهپیمایی اربعین تجدیدبیعت با حضرت سیدالشهدا(ع) است

راهپیمایی اربعین تجدیدبیعت با حضرت سیدالشهدا(ع) است

رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات گفت: راهپیمایی اربعین تجدید بیعت با حضرت سیدالشهدا (ع) است و مشارکت‌کنندگان در این راهپیمایی با حضور در این مسیر اعلام می‌کنند که جزو قافله حسینی هستند.

سید احسان شکیب در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در خصوص قیام عاشورا و راهپیمایی میلیونی اربعین گفت: در تاریخ دنیا و اسلام حرکت‌ها و جنبش‌های زیادی وجود داشته است که نقطه عطف همه این حرکت‌ها و جنبش‌های تحولی با اهداف و آرمان‌های بلند و متعالی، حرکت و اقدام اباعبدالله الحسین علیه‌السلام در روز عاشورا و صحرای کربلا است.
وی افزود: در‌واقعه عاشورا؛ تمام اسلام، تمام چیزی که بر پیامبر اکرم (ص) وحی شد و آنچه توسط امیرالمومنین علی (ع) تبیین شد و عصاره‌ای که به‌عنوان اسلام ناب می‌شناسیم، در مقابل افراد و اهداف باطلی قرار گرفت و از همین جهت امام حسین (ع) با تعداد کمی از یاران خود، حاضر به صلح و بیعت با فردی مثل یزید نشد.
رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات بیان کرد: امام حسین (ع) از قبل از اتفاقاتی که قرار بود برایشان بیفتد، مطلع بود و زمانی هم که خواستند مدینه را ترک کنند، در رویای صادقه‌ای دیدند که قرار است چه اتفاقی برایشان بیفتد. بنابراین این حضرت با فهم و ادراک کامل و شناخت و آگاهی از آنچه که قرار است برای خودش، خانواده اش و یارانش اتفاق بیفتد، این حرکت را شروع کرد و حاضر نبود خون خودش را حفظ و عافیت‌طلبی کند، بلکه همه آن چیزی را که خدا به او عطا کرده بود در راه حق نثار کرد.
شکیب ادامه داد: در تاریخ ملل و تمدن‌های مختلف ممکن است حرکت‌هایی انقلاب گونه و ایثارگونه وجود داشته باشد، اما هیچکدام ویژگی‌های خاص و تعالی منحصربه فرد قیام امام حسین (ع) را ندارد، قیامی که بر اساس وظیفه‌ای انجام شد که خدا آن را بر دوش سیدالشهدا (ع) گذاشت و او در برابر خلق بسیاری ایستادگی کرد.
وی گفت: وقتی به عالم خلقت نگاه می‌کنیم، واقعه عاشورا مثل یک چراغ راه و فانوسی است که از قرن‌ها و زمان‌های به‌ظاهر دور دیده می‌شود. قیامی که نه‌تنها نور آن خاموش نشده، بلکه راه ما و نسل‌های بعد از ما را روشن کرده و به‌عنوان نقشه راه زندگی دنیا و آخرت قرار‌گرفته است.
شکیب اظهارکرد: راهپیمایی اربعین به نوعی تجدید بیعت با حضرت سیدالشهدا (ع) است و مشارکت‌کنندگان در این راهپیمایی که افرادی از ملل مختلف و حتی غیرمسلمانان هستند، با حضور در این مسیر اعلام می‌کنند که اگر چه ما جزو نسل‌های بعد از این قیام هستیم، اما جزو این دسته و قافله‌ای هستیم که از سال ٦١ هجری شروع شده و هنوز هم ادامه‌دارد. قافله‌ای که هنوز حرکت می‌کند و مقصد و مقصود آن متعالی است، ما نیز با این قافله همراه می‌شویم تا رنگ‌و‌بوی آن را به خود بگیریم.
وی افزود: این حضور همچنین به‌منزله اعلام همبستگی فرق مختلف شیعه و سنی و ادیان دیگر است که خودشان را حسینی و عاشورایی می‌دانند و تابع شرایط و ضوابط امام حسین (ع) بودن است.
رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات تصریح کرد: راهپیمایی اربعین در‌واقع یک نمایش و تبلیغ بسیار خوب برای دین مبین اسلام و فرهنگ عاشورا است که حضور میلیونی افرادی از نقاط مختلف دنیا باعث شده تا این حرکت عظیم قابل سانسور نباشد. بنابراین یک تبلیغ بسیار مهم و موثر برای اسلام ناب محمدی و فرهنگی حسینی است که به شناخت دین کمک می‌کند.
شکیب با بیان اینکه در سطح دنیا حتی نسخه‌های ضعیف‌تر و کوچکتری که مشابه این حرکت باشد، وجود ندارد، گفت: این راهپیمایی آحاد دنیا را با این سوال مواجه کند که این حرکت متاثر از چه و برای چه است و چه عاملی باعث می‌شود تا یک فردی بیش از ١٠ روز زمام زندگی خود را رها کند و با این کاروان همراه شود.
رئیس دانشگاه بزرگمهر قاینات اظهارکرد: هیچ‌کسی نمی‌تواند اصل و ریشه این حرکت را بزند و همه افرادی هم که در این راهپیمایی مشارکت کرده و یا آن را مشاهده می‌کنند، می‌دانند که اصل و ریشه آن؛ فرهنگ و قیام امام حسین (ع) و منشعب از فرهنگ مترقی شیعه است.
وی ادامه داد: این حرکت و راهپیمایی هیچ سنخیتی با اسلام داعشی و شیعه انگلیسی ندارد بلکه نشات گرفته از فرهنگ ناب شیعه امیرالمومنین علی (ع) و امام حسین (ع) است که پربار شدن آن باعث تضعیف نسخه‌های افراطی، متهجرانه و منافقانه از دین اسلام است.

انتهای پیام/٧ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از