حالت تاریک
مدیر موسسه تخصصی سواد رسانه کشور:

فراگیری هوش‌مصنوعی حوزه خبر را دچار چالش می‌کند

فراگیری هوش‌مصنوعی حوزه خبر را دچار چالش می‌کند

مدیر موسسه تخصصی سواد رسانه کشور گفت: با فراگیر شدن هوش مصنوعی، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه خبر این است که هر کسی می‌تواند با هوش مصنوعی محتوای جعلی قوی، جدی و باور‌پذیری بسازد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،  مصطفی ضابط امروز در بازدید از پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» با اشاره به تاکید رهبر انقلاب بر موضوع فضای مجازی و هوش مصنوعی، در خصوص وظیفه رسانه‌ها در این زمینه، گفت: هوش مصنوعی خیلی مهم است، چرا که آینده جدیدی را پیش‌رو خواهد آورد که متاسفانه ما برای این آینده آماده نیستیم.

وی افزود: زمانی می‌گویند قرار است سیل بیاید و بر اساس همین هشدار؛ آمادگی ایجاد می‌کنیم، اما وقتی سونامی بیاید دیگر امکان ایجاد آمادگی وجود ندارد و همه‌جا ویران می‌شود. هوش مصنوعی نیز خواهد آمد و یک دفعه فراگیر خواهد شد.

ضابط بیان کرد: با آمدن هوش مصنوعی، هم فرصت‌های خیلی جدی ایجاد می‌شود و هم چالش‌ها و تهدیداتی اتفاق می‌افتد که اگر آماده‌باشیم، این تهدیدات به حداقل می‌رسد و اگر بتوانیم از فرصت‌های ایجاد شده استفاده کنیم و آن را بشناسیم، از هوش مصنوعی منفعت هم خواهیم برد.

وی افزود: رهبر انقلاب در ٢٦ آبان ١٤٠٠ فرمودند که؛ هوش مصنوعی در اداره آینده دنیا نقش خواهد داشت و ما باید جزو ده کشور برتر در این حوزه باشیم، این یعنی هوش مصنوعی ظرفیت‌های جدی دارد که باید از آن استفاده کنیم.

مدرس دانشگاه و مدیر موسسه تخصصی سواد رسانه کشور تصریح کرد: با فراگیر شدن هوش مصنوعی، در حوزه خبر نیز یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که ایجاد می‌شود این است که هر کسی می‌تواند با هوش مصنوعی محتوای جعلی قوی، جدی و باور‌پذیری بسازد و بر همین اساس هم در آینده؛ پذیرش خبر کار خیلی سختی خواهد بود.

ضابط تاکید کرد: در‌واقع دیگر مردم هیچ اعتمادی به اخبار، مستندات و حتی فیلم‌ها و ویدئو‌ها هم نخواهند داشت، چرا که در هوش مصنوعی امکان جعل صدا، چهره، حرکت صورت، صحبت و سخنرانی وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که باید برای این آینده چه کرد؟ گفت: تنها راه این است که مردم به سواد رسانه‌ای برسند که اخبار را فقط از منابع دست اول و موثق بگیرند، چرا که اگر بخواهند در فضای مجازی به‌دنبال دریافت اخبار باشند، اخبار ضد‌و‌نقیضی را دریافت خواهند کرد.

مدیر موسسه تخصصی سواد رسانه کشور در خصوص وظیفه مسئولین در این خصوص نیز بیان کرد: مسئولین باید نسبت به فرهنگ‌سازی و افزایش سواد رسانه مردم اقدام کنند، همانطور که سالهاست که مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند که دغدغه سواد رسانه و فضای مجازی را دارند و در این خصوص هم سیاست‌هایی را طی ٤٠ بند به مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ کردند.

وی در خصوص میزان اجرای این سیاست‌ها نیز گفت: تاکنون اقدام شده و فرهنگ‌سازی‌هایی انجام شده است، ولی این اقدامات و تلاش‌ها کم‌بوده است.

ضابط تصریح کرد: هوش مصنوعی یکی از موضوعات جدی است که از هم‌اکنون باید به سراغ سواد هوش مصنوعی و دنیا‌های جدیدی که ایجاد می‌شود؛ برویم، چرا که اگر بایستیم و چند سال دیگر که درگیر آن شدیم و آسیب دیدیم به سراغ آن برویم، دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.

وی افزود: در خصوص فرهنگ‌سازی در این زمینه، گام اول خود مسئولان هستند و ابتدا باید دغدغه و اهمیت این موضوع برای خود مسئولان ایجاد شود تا بر اساس این دغدغه تلاش کنند از بستر‌ها و ظرفیت‌های موجود برای فرهنگ‌سازی و استفاده صحیح از هوش مصنوعی استفاده کنند.

مدیر موسسه تخصصی سواد رسانه کشور گفت: در‌واقع هر مجموعه‌ای که مسئول دغدغه‌مندی داشته که احساس کرده موضوع هوش مصنوعی از نان شب هم برای مردم واجب‌تر است، چرا که آینده، اعتقادات، ایمان و باور‌های آنها را می‌سازد، خودش بیشترین حجم فعالیت در این حوزه را داشته است.

وی بیان کرد: تاکنون سازمان‌های مختلف در خصوص فضای مجازی و هوش رسانه کار کرده‌اند که سازمان سراج بیشترین تلاش را داشته است. در خراسان جنوبی هم سازمان فضای مجازی سپاه در این خصوص موفق عمل کرده است.

ضابط یادآور شد: هم‌اکنون در پایه یازدهم تحصیلی، درسی با عنوان سواد رسانه وجود دارد که متاسفانه کتاب آن بروزرسانی نشده و ضعیف است. نکته مهم دیگر این است که آموزش هوش مصنوعی نه‌تنها برای دانش‌آموزان پایه یازدهم بلکه برای همه پایه‌های تحصلیلی از ابتدایی تا بالا‌تر و همچنین برای خانواده‌ها، اولیا، مربیان و عموم مردم هم ضروری است.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از