حالت تاریک
در گفتگو با خاورستان عنوان شد؛

ملیله‌سازی نقره،هنری که به سمت رونق پیش می‌رود

ملیله‌سازی نقره،هنری که به سمت رونق پیش می‌رود

ملیله سازی نقره یکی ازمهم‌ترین صنایع هنری و فلزی ایران است که با حضور و ورود هنرمندان و ارائه آموزش‌ها در سال‌های اخیر از فراموشی و افول آن جلوگیری شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، ملیله سازی درمراحل مختلف تاریخ کهن سرزمین ایران وجود داشته و براساس نظر کارشناسان بیشتر آثار ملیله ایرانی از دسترس خارج شده، اما با هنر هنرمندان دوباره احیا شده و رونق گرفته است.

برای تهیه و ساخت آثار ملیله، ابتدا باید نوار ملیله را از جنس طلا و نقره یا مس تهیه کرد که در این مورد با عبور شمش یا مفتول نقره و مس از دستگاه نورد حدیده، مفتول مورد نظر به دست می‌آید.

بعد از آماده شدن نوار ملیله، ساخت ملیله آغاز می‌شود. این هنرب به دلیل طولانی بودن مراحل آن زمان بر بوده و نیاز به صبر و حوصله بسیار دارد.

حدیث زارعی، هنرمند و کارشناس صنایع دستی در گرایش فلز که در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته شرکت کرده، گفت: یکی از رشته‌های گرایش فلز ملیله بود و بنده به صورت آکادمیک این رشته را فراگرفتم.

وی بیان کرد: پس از اتمام دوره آموزشی ملیله با استفاده از وامی که از سوی میراث فرهنگی به کار ما تعلق گرفت کارگاه کوچکی را راه‌اندازی کردم و اکنون صفر تا صد نقره سازی را در این کارگاه با کمک دو نیروی دیگر انجام می‌دهیم.

این هنرمند با بیان اینکه کارگاه تراش سنگ را نیز در کنار کارگاه اصلی راه اندازی کردیم تا سنگ مورد نیاز این هنر که اکثرا از سنگ‌های خام استان است، خود تراش دهیم، تصریح کرد: از سال 98 که کار خود را آغاز کرده‌ام، مشتری‌های خوبی داشته و بازار خود را پیدا کرده‌ام.

وی گفت: این هنر کار زمان بری بوده و هدفم این است که کارگاه آموزشی راه اندازی کنیم تا بتوان افراد بیشتری را برای ورود به این هنر ـ صنعت آموزش داد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از