حالت تاریک
پس از چهار سال؛

هویت نامعلوم میدان شهید سلیمانی

هویت نامعلوم میدان شهید سلیمانی

با گذشت چهار سال از نام‌گذاری میدان شهید سلیمانی بیرجند، هنوز هیچ طرحی برای این میدان تهیه نشده و المان و تندیسی که مرتبط با این شهید باشد، نصب نشده است.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، نام‌گذاری میادین و خیابان‌ها به نام شخصیت‌های بزرگ و برجسته یک روال مرسوم در همه کشورهاست و در کشور ما هم نام‌گذاری معابر، خیابان‌ها، میادین و بزرگراه‌ها به نام شهدا، شخصیت‌ها، چهره‌های برجسته علمی، فرهنگی، سیاسی و هنری اقدامی برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره و پاسداشت خدمات آن‌ها است.

پس از شهادت حاج قاسم سلیمانی نیز که به عنوان یک اسطوره و بزرگمرد شناخته می‌شود، بسیاری از اماکن، میادین و بلوار‌ها در سطح کشور به نام این شهید عزیز نامگذاری شد.

در شهر بیرجند و همزمان با فعالیت شورای اسلامی دوره پنجم نیز تنها سه روز پس از شهادت حاج قاسم، برای نام‌گذاری میدان یا خیابانی به نام این شهید سرافراز اقدام و پیشنهادات متعددی مطرح شد که پس از بحث و گفتگو‌های مفصل، در نهایت میدان فرودگاه بیرجند در ورودی شهر از سمت مشهد و همچنین بلوار منتهی به پلیس راه بیرجند به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شد.

دو سال گذشته نیز مهدی بهترین شهردار بیرجند در خصوص این میدان به خبرنگار مهر گفته بود که کار انتخاب بهترین طرح برای میدان سردار شهید سلیمانی باید در قالب فراخوانی انجام شود و هر زمانی که انجام این کار نهایی شد به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اما اکنون با گذشت چهار سال از این نام‌گذاری و دو سال از زمان اعلام نیاز برای فراخوان، متأسفانه گویا هنوز هم برای این میدان طرحی آماده نشده است و از طرف دیگر وضعیت فعلی این میدان نیز هیچ سنخیت و ارتباطی با شهید سلیمانی ندارد.

اما آنچه که اهمیت دارد این است که توجه به شهدا، مفاخر و بزرگان یک ملت، نباید تنها به یک نامگذاری معمولی ختم شود، بلکه این نام‌گذاری همراه با‌ ایده‌پردازی و نصب المان و تندیس مرتبط است که می‌تواند به یک بلوار یا میدان هویت ببخشد و یاد و نام این بزرگان را زنده کند.

زیباسازی میدان در حد گل‌کاری و نورپردازی

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند در این خصوص در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، اظهار کرد: در جلسه شورای شهر در تاریخ ۱۳ بهمن ماه سال ۱۳۹۸، میدان انتهای بلوار امام رضا (ع) و همچنین بزرگراه حدفاصل میدان تا پلیس راه به نام سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نام‌گذاری شد.

جواد بهدانی افزود: بعد از این نام‌گذاری شهرداری اقدام به انتشار فراخوان به منظور طراحی المان و محوطه‌سازی میدان کرد که پس از دریافت طرح‌های رسیده و بررسی آن‌ها در جلسه سوم آذرماه سال ۱۳۹۹ بر اساس تصمیم این جلسه، طی مکاتبه‌ای به شهردار اعلام شد که خروجی شهر بیرجند به سمت مشهد بعنوان بزرگراه شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی با نصب تندیس مشخص شد.

وی بیان کرد: در همین راستا شهرداری اقدام به جمع‌آوری گاردریل‌های فلزی موجود و انجام جدول کشی در مسیر مذکور کرد. بعد از آن هم خاکریزی و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار و کاشت نهال را انجام داد.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری بیرجند گفت: همچنین تکمیل فضای سبز میدان شامل چمن‌کاری، اجرای باغچه، گل‌کاری محیط میدان و نورپردازی درختان نیز انجام شد.

وی ادامه داد: همچنین درختکاری و آبیاری نوین از میدان شهید سلیمانی و آیلند امتداد آن تا پل بعثت با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان صورت گرفته است.

هیچ طرح و فراخوانی برای میدان شهید سلیمانی وجود ندارد

 رئیس شورای شهر بیرجند نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، اظهار کرد: بر اساس فراخوان شهرداری در سال آخر مسئولیت آقای جاوید به عنوان شهردار بیرجند، یک نفر برای میدان شهید سلیمانی، المانی را پیشنهاد داد، اما شورا موافقت نکرد و دوباره بعد از انجام تغییرات هم مورد تأیید قرار نگرفت، چون ارتباطی با شهید سلیمانی نداشت.

حجت الاسلام مهدی عبدالرزاق‌نژاد افزود: بنده نیز در این خصوص پیشنهاد دادم که تندیس شهید سلیمانی با لباس نظامی به عنوان المان انتخاب شود که شهردار وقت با آن موافقت نکرد.

وی بیان کرد: پس از آن هم انتخابات شورای شهر برگزار شد و این موضوع همچنان ماند و قرار شد که شهردار بعدی در این خصوص فراخوانی انجام دهد اما در دوره جدید هم؛ شهردار به مسائل پراهمیت‌تر دیگری پرداخت و این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفت.

رئیس شورای شهر بیرجند تأکید کرد: یکی از مسائل مهم شهر، ساماندهی ورودی‌های شهر از جمله همین ورودی مشهد و میدان شهید سلیمانی است که متأسفانه این پروژه مغفول و معطل مانده است و باید راهکاری برای احیا و زیباسازی آن انجام شود.

عبدالرزاق‌نژاد با بیان اینکه تا جایی که بنده اطلاع دارم متأسفانه هنوز برای انتخاب المان میدان شهید سلیمانی هنوز فراخوانی ارائه نشده است، گفت: در واقع برای این پروژه به عنوان ورودی شهر از سمت جاده مشهد هیچ طرح خاصی وجود ندارد، اما در نوبت و روی میز ماست، ولی هنوز به نتیجه قطعی و نهایی نرسیدیم.

وی افزود: زیباسازی ورودی بیرجند از سمت مشهد جزء ۲۲-۲۳ پروژه مدنظر شهرداری است که در کارگروه ویژه‌ای که در استانداری تشکیل شده، باید روی آن بحث کنیم و باید هر چه زودتر راهکاری برای آن پیدا شود.

 

انتهای خبر/

 

هویت نامعلوم میدان شهید سلیمانی
هویت نامعلوم میدان شهید سلیمانی

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از