حالت تاریک
  • شنبه, 1403/10/01 شمسی | 2024/12/21 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحۀ ۵۲۴ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحۀ ۵۲۴ قرآن کریم

پس آیا این (عذاب هم) جادو است؟ آیا شما آن را نمی‌بینید؟ در آن وارد شوید و بسوزید، پس صبر کنید یا صبر نکنید برای شما یکسان است، جز این نیست که در برابر آنچه عمل می‌کردید، جزا داده می‌‌شوید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحۀ ۵۲۴ قرآن کریم آمده است:  « أَ فَسِحْرٌ هذا أَمْ أَنْتُمْ لا تُبْصِرُونَ * اصْلَوْها فَاصْبِرُوا أَوْ لا تَصْبِرُوا سَواءٌ عَلَیْکُمْ إِنَّما تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ *»   « پس آیا این (عذاب هم) جادو است؟ آیا شما آن را نمی‌‏بینید؟ در آن وارد شوید و بسوزید، پس صبر کنید یا صبر نکنید برای شما یکسان است، جز این نیست که در برابر آنچه عمل می‌کردید، جزا داده می‌‌شوید.» 

نکته‌های سورۀ طور- آیات ۱۵-۱۶:
مشرکان، همواره به پیامبر تهمت می‌زدند که کار او سحر و جادوست، او عقل ما را می‌رباید و بر چشمان ما پرده‌ای می‌‏افکند تا اموری را به نام معجزه و وحی به ما معرّفی کند، در حالی که اینها همه بی‌اساس است. لذا روز قیامت از روی سرزنش و توبیخ به آنان گفته می‌شود: آیا این هم سحر و جادوست؟ آیا آتش را نمی‌بینید و حرارت آن را لمس نمی‌کنید؟ 

گاهی تکذیب‌کنندگان با همان تعبیراتی که در دنیا داشتند توبیخ می‌شوند؛ آنها در دنیا می‌گفتند کار انبیاء سحر است، در آنجا از همان مورد بازخواست می‌شوند. «أَ فَسِحْرٌ هذا» کسانی که به انبیاء می‏ گفتند: ما را موعظه کنید یا نکنید تفاوتی ندارد. «سَواءٌ عَلَیْنا أَ وَعَظْتَ أَمْ لَمْ تَکُنْ مِنَ الْواعِظِینَ» (شعرا،۱۳۶) در قیامت به آنان گفته می‌‏شود: صبر کنید یا نکنید، تفاوتی ندارد. «فَاصْبِرُوا أَوْ لا تَصْبِرُوا سَواءٌ عَلَیْکُمْ»

پیام‌های سورۀ طور- آیات ۱۵-۱۶:
۱- در قیامت، تکذیب شده‏‌ها را در برابر چشم انسان نمایش می‌دهند. « هذِهِ النَّارُ ... أَ فَسِحْرٌ هذا» 

۲- ریشۀ تکذیب، نداشتن دید صحیح و بصیرت است. «فَوَیْلٌ یَوْمَئِذٍ لِلْمُکَذِّبِینَ‏ ... أَمْ أَنْتُمْ لا تُبْصِرُونَ‏» 

۳- تکذیب پی‌در‌پی، «کُنْتُمْ بِها تُکَذِّبُونَ» تحقیر پی‌در‌پی را در بر دارد. «یُدَعُّونَ‏ ...أَ فَسِحْرٌ هذا ... لا تُبْصِرُونَ. اصْلَوْها فَاصْبِرُوا أَوْ لا تَصْبِرُوا ...» 

۴- کیفر ورود در امور بیهوده و یاوه‌ها، ورود در دوزخ است. «فِی خَوْضٍ‏ ... اصْلَوْها» 

۵- کیفرهای قیامت، عادلانه است و جز نتیجۀ کار خود انسان نیست. «إِنَّما تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُونَ»

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از