حالت تاریک

«احلی من العسـل» تجلی ارادت به‌‌نوجوان شهید کربلا

«احلی من العسـل» تجلی ارادت به‌‌نوجوان شهید کربلا

دانش‌آموزان خراسان‌جنوبی امروز (پنجشنبه) همزمان با پنجمین روز از ماه محرم با حضور در سوگواره «احلی من العسل» میثاقی دوباره با نوجوان شهید کربلا بستند و هم پیمان شدند که یاریگر مظلوم باشند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، دوازدهمین سوگواره «احلی من العسل»  به مناسبت بزرگداشت شهدای نوجوان و جوان کربلا به ویژه حضرت قاسم بن الحسن (ع) در مرکز خراسان جنوبی و نیز ۱۰ شهرستان و منطقه دیگر استان برگزار شد.

در این همایش، جوانان و نوجوانان در استان‌ها و شهرهای مختلف کشور در حالی که سربندهای یا قاسم بن الحسن(ع) و یا حسین(ع) بسته بودند به سینه‌زنی، مرثیه‌سرایی، نوحه‌خوانی و عزاداری پرداختند و در سوگ شهادت حضرت قاسم(ع) و شهدای کربلا اشک ماتم ریختند.

سخنرانان نیز ضمن اشاره به سجایای اخلاقی شهدای کربلا گفتند عاشورا و رشادت‌های یاران اباعبدالله الحسین (ع) تاثیرات عمیق و قابل تأملی در برنامه‌های تربیتی نسل نوجوان و جوان و افزایش آگاهی تاریخی و مذهبی مردم داشته است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: هدف از برگزاری این سوگواره، ترویج فرهنگ عاشورایی و آشنایی نوجوانان با شهید نوجوان کربلا حضرت قاسم بن الحسن (ع) به عنوان الگویی برای دانش‌آموزان نوجوان است.

سید علیرضا موسوی‌نژاد با بیان اینکه در مجموع ۶ هزار دانش‌آموز استان در این سوگواره شرکت کردند، افزود: این مراسم امروز همزمان با سراسر کشور در مرکز استان با حضور ۷۰۰ دانش‌آموز نوجوان در محل شهدای باقریه برگزارشد.

به گفته وی؛ سوگواره احلی من العسل در سایر شهرستان‌ها و مناطق استان نیز در حسینیه‌ها، تکایا و در شهرستان طبس در آستان حسین بن موسی الکاظم (ع) برگزار شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: پویش مربوط به دوازدهمین سوگواره أحلی من العسل هم در کانال أحلی من العسل در پیام‌رسان شاد در رشته‌های مختلف از جمله خطابه خوانی، مداحی، خوشنویسی و پادکست برگزار شد.

وی  ادامه داد: مداحی دانش‌آموزان نوجوان، اجرای سرود أحلی من العسل، قرائت میثاق‌نامه و عزاداری دسته جمعی دانش‌آموزان از برنامه‌های این اجتماع عاشورایی بود.

موسوی‌نژاد گفت: سال گذشته از میان دانش آموزان شرکت کننده در پویش سوگواره، چهار دانش‌آموز استان در مرحله کشوری منتخب شده‌اند.

گفتنی است؛ «احلی من العسل» نماد دلاوری حضرت قاسم(ع) نوجوان سلحشور کربلا است که در دفاع از حق و دین حماسه‌ای بزرگ آفرید و جان خود را در این راه فدا کرد.

مورخان نقل کرده‌اند : حضرت قاسم به اتفاق مادر و برادران و خواهران همراه عم بزرگوارش امام حسین(ع) به کربلا آمد و به حق در خدمت عمو بود و به وظیفه خود به خوبی عمل کرد.

عبارت «احلی من العسل» پاسخ حضرت قاسم بن الحسن(ع) در شب عاشورا به عموی بزرگوارش، حضرت سیدالشهدا(ع) است که پرسیدند: مرگ در نزد تو چگونه است و این نوجوان ۱۳ ساله در جواب حضرت گفت: مرگ در نزد من، شیرین‌تر از عسل (احلی من العسل) است.

انتهای خبر/10

«احلی من العسـل» تجلی ارادت به‌‌نوجوان شهید کربلا
«احلی من العسـل» تجلی ارادت به‌‌نوجوان شهید کربلا
«احلی من العسـل» تجلی ارادت به‌‌نوجوان شهید کربلا

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از