حالت تاریک

آغاز رای‌گیری دور‌دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه‌بیرجند

آغاز رای‌گیری دور‌دوم انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه‌بیرجند

فرایند اخذ رای مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از ساعت هشت صبح روز جمعه ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی خاورستان، دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز در ۱۵ استان کشور شامل ۲۲ حوزه انتخابیه، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری برگزار می‌شود که یکی از آنها حوزه انتخابیه بیرجند شامل سه شهرستان بیرجند، درمیان و خوسف است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و از میان نامزدهای حاضر در عرصه رقابت، ۲۴۵ نفر به خانه ملت راه یافتند و سرنوشت ۴۵ کرسی باقیمانده در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد.

 

استان خراسان جنوبی دارای ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه اصلی است که هر کدام از این چهار حوزه انتخابیه یک کرسی نمایندگی دارد.

 

با اعلام نتایج رسمی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هیچ کدام از نامزدهای حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف نتوانستند حد نصاب آرا را کسب کنند و انتخابات در این حوزه به دور دوم کشیده شد.

دو نامزد حوزه انتخابیه بیرجند که آرای بیشتری کسب کردند، به دور دوم رفتند و از ۱۳ اردیبهشت به مدت یک هفته تا ۲۴ ساعت قبل از شروع رای گیری، فرصت تبلیغات داشتند.

بنا به اعلام ستاد انتخابات استان خراسان جنوبی، ۲۸۷ شعبه اخذ رای مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف در نظر گرفته شده که از این تعداد ۱۶۷ شعبه ثابت و ۱۲۰ شعبه سیار است.

همچنین از مجموع شعب دایر شده ۱۸۸ شعبه در شهرستان بیرجند، ۵۶ شعبه در شهرستان درمیان و ۴۳ شعبه در شهرستان خوسف آماده اخذ رای از مردم است. ۱۴۴ شعبه در شهرها و ۱۴۳ شعبه هم در مناطق روستایی این سه شهرستان مستقر شده است.

 

همه افرادی که سن آنان حداقل ۱۸ سال تمام باشد (متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ و قبل از آن)، مرحله اول در همان حوزه رای داده یا در مرحله اول در هیچ ‌یک از حوزه‌های انتخابیه رای نداده باشند، می‌توانند در این مرحله شرکت کنند.

بیش از ۲۸۹ هزار نفر در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف واجد شرایط رای دادن در مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی هستند و بر اساس قانون جدید انتخابات، افراد با یکی از مدارک شناسایی پنجگانه (کارت هوشمند ملی، شناسنامه، گواهینامه رانندگی، گذرنامه و کارت پایان خدمت) می‌توانند رای دهند.ایرنا

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از