
استاد حوزه و دانشگاه :
اندیشه غالب امام بر مبنای توحید بود
استاد حوزه و دانشگاه گفت: مرحوم امام رضوان الله تعالی علیه توحید را در مرکزیت اندیشه خودش قرار داده و همه چیز را بر اساس توحید میچیند.
حجتالاسلام حسین یوسفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان» درباره مهم ترین مولفههای فکری و فرهنگی امام خمینی(ره) که در جامعه امروز باید به عنوان گفتمان غالب مطرح شود اظهار کرد: مرکز اندیشه امام توحید است یعنی امام رضوان الله تعالی علیه توحید را در مرکزیت اندیشه خودش قرار داده و همه چیز را بر اساس توحید میچیند.
وی ادامه داد: حکومت باید بر اساس توحید چیده شود یعنی حاکم خداست خداوند متعال پیامبرانی فرستاده پس بنابراین مولفههای تشکیل یک حکومت سه چیز خواهد شد.
به گفته استاد حوزه و دانشگاه حکومتی که از طرف خداوند متعال مشروعیت خودش را به دست آورده در این نوع حکومت مردم صد درصد مختار نیستند حکومت صددرصد مختار نیست مردم و حکومت با هم مثل حکومتهای دموکراسی صددرصد مختار نیستند که هرگونه بخواهند رفتار کنند و مردم و حکومت باید بر اساس قانونی رفتار کنند که از طرف خداوند متعال در جامعه ارائه شده است.
یوسفی ادامه داد: به دنباله این ساختار ایمان و ایمان مداری در جامعه خودش را نشان میدهد یعنی باید ایمان به خداوند متعال وجود داشته باشد که بتوانید اینگونه رفتار بکنید یعنی آن حکومت الهی را داشته باشید اگر بخواهید ایمانتان را ظهور و بروز بدهید باید در مقام عمل و رفتار مطابق با آموزههای دینی و به عبارتی مطابق با آموزههای اسلامی رفتار کنید.
وی اظهار کرد: اگر خلاف این آموزهها رفتار کنید به طور یقیین مخالف با دستورات الهی رفتار کردید و کارتان با مشکل مواجه میشود به عنوان مثال اگر فردی بخواهد در زندگیش آموزههای دینی و آموزههای الهی را به عنوان دستورات و فرامین الهی عملیاتی کند تا یک جایی در حیطه فردی میتواند اجرا کند اما وقتی وارد اجتماع شد باید اجتماع هم دینی و مذهبی باشد یعنی اجتماع بر اساس قانون الهی بگردد مدار چرخش حکومت و اجتماع هم باید همان توحید باشد.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: اینجا یک تفاوتی بین مرحوم امام و بعضی از اندیشمندان ایجاد میشود بعضیها میگویند شما دین داشته باشید به بقیه کار نداشته باشید در اجتماعی که دارید زندگی می کنید حالا مردم نخواستند دیندار باشند لا اکراه فی دین نیازی نیست مردم دین داشته باشند چه اشکال داره ما که نمی توانیم مردم را به زور دیندار بکنیم اما سوال آیا اگر در جامعه حکومت بر اساس و بر پایه دین نباشد خواهم توانست بخش عظیمی از دین که ارتباط با اجتماع است را داشته باشم و آن مقدار از دین را اقامه کنم یا نه پس بنابراین اگر به دنبال عدالت باشیم اگر بخواهیم با ظلم مبارزه کنیم یا در مقابل کسی که ظلم کرده بایستیم باید در اجتماع قانون الهی اجرایی شود.
یوسفی ادامه داد: نکته بعدی که در اندیشه مرحوم امام باید به آن دقت کنیم استقلالخواهی و خودکفایی است که امروز جمهوری اسلامی ایران به شدت دنبال این مهم است البته از قدیم هم دنبال آن بوده است.
به گفته وی خداوند متعال در قرآن کریم به مردم مدینه در سالهای آخر عمر پیامبر (ص) میفرمایند ای کسانی که ایمان آوردید یک قومی خواهد آمد که شش ویژگی دارند اولین ویژگی خداوند متعال آنها را دوست دارند و آنها هم خداوند متعال را دوست دارند و با کفار و کسانی که دین را نپذیرفتند به شدت سنگین برخورد می کنند.
وی خاطرنشان کرد: ویژگی چهارم بین خودشان با مهربانی و ملاطفت برخورد میکنند و ویژگی پنجم در راه خداوند متعال جهاد میکنند بعضیها هنوز آن اندیشه جنگ و جهاد را در شمشیر، توپ و تانک و مسلسل میبینند در حالی که در آموزههای دینی هم داریم که در هر میدانی که دشمن شما بازی کند و با شما بجنگد شما باید در همان میدان با او وارد نبرد شوید نمیشود که دشمن شما در میدانی وارد بر نبرد شود و شما در میدان دیگری مشغول باشید دشمن در جنگ نظامی وارد شود باید در جنگ نظامی با او وارد شوید دشمن بر علیه شما مجله چاپ کرده باید جوابش را با مجله بدهید دشمن علیه شما فیلم میسازد در مقابله با وی باید فیلم بسازید دشمن جنگ فرهنگی میکند باید جنگ فرهنگی انجام دهید در هر میدانی که دشمن مبارزه میکند باید در همان میدان با او درگیر شوید.
وی ادامه داد: اگر امروزه بخواهیم اندیشه امام را عملیاتی کنیم این نبردی که به شدت مسلمانان و اندیشه امام را تهدید میکند باید این را اندیشه غالب و گفتمان غالب کنیم که در چه زمینی بازی میکنیم.
وی تصریح کرد: متاسفانه بعضیها در میدان دشمن بازی میکنند باید آن میدان بازی که در آن حضور داریم را مشخص کنیم و در این راه مقداری بصیرت به خرج دهیم و ششمین ویژگی که خداوند متعال برای این گروه بیان میکند این است از سرزنش سرزنش کنندگان هم نمیترسند.
به گفته وی مسلمانبودن، شیعهبودن به خصوص در بازه زمانی که هزار و دویست سال از دوران غیبت گذشته سخت است حتی پیامبر بزرگوار اسلام به این مطلب توجه داشته روزی در مسجد نشسته بودند صدا زدند برادران من کجاین اصحاب گفتند ما هستیم پیغمبر فرمود نه شما اصحاب من هستید شما یاران من هستید برادران من کسانی هستند که در آینده خواهند آمد من پیامبر را ندیدند امام را ندیدند از نوشتههای روی کاغذ به من ایمان آوردند و مرحوم امام این اندیشه را پایه گذاری کرد.
یوسفی افزود:نکته آخری که در زمینه اندیشه امام است ایشان یک باوری دارد که عقلانیت را در کنار نقل به صورت جدی دنبال میکند و به نقل به تنهایی اکتفا نمیکند و از طرفی عقل را به تنهایی باز قبول نمیکند.
به گفته وی اگر به نقل به تنهایی اکتفا شود به آن تحجرگرایی گفته میشود و اگر به عقل به تنهایی توسل شود تجددگرایی است و اگر عقل را در خدمت فهم نقل بگیریم به معنای اجتهاد است اجتهادی که مرحوم امام به دنبال آن بود ترکیبی از عقل و نقل عقلی که در محضر نقل قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: اگر عقل را در محضر نقل قرار گیرد جامعه از معنویت سرشار میشود و سبک زندگی در جامعه سبک زندگی اسلامی خواهد بود پس بنابراین مرحوم امام یک ساختاری را بر اساس توحید تعریف کرد که دین در تمامی لایه های اجتماعی بتواند نفوذ کند دین از یک مدل دین فردی خارج شود و در بین مردم در اجتماع در بازار در اداره در شرکت در کارخانه در نقطه نقطه اجتماع خودش را ظهور و بروز دهد و به تعبیری شهری که در آن تمامی دستورات الهی به اجرا در بیاد یعنی اگر انسانی بخواهد دین دار باشد به راحتی بتواند دینداری کند این واقعیت را میتوانیم در اندیشه امام به خوبی مشاهده کنیم.
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!