حالت تاریک
داغی که بر دل‌ها ماند

بدرقه باشکوه بیرجندی‌ها از رئیس جمهور شهید

بدرقه باشکوه بیرجندی‌ها از رئیس جمهور شهید

مردم شهر بیرجند به صورت گسترده در مراسم تشییع پیکر مطهر شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی حضور یافتند که برای آخرین بار با رئیس جمهور شهید وداع کنند.

 به گزارش خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «خاورستان»، امروز در بیرجند قیامتی برپا شد مردم از جای جای نقاط استان و حتی استان‌های مجاور برای بدرقه بزرگ‌مردی آمده بودند که محبوب قلب‌ها بود و تعلق خاطری به مردم این منطقه داشت اهالی دیار خاوران او را خوب می‌شناسند او سال‌ها نماینده مردم استان خراسان‌جنوبی در مجلس خبرگان بود و در دوران ریاست جمهوری هم بارها مهمان مردم این خطه کویری بود تا بلکه به مرکز نشینان بفهماند که مردم این استان هم شایسته بهترین‌ها هستند حتی پس از مرگش هم با حضورش در استان کویری و محروم خراسان‌جنوبی را بر روی زبان‌ها آورد. 

بعد از تشییع باشکوه رئیس‌جمهور شهید و یارانش در تبریز، قم و تهران امروز بیرجندی‌ها میزبان پیکر پاک شهید آیت الله رئیسی ، دکتر مالکی استاندار فقید آذربایجان شرقی ‌و دکتر مالکی استاندار فقید آذربایجان شرقی و سردار شهید سید مهدی موسوی بودند.

چه سخت است نوشتن در مورد آخرین دیدار ، آخرین سفر استانی به خراسان‌جنوبی......

چهار روز شده که ایران یک دست سیاه پوش رئیس جمهور شهید و همراهانش است از همان لحظات ابتدایی خبر سانحه هوایی بالگرد حامل رئیس جمهور در منطقه ورزقان آذربایجان شرقی مردم خراسان‌جنوبی همانند تک تک ایرانی‌ها آرام و قرار نداشتند و مدام پیگیر اخبار بودند و برای سلامتی این بزرگواران دعا کردند و زمانی هم که خبر شهادت آن‌ها را شنیدند در غم از دست دادن‌ آن‌ها سوختند.

 امروز ۳/۳/۳ در تاریخ استان خراسان‌جنوبی ماندگار شد مردم قدرشناس بیرجند با حضور گسترده در مراسم تشییع رئیس جمهور در کنار پیکر این شهید گریستند و از خودش خواستند تا قلب‌های پرتلاطمشان را آرام کند. میدان جانبازان خیابان پاسداران نقطه شروع مراسم بود ساعت‌ها قبل از شروع مراسم مردم در این محل جمع شده بودند سراسر مسیر تشییع، تجلی‌گاه ابراز محبت و دلدادگی مردم به خادم خستگی‌ناپذیر خود بود. همین اتفاق روز‌های قبل در تبریز و قم و تهران روی داد و مردم عزیز و سرافراز این سه شهر در سوگ شهید آیت‌الله رئیسی و یارانش غوغا و رستاخیز به پا کردند، ناظران مبهوت شدند.

هنوز ساعت‌ها تا شروع مراسم باقی مانده بود که عده‌ای از مردم خود را به پیاده‌روهای کنار مسیر تشییع رسانده بودند. هر لحظه به جمعیت افزوده می‌شد. مردم غم گرانباری بر دوش می‌کشیدند اشک‌ حسرت از نبودنش امان بیشتر حاضران را ربوده بود.

 ازدحام مثال‌زدنی مردم دیدنی بود. کودکان، نوجوانان و جوانان بسیاری در مراسم حضور پیدا کرده بودند.مسئولان هم در کنار مردم در مراسم تشییع پیکر این شهید خدمت حاضر شدند.

شاید قاب دوربین‌ها به سیل جمعیت بیشتر عادت داشته باشد اما خبرنگاری که از میان مردم عبور می‌کند، نمی‌تواند از مقابل اشکان نوجوانی که آمده تا رئیس جمهور شهیدش را بدرقه کند به سادگی بگذرد یا آن پدر شهیدی که عکس فرزندش را در دست گرفته و با بغض از تازه شدن داغش سخن می‌گوید.

جوان دانشجویی چفیه بر دوش انداخته و پوستری از شهید جمهور را با خود حمل می‌کند که زیر آن نوشته: تا پای جان برای ایران. می‌گوید بیشترین تأثیری که از رئیس جمهور شهید بر ذهن و فکرش مشهود است، خستگی ناپذیری برای نجات وطن است.

برخی از مردم در مراسم تشییع تابلویی در دست داشتند که روی آن این جمله را نوشته بودند؛ «افتخار می‌کنم به یک شهید رأی دادم.»

علی‌رغم گذشت ساعتی از آغاز تشییع شهدا، خیابان پاسداران آکنده از جمعیت است.

زن و شوهر جوانی هم که فرزندانشان را به آغوش گرفته و به مراسم آمده‌اند؛ می‌گویند چهار روز است که بغض گلویشان را فشار می‌دهد. سید ابراهیم آن کسی که سال‌هاست بعد از خدا امید مردم استان خراسان‌جنوبی بود ، حالا قرار است در قالب عکسی نقش بسته بر پرچم ایران تابوتش به آنها لبخند بزند. 

حضور خانواده شهدا و ایثارگران در میان جمعیت بسیار چشمگیر است. پیرمردی که پدر یکی از شهیدان دوران دفاع مقدس است، با همه ناتوانی جعبه خرمایی برای خیرات به دست گرفته است. چشمانش از غم از دست دادن خادم ملت نمناک است و خاطرات روز شهادت پسرش برای او زنده شده است.

کمی آن‌طرف‌تر خانمی کودک شیرخواره‌اش را در بغل گرفته و به میان آن جمعیت عظیم آمده است. می‌گوید فرزندش تازه به دنیا آمده و همسرش در محل کار آماده‌باش است اما خودش حال و هوای خانه را تاب نیاورده و به میان جمعیت آمده تا قدری دلش آرام شود. هر چه هست، در این وحدت و جماعت شفائی نهفته است. دردها اینجا با همدلی میان یک ملت التیام می‌یابند و دل‌ها در این مصیبت‌ها به هم نزدیک تر می‌شوند.

پیکر شهید رئیسی از میان جمعیت می‌گذرد، اوج ازدحام است و صدای گریه و زاری در هر گوشه‌ای بلند و آسمان رنگ خون به خود می‌گیرد.

 «همه ما را سوزاندی و رفتی» این جمله ای بود که خانم مسنی در تشییع پیکر شهید جمهور فریاد می زد و اشک می ریخت. اشک های مدام، فریادها و بعضا مشت‌های کوبیده شده به سینه‌ها، غم و اندوه مردم این سرزمین را در سوگ رئیس جمهور شهیدشان به خوبی نشان می‌دهد. در میان جمعیت زنی داد می زند: لیست خدمات شهید آیت الله رئیسی را در این برگه ها چاپ کرده ایم، بگیرید و بخوانید. این جملات را می گفت و همزمان اشک می ریخت. در تمام مدت تشییع پیکرهای سید ابراهیم و یارانش به این فکر می کردم که او چگونه توانسته بود در این سه سال این گونه در دل مردم خودش جای باز کند. تشییع پیکر شهید رئیسی و یارانش در نگاه اول ما را یاد تشییع تاریخی پیکر حاج قاسم می انداخت. همان شور، همان گریه و همان فریادها. گویا رئیسی خوب توانسته بود راه سردار محبوبش را برود.امروز او عاقبت بخیر شد و مردمانش دلخسته از دست دادن چنین رئیس جمهوری. 

در مسیر بازگشت برخی شمعی روشن کرده‌اند و گوشه‌ای همچنان به مناجات نشسته‌اند. همه خسته‌اند اما دل‌ها کمی آرام گرفته و چهره‌ها نشان از تسکین دارد. آری؛ به یمن حضور و وحدت این ملت است که هر رنجی را می‌توان به سرمایه اجتماعی و عزت تبدیل کرد.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از