حالت تاریک
جشنواره‌زرشک با‌ هزینه بیت‌المال و خروجی صفر
در گفتگو با فعالان حوزه زرشک مطرح شد؛

جشنواره‌زرشک با‌ هزینه بیت‌المال و خروجی صفر

در حالی مقدمات برگزاری سومین جشنواره زرشک در خراسان جنوبی در حال انجام است که فعالان حوزه زرشک مدعی‌اند که دو جشنواره قبلی هیچ خروجی نداشته و فقط یک شوی رسانه‌ای بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، با آمدن فصل پاییز و یاقوتی شدن مزارع زرشک؛ فصل کار و تلاش اهالی خراسان جنوبی هم آغاز می‌شود. از خروس‌خوان صبح تا خودِ غروب آفتاب، صدای گپ‌و‌گفت کشاورزان و کارگران در مزارع و کِشمان‌های این دیار پیچیده است، همه سخت مشغول زرشک چینی‌اند و وقت سرخاراندن هم ندارند، چون اگر دیر بجنبند ممکن است محصولشان سرمازده شود و یا از باران‌های پاییزی آسیب ببیند، پس باید هر چه زودتر محصول را جمع‌آوری و روی تالار‌هایی که از قبل آماده شده بریزند تا خشک شود. بخشی از محصول هم به‌صورت تازه و تَر به‌عنوان محصول نوبرانه روانه بازار می‌شود.

خراسان جنوبی با بیش از ٢٧ هزار هکتار سطح زیرکشت زرشک، بزرگترین مزارع زرشک ایران و البته جهان را دارد و با حدود ٣٨ هزار خانوار بهره‌بردار و تولید ٩٨ درصد زرشک بی‌دانه کشور، رکورد‌دار تولید این محصول است.

پیش‌بینی برداشت ۱۱۸ تن زرشک‌تر در استان
به گفته محمد حسین اکبری، سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۱۸ هزار تن محصول زرشک‌تر از باغات استان، برداشت شود که با‌توجه‌به گرمای کم‌سابقه تابستان امسال این مقدار نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش خواهد داشت.

وی افزود: در حوزه صنایع تبدیلی و غذایی در استان تاکنون ۳۳ پروانه بهره‌برداری بسته‌بندی زرشک و ۱۰ پروانه بهره‌برداری فرآوری زرشک صادر شده است. همچنین برای اخذ تسهیلات نیز متقاضیان این حوزه در اولویت قرار دارند.

اکبری با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌های ملی و استانی در‌خصوص محصولات شاخص استان از‌جمله محصول زرشک نقش زیادی در معرفی این محصولات داشته است، تصریح کرد: امید است از‌جمله نتایج آن جذب سرمایه‌گذاران و فعالین اقتصادی جهت توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری داشته باشد.

وی عنوان کرد: با‌توجه‌ به اهمیت توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری جهت افزایش ارزش افزوده محصول زرشک و توسعه مشاغل جانبی مرتبط با آن مدیریت صنایع استان در‌ این‌ خصوص اهتمام ویژه دارد لیکن فعالیت بیشتر در این حوزه از ضروریات می‌باشد.

سومین جشنواره زرشک برگزار می‌شود
سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: جلسه‌ای با بانک کشاورزی برای تامین منابع موردنیاز خرید توافقی محصولات مزیت‌دار خراسان جنوبی برگزار شد که با برطرف شدن دغدغه کشاورزان در زمینه فروش محصولات آن‌ها در پی آن هستیم که جشنواره زرشک را نیز برای سومین سال برگزار کنیم.

وی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره این است که هم بتوانیم زرشک را به دیگر نقاط ایران و جهان بشناسانیم و هم زمینه فروش و فراوری‌هایی که در زمینه سلامت و دارویی دارد را نیز فراهم آوریم.


در حالی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از برگزاری سومین جشنواره زرشک در خراسان خبر می‌دهد که به اذعان کشاورزان و سرمایه‌گذاران، برگزاری این جشنواره طی دو سال گذشته تاثیر لازم را نداشته و صرفه یک نمایش رسانه‌ای بوده است.

جشنواره زرشک خروجی نداشته است
علیزاده یکی از کشاورزان خراسان جنوبی در‌ این‌ خصوص در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهار کرد: در سال گذشته فقط سازمان برنامه‌و‌بودجه یک میلیارد تومان بابت جشنواره زرشک هزینه کرد و امسال هم متاسفانه برگزاری این جشنواره در حال برنامه‌ریزی است.

وی افزود: متاسفانه جشنواره زرشک تنها در حد همان یک هفته برگزاری مطرح است و بعد از آن هم خروجی آن در حد صفر است و اصلاَ تلاشی برای رفع مشکلات کشاورزان صورت نمی‌گیرد.

علیزاده گفت: در‌ حالی‌‌که به گفته مسئولان مربوطه، هدف از اجرای این جشنواره افزایش مصرف زرشک، فعال شدن صنایع فرآوری و ایجاد تنوع در محصولات تولیدی، تغییر نوع و روش مصرف مردم از زرشک پلو به سمت انواع فرآورده‌های زرشک، ایجاد سردخانه و زیرساخت لازم برای نگهداری زرشک تازه و... است، اما متاسفانه در عمل هیچ‌کدام از این اهداف دنبال نمی‌شود و اجرای این جشنواره به یک کار روتین و حالت اجرای نمایشنامه درآمده است.

وی بیان کرد: طی دو سالی که جشنواره زرشک برگزار شده در مقایسه با سال‌های گذشته، متاسفانه هیچ اتفاقی نیفتاده و هیچ تغییری نسبت به قبل ایجاد نشده است، نه بازار جدیدی برای این محصول معرفی شده، نه سرمایه‌گذاری جذب شده و نه از طرح‌های موجود حمایتی شده است.

او عنوان کرد: متاسفانه طی یکی دو سال اخیر؛ مسئولین کوتاهی کردند، نان دولت را خوردند اما با کم‌کاری بر علیه دولت کار کردند. اکنون نیز باید متوجه شوند که اگر این جشنواره خروجی ندارد، اجرای آن را تعطیل کرده و از بودجه بیت‌المال هزینه نکنند، با این کار‌ها برای خودشان کارنامه درست نکنند و مردم را هم سر کار نگذارند.

علیزاده ادامه داد: اجرای این جشنواره در ابتدا برای کشاورزان مایه امیدواری بود، اما در‌نهایت چون خروجی در پی نداشت، دوباره آنها را به گفته‌ها و وعده‌های مسئولان بی‌اعتماد کرده است.

این کشاورز اظهارکرد: اکنون که دو سال است که جشنواره زرشک برگزار شده، اگر از کشاورزان بپرسند؛ همه معتقدند که هیچ اتفاقی در حوزه زرشک نیفتاده و همه این هزینه‌ها بیهوده بوده است، در‌ حالی‌ که اگر با هزینه‌های برگزاری این جشنواره؛ قیچی باغبانی خریداری و به کشاورزان اهدا می‌شد، منفعت کشاورزان بیشتر بود.

وی تصریح کرد: البته گاهی کار واقعی و تصمیم‌ها قطعی است و چند نفر مسئول قَدَر و مصمم پشت این تصمیمات ایستاده‌اند و برگزاری این جشنواره‌ها راه به‌جایی می‌برد که خیلی هم خوب است و منافع آن شامل حال کشاورزان می‌شود، اما متاسفانه در مورد جشنواره زرشک تصمیم قطعی وجود ندارد و هدف از برگزاری آن؛ فقط شوی رسانه‌ای، خودنمایی و کارنامه درست کردن است.

بی‌توجهی به حوزه فرآوری زرشک
یکی از سرمایه‌گذاران در حوزه فرآوری زرشک نیز در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» اظهار کرد: طرح بنده تولید فرآورده‌هایی مثل آبمیوه و سس زرشک بوده است که متاسفانه همچنان نیمه‌کاره مانده و هیچ‌کسی سراغی از آن نمی‌گیرد.

امینی با اشاره به اینکه از چند‌ساله گذشته فضای ساختمانی تولید را آماده کرده‌ام اما متاسفانه هنوز تولید در این واحد اتفاق نیفتاده است، گفت: به پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی مجوز این واحد را که از سازمان صمت بود، به سازمان جهاد کشاورزی انتقال دادم تا مورد حمایت قرار بگیرم، اما متاسفانه در عمل هیچ حمایتی نبوده و علی‌رغم هزینه حدود ١٠٠ میلیارد تومانی، اکنون پنج یا٦ سالی است که همچنان بلاتکلیفم و به قولی از اینجا مانده و از آنجا رانده شدم.

وی افزود: بنده دیگر قید تولید را زده‌ام و سراغ آن هم نمی‌روم چرا که متاسفانه حرف و عمل مسئولان یکی نیست و به قول و قرار و تعهداتشان عمل نکردند.

این سرمایه‌گذار با بیان اینکه برای برگزاری این جشنواره، جلساتی در استانداری و جهاد کشاورزی برگزار می‌شود اما از هیچ کشاورز و تولیدکننده فعالی دعوت نمی‌شود، گفت: متاسفانه این جلسات فقط با حضور دو نفر از استانداری و دو نفر از جهاد کشاورزی برگزار می‌شود که نتیجه آن هم صفر و فقط یک شوی رسانه‌ای است. مگر می‌شود جشنواره زرشک برگزار شود و مسئولین کشوری هم به استان دعوت شوند، اما دست‌اندرکاران این حوزه از کشاورزان تا تولیدکنندگان برای حضور دعوت نشوند؟ آیا نباید از این قشر پرسید که حرف شما، مشکل شما، درد شما و اصلا نظر شما به‌عنوان فعالان حوزه زرشک برای بهتر شدن اوضاع این محصول چیست؟


امینی تاکید کرد: اکنون که هنوز در مرحله قبل از برگزاری جشنواره زرشک امسال قرار داریم، بهتر نیست که مسئولان توضیح دهند که خروجی جشنواره‌های دو سال قبل که با هزینه بودجه دولتی و بیت‌المال برگزار شده، چه بوده، به کدام هدف رسیده و برای مردم و کشاورزان چه تاثیری داشته است؟ همچنین اینکه جشنواره امسال با چه اهدافی دنبال می‌شود؟


وی با اشاره به اینکه گزارش‌ها و گفته‌های مسئولان، دست‌اندرکاران و برگزار‌کنندگان این جشنواره مورد‌تایید کشاورزان و سرمایه‌گذاران نیست، تاکید کرد: اگر این جشنواره‌ها خروجی داشته و قرار بود اتفاق خاصی بیفتد؛ باید در زیرساخت‌ها هم تغییری ایجاد می‌شد، اما آیا تغییری ایجاد شده؟ آیا نباید مشکلات کسانی که در این مسیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند را بررسی می‌کردند؟


او با بیان اینکه متاسفانه علاوه بر حوزه تولید و کشاورزی، در زمینه صنعت و فرآوری این محصول هم هیچ حمایتی از سرمایه‌گذاران و صنعتگران نشده است، عنوان کرد: در‌ حالی‌که طرح‌های نیمه‌تمام و رها شده‌ای در حوزه فرآوری زرشک وجود دارد، اما متاسفانه مسئولان به‌جای حمایت از این طرح‌ها، تفاهم‌نامه‌های جدیدی برای سرمایه‌گذاری امضا می‌کنند. مثلا در سال اولی که جشنواره زرشک برگزار شد، سازمان جهاد کشاورزی در روز آخر تفاهم‌نامه‌ای را با یکی از سرمایه‌گذاران امضا کرد که اصلا توانایی سرمایه‌گذاری ندارد و چون در تامین مایحتاج خودش هم مانده است، این طرح هنوز به هیچ‌جایی نرسیده است. اما متاسفانه سرمایه‌گذاری که قبلاً هزینه کرده و با یک همکاری و حمایت کوچک موفق به راه اندازی تولید می‌شود، نادیده گرفته می‌شود.


امینی تصریح کرد: اگر مسئولان می‌خواهند کاری انجام دهند، بهتر است سراغ طرح‌هایی بروند که پیشرفت فیزیکی آن بالاست نه اینکه واحد تولیدی را از صفر راه بی‌اندازند، برای او توقع ایجاد کنند و در نیمه‌راه او را رها کنند.


وی ادامه داد: متاسفانه صدای ما به‌جایی نمی‌رسد، ولی واقعیت این است که اگر ما سکوت نکنیم و مسئولین مجبور به پاسخگویی باشند، دیگر برای پر کردن کارنامه خود ادعا‌های کذب نخواهند کرد.

انتهای پیام/٧

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از