حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

بسیج امکانات و نیرو‌ها برای برگزاری هرچه‌‌‌‌‌بهتر انتخابات

بسیج امکانات و نیرو‌ها برای برگزاری هرچه‌‌‌‌‌بهتر انتخابات

امروز دور دوم انتخابات در حوزه بیرجند، درمیان و خوسف در حال برگزاری است که همه تدابیر لازم برای برگزاری هرچه بهتر و باشکوه‌تر انتخابات اندیشیده شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز ٢١ اردیبهشت در ١۵ استان کشور شامل ٢٢ حوزه انتخابیه، ٤٧ فرمانداری و ٨١ بخشداری برگزار می‌شود که یکی از آنها حوزه انتخابیه بیرجند شامل سه شهرستان بیرجند، درمیان و خوسف است. بنابراین امروز مردم کشورمان با حضور در پای صندوق‌های رای در ۲۲ حوزه انتخابیه، سرنوشت کرسی‌های باقیمانده قوه مقننه را تعیین می‌کنند. 
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب صبح امروز و در دقایق آغاز رای‌گیری دومین دور انتخابات دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کردند: انتخابات فی‌نفسه کار اساسی و مهمی برای کشور و برای مردم است انتخابات نشانه حضور و اراده و تصمیم‌گیری مردم است بنابراین وظیفه ملی هر انسانی که مایل است کشور پیشرفت داشته باشد و کار کنند و به مقاصد بزرگ نزدیک شود این است که در انتخابات شرکت کند مرحله اول و دوم هیچ فرقی با یکدیگر ندارد. 
ایشان تاکید کردند: در مرحلهٔ دوم ظرفیتِ تمام‌نشدهٔ مرحلهٔ اول تکمیل می‌شود. اگر در مرحلهٔ دوم شرکت نکنیم، ‌ کار مرحلهٔ اول را نیمه‌تمام رها کرده‌ایم. انشالله مردم عزیز شرکت کنند رای بدهند و مجلس را تکمیل کنند. 
آیت‌الله خامنه‌ای اظهار داشتند: هرچقدر رای بیشتر باشد، مجلس قوی‌تر است و هرچقدر مجلس قوی‌تر باشد، امکان کار در کشور بیشتر خواهد بود. 

٢٨٩ هزار واجد شرایط رای 
با توجه به برگزاری دور دوم انتخابات در یکی از حوزه‌های خراسان جنوبی، بنا بر اعلام سیدمحمدرضا طالبی رئیس ستاد انتخابات خراسان جنوبی، این دور از انتخابات دوازدهمین مجلس شورای اسلامی تنها در حوزه‌ی انتخابیه «بیرجند - درمیان و خوسف» برگزار می‌شود که در این حوزه بیش از ۲۸۹ هزار نفر واجد شرایط رای دادن هستند. 
وی افزود: برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه‌ی انتخابیه «بیرجند _ درمیان و خوسف» ۲۸۷ شعبه اخذ رای شامل ۱۴۴ شعبه شهری و ۱۴۳ شعبه روستایی پیش‌بینی شده و ۲ نفر از کاندیدا‌ها هم به رقابت خواهند پرداخت. 
از ساعت ٨ صبح امروز روند انتخابات در شعب اخذ رای سه شهرستان بیرجند، درمیان و خوسف آغاز شد. 
آیت‌الله سید علیرضا عبادی نیز در اولین لحظات شروع رای‌گیری، با حضور در شعبه سیار مستقر در دفتر امام جمعه بیرجند در مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کرد. 

شرکت در انتخابات از بزرگترین عبادات است 
نماینده ولی‌فقیه بعد از رای دادن در جمع خبرنگاران خطاب به مجریان انتخابات گفت: کار‌ی که شما انجام می‌دهید از بزرگترین عبادات است، چون با انجام این کار سرنوشت جامعه مشخص می‌شود. 
به گفته وی امروز مانند زمان جنگ احزاب است که همه کفر در مقابل تمام اسلام قرار‌گرفته بود. در جنگ ترکیبی باید به همه ابعاد این موضوع توجه کافی داشته باشیم و در ابن خصوص باید همواره به دو موضوع بصیرت و اراده توجه داشته باشیم. 
نماینده ولی‌فقیه در خراسان جنوبی خاطر‌نشان کرد: باید مراقب باشیم که امروز در میدان دشمن بازی نکنیم تا به بهره‌گیری از بصیرت حق را از باطل به خوبی تشخیص دهیم. ملت ایران از سال ١٣٤٢ همواره ثابت کرده‌اند که در همه صحنه‌ها حضور داشته‌اند و با بصیرت دشمن را ناکام گذاشته‌اند. 

تمامی تدابیر لازم برای دور دوم انتخابات اندیشیده شده 
جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی نیز با حضور در شعبه ثابت مستقر در شهرداری بیرجند بعد از انداختن رای خود به صندوق در جمع خبرنگاران گفت: هرچه درصد‌آرای مردم و مشارکت در انتخابات بیشتر باشد، نشان‌دهنده وحدت و انسجام در کشور است و دشمن هم نمی‌تواند توطئه‌های خود را عملی کند. 
وی افزود: همچنین دشمنان اگر چشم طمع نسبت به نظام ما داشته باشند یا بخواهند در گوشه‌و‌کناری شیطنت کنند، با حضور مردم در صحنه نخواهند توانست. 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هرچه درصد مشارکت مردم در انتخابات بالا‌تر باشد شاهد مجلس قوی خواهیم بود اظهار کرد: حضور پررنگ مردم به انسجام بیشتر مجلس کمک می‌کند و هرچه مجلس قوی‌تر باشد، قوانین متقن در آن مصوب خواهد شد و تعامل بیشتری بین سران قوا ایجاد می‌شود. 
استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: امیدواریم وحدت و انسجامی که در مجلس یازدهم وجود دارد و سبب اتفاقات خوبی در دولت سیزدهم شد در مجلس دوازدهم هم وجود داشته باشد تا در یک فضای تعاملی بین نمایندگان و دولتمردان شاهد ادامه روند کار و پیشرفت در کشور باشیم. 
وی با بیان اینکه امروز مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در ۱۵ استان و ۲۲ حوزه انتخابیه کشور در حال برگزاری است گفت: خراسان جنوبی یکی از این استان‌هاست که انتخابات را در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف برگزار می‌کند. 
قناعت افزود: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ از چهار حوزه انتخابیه خراسان جنوبی، سه حوزه انتخابیه تعیین تکیلف شدند و نمایندگان مردم به مجلس راه یافتند اما حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف به دلیل نرسیدن‌آرا به حد نصاب، به دور دوم کشیده شد. 
وی گفت: برای ستاد انتخابات استان مرحله اول و دوم هیچ تفاوتی ندارد و برای تامین مقدمات، ملزومات، نظم و هماهنگی دستگاه‌ها و پشتیبانی‌ها مانند مرحله اول انتخابات تدابیر لازم اندیشیده شده است. 
استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: تمامی برنامه‌های انتخاباتی و هماهنگی‌ها بر اساس جدول زمان‌بندی پیش رفته که از قبل از طریق ستاد انتخابات کشور به استان‌ها از‌جمله خراسان جنوبی ابلاغ شده و در حال برگزاری است. 
وی با تاکید بر اینکه در مرحله نخست انتخابات شاهد حضور پررنگ، جدی و بسیار بالای مردم خراسان جنوبی بودیم گفت: در انتخابات ۱۱ اسفند شاهد سرما و یخبندان شدید در استان بودیم که شرایط اخذ رای را با مشکل مواجه کرد اما با همین شرایط خراسان جنوبی به لحاظ مشارکت مردم، رتبه دوم کشور را کسب کرد. 
قناعت افزود: تفاوت رتبه دوم خراسان جنوبی به لحاظ مشارکت مردم در انتخابات با رتبه سوم کشوری حدود ۶ یا هفت درصد بوده اما فاصله با رتبه اول سه دهم درصد یعنی فاصله کمتر از نیم درصد است. 
وی گفت: امیدواریم امروز نیز مردم خراسان جنوبی در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف با حضور و مشارکت بالای خود حماسه دیگری را خلق ‌کنند. 

فعالیت ۵٦٠٠ نفر به‌عنوان عوامل اجرایی انتخابات 
علی فاضلی فرد رئیس ستاد انتخابات حوزه انتخابیه شهرستان‌های بیرجند، درمیان و خوسف نیز گفت: پنج هزار و ۶۰۰ نفر عوامل اجرایی در دومین مرحله انتخابات مجلس شورای اسلامی فعالیت می‌کنند. 
وی با بیان اینکه دو شهرستان حوزه فرعی درمیان و خوسف و ۴ بخشداری حوزه‌های فرعی هم کار انتخابات را مدیریت می‌کنند، گفت: در مجموع در این مرحله در شعب اخذ رای بین ۱۴ تا ۲۰ نفر عوامل اجرایی شامل نظارت، بازرسی، نمایندگان کاندیدا‌ها و... فعالیت دارند. 
فرماندار بیرجند با اشاره به آغاز انتخابات از ساعت ۸ صبح یادآور شد: انتخابات از ساعت ۸ صبح آغاز و تا ساعت ۱۸ شب ادامه‌دارد، افزود: در صورت لزوم با اختیارات عالی وزارت کشور، زمان انتخابات دو ساعت تمدید می‌شود و در صورت نیاز، ادامه تمدید این مهم با کسب اجازه از شورای نگهبان میسر خواهد بود. 
فاضلی فرد افزود: رای‌دهندگان مرحله دوم انتخابات مجلس با ارائه یکی از پنج مدرک هویتی کارت ملی، شناسنامه، کارت پایان خدمت، گذرنامه و گواهینامه می‌توانند رای بدهند. 
به گفته وی متولدین ۲۱ اردیبهشت سال ۸۵ به قبل می‌توانند در دور دوم انتخابات شرکت کنند و افرادی که در مرحله نخست در همین حوزه (بیرجند، درمیان و خوسف) رای داده‌اند و همچنین افرادی که در مرحله اول انتخابات در هیچکدام از حوزه‌های انتخاباتی کشور شرکت نکرده‌اند، می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. 
فاضلی فرد از مردم فهیم حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف خواست مانند مرحله اول انتخابات با حضوردگسترده و رای حداکثری خود، نماینده مقتدر برای کرسی مجلس شورای اسلامی را انتخاب کنند. 


تامین امنیت انتخابات با حضور ١۵٠٠ نیروی انتظامی 
سردار حسن شجاعی نسب فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز امروز در حین مشارکت در انتخابات، در جمع خبرنگاران گفت: این مشارکت جدی باعث امنیت پایدار شده و بسیار تاثیرگذار است در مقابل دیده‌گان جهان و رسانه می‌تواند یک حضور قوی و پایدار مورد‌توجه باشد. 
وی افزود: دشمنان همیشه تحرکات توخالی خود را داشتند و مردم ایران بیش از ۴۰ سال است که گذشته ثابت کردند پاس ارزش‌ها، استقلال و پایداری خود هستند و دشمنان کاری از پیش نخواهند برد و مردم ایران از ارزش‌های خود مراقبت و محافظت کرده و هیچ نگرانی وجود ندارد. 
فرمانده انتظامی خراسان جنوبی اظهار کرد: در مجموع ۱۵۰۰ نفر از همکاران نیروی انتظامی به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در تامین امنیت انتخاب حوزه انتخابیه شهرستان بیرجند، خوسف و درمیان تلاش می‌کنند و پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و با توجه به تجارب قبلی هیچ دغدغه امنیتی وجود ندارد و هماهنگی با دستگاه‌ها اتفاق افتاده است و همکاران نیروی انتظامی در همه حوزه‌ها حضور فعال دارند. 

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از