حالت تاریک
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۴۳۴ قرآن کریم

تفسیر صفحه ۴۳۴ قرآن کریم

بگو حقّ آمد و باطل (کاری از آن ساخته نیست) نمی تواند چیزی را آغاز کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحۀ ۴۳۴ قرآن کریم آمده است: «قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ * قُلْ إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّما أَضِلُّ عَلی نَفْسِی وَ إِدَی َیَّ رَبِّی إِنَّهُ سَمِیعٌ قَرِیبٌ» «بگو: حقّ آمد و باطل (کاری از آن ساخته نیست) نمی تواند چیزی را آغاز کند. باشد و نه هیچ آن را * بگو: اگر من گمراه شده باشم به زیان خود گمراه شده ام، و اگر یافته شود پس به (برکت) چیزی است که پروردگارم به من وحی می کند، همانا اوست شنوای نزدیک»

نکات سورۀ سبأ- آیات 49 - 50:

ابن مسعود که یکی از اصحاب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است می گوید: در مکّه ۳۶۰ بت بود که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در روز فتح مکه یکی را پس از دیگری به زمین می داد و این آیه شریفه را داشت. می خواند: «قُلْ جاءَ الْحَقُ» (تفسیر مجمع البیان)

سؤال: با آمدن قرآن و پیامبر حقّ، چرا باز هم باطل پا برجست؟

پاسخ: حاکمیّت منطقی و علمی، غیر از حاکمیّت عملی و اجرایی است، آن چه مربوط به خداست، فرستادن حقّ است و آن چه به ماست عمل و اجرای حقّ است که چنین نکردیم. آری، سلامتی بیمار، به نسخۀ صحیح و مصرف دارو است که یکی وظیفۀ پزشک است و دیگری وظیفۀ بیمار.

پیام‌های سورۀ سبأ- آیات ۴۹ - ۵۰:

۱. حقّ بر باطل پیروز است. «جاءَ الْحَقُّ وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ»

۲. قرآن از غیب و آینده خبر می دهد. «وَ ما یُبْدِئُ الْباطِلُ وَ ما یُعِیدُ»

۳. بدون وحی الهی، حتّی پیامبر نیز در معرض انحراف است. «إِنْ ضَلَلْتُ فَإِنَّما أَضِلُّ عَلی نَفْسی وَ إِنِ اهْتَدَیْتُ فَبِما یُوحی»

۴. خطرات و آثار شوم انحراف، به خود انسان باز می گردد. «أَضِلُّ عَلی نَفْسی»

۵. خداوند، هم وحی می فرستد و هم بر آن نظارت دارد. «فَبِما یُوحی إِلَیَّ رَبِّی إِنَّهُ سَمِیعٌ قَریبٌ».

انتهای پیام/

تفسیر صفحه ۴۳۴ قرآن کریم

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از