
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۸۲ قرآن کریم
به نام خداوند بخشنده مهربان درباره چه از یکدیگر میپرسند؟ از خبر بزرگ. همان که ایشان در باره آن اختلاف دارند. چنین نیست؛ زود است که بدانند. باز چنین نیست؛ زود است که بدانند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۸۲ قرآن کریم آمده است: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ عَمَّ یَتَساءَلُونَ * عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ * الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ * کَلَّا سَیَعْلَمُونَ * ثُمَّ کَلَّا سَیَعْلَمُونَ *» « به نام خداوند بخشنده مهربان درباره چه از یکدیگر میپرسند؟ از خبر بزرگ. همان که ایشان در باره آن اختلاف دارند. چنین نیست؛ زود است که بدانند. باز چنین نیست؛ زود است که بدانند.»
نکتههای سورۀ نبا- آیات ۱-۵:
واژه «نبأ» به معنای خبرِ مهم و حتمی است که از آیات بعد فهمیده میشود مراد از آن خبر برپاشدن قیامت و رستاخیز است.
در روایات، حضرت علی علیهالسّلام به عنوان یکی از مصادیقِ «نَبَأٌ عَظِیمٌ» معرّفی شده است. (تفسیر نورالثقلین)
دربارۀ معاد، کفار چند گروهند: «الَّذِی هُمْ فِیهِ مُخْتَلِفُونَ» بعضی آنرا محال و برخی بعید دانسته و برخی تردید میورزند و برخی دیگر لجاجت میکنند.
سؤال، گاهی برای فهمیدن مطلب است که مورد تأیید و تأکید قرآن است؛ چنانکه میفرماید: «فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ» (نحل،۴۳)* امّا گاهی سؤال، برای ایجاد تشکیک و تردید در ذهن دیگران است، آنهم در امور قطعی و حتمی مانند وقوع قیامت که قرآن در این آیات، آن را مورد مذمّت قرار میدهد.
پیامهای سورۀ نبا- آیات ۱-۵:
۱- شروع سخن با طرح سؤال، در تأثیر کلام مؤثّر است. «عَمَّ یَتَساءَلُونَ»
۲- تشکیک در قیامت، کار کافران است. «یَتَساءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِیمِ»
۳- اگر سوال طبیعی بود باید جواب داد: «یسئلونک ... قل» ولی اگر شیطنت بود. برخورد لازم است. «کَلَّا سَیَعْلَمُونَ»
۴- در برابر طعنه و کنایه به مقدّسات و باورهای قطعی، با قاطعیّت باید سخن گفت. «کَلَّا»
۵- در برابر تردید، باید حرف حق را تکرار کرد. «کَلَّا سَیَعْلَمُونَ ... کَلَّا سَیَعْلَمُونَ»
۶- قیامت دورنیست. «سَیَعْلَمُونَ» (حرف سین رمز نزدیک بودن است)
۷- قیامت، روز کشف حقائق است. «سَیَعْلَمُونَ»
انتهای خبر/10