
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحه ۵۸۷ قرآن کریم
به نام خداوند بخشنده مهربان آنگاه که آسمان شکافته شود. و آنگاه که ستارگان پراکنده شوند. و آنگاه که دریاها گشوده و به هم راه یابند. و آنگاه که قبرها زیر و رو گردد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۵۸۷ قرآن کریم آمده است: « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِذَا السَّماءُ انْفَطَرَتْ * وَ إِذَا الْکَواکِبُ انْتَثَرَتْ * وَ إِذَا الْبِحارُ فُجِّرَتْ * وَ إِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ *عَلِمَتْ نَفْسٌ ما قَدَّمَتْ وَ أَخَّرَتْ *» « به نام خداوند بخشنده مهربان آنگاه که آسمان شکافته شود. و آنگاه که ستارگان پراکنده شوند. و آنگاه که دریاها گشوده و به هم راه یابند. و آنگاه که قبرها زیر و رو گردد. (در آن زمان) هر کس میداند، آنچه از پیش فرستاده و آنچه برای بعد گذاشته است.»
نکتههای سورۀ انفطار- آیات ۱-۵:
«انفطار» به معنای شکافته شدن است، «فطر» و «افطار» نیز به همین معناست، زیرا روزه با غذا خوردن میشکافد. «انفطار» و «انشقاق» به یک معناست، لکن در انفطار بعد از شکافتن به چیزی میرسیم، بر خلاف انشقاق، چنانکه عرب در حفر قنات میگوید:
حرکت کوهها در آستانۀ قیامت، ناشی از زلزله بزرگی است که باعث فروپاشی و متلاشی شدن کوهها میگردد و چنانکه در آیات دیگر نیز آمده است، همچون ریگ بیابان روان میشوند.
«فطرتُ» چون بعد از شکافتن زمین، به آب میرسد.
«انتثار» به معنای پراکندگی است و به چیزی که بر سر عروس میریزند، نثار گویند.
«فجر» به معنای بروز شکاف و باز شدن راه است و «تفجیر»، بیانگر عظمت و شدّت شکافته شدن کوههاست.
در کلمه «بُعْثِرَ» هم معنای «بعث» (به پا خواستن) است و هم معنای «ثور» (دگرگون شدن)، لذا راغب در مفردات گفته است که بعید نیست فعل «بُعْثِرَ» مرکّب از این دو فعل باشد، یعنی زیر و رو شدن خاکها و برپاخاستن مردگان.
پیوند میان آسمان و زمین و دریا و خشکی به گونهای است که هرگاه نظام یکی از آنها به هم بخورد، نظام همه چیز به هم میخورد.
انتهای خبر/10