حالت تاریک
  • دوشنبه, 1404/03/26 شمسی | 2025/06/16 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحه ۹۴ قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحه ۹۴ قرآن کریم

مؤمنانی که بدون عذر و ضرر (بیماری مثل و عاملیّت) از جهاد بازنشسته‌اند، با مجاهدانی که با اموال جان‌های خویش در راه خدا جهاد می‌کنند، یکسان می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسیر صفحه ۹۴ قرآن کریم آمده است: «لا یَسْتَوِی الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَر وَ الْمُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ الْمُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ. اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَی الْقاعِدینَ دَرَجَةً وَ کُلاًّ وَ عَدَ اللَّهُ الْحُسِهِمْ عَلَی الْقاعِدینَ دَرَجَةً وَ کُلاًّ وَ عَدَ اللَّهُ الْحُسِهِن و فَضَنِی. عَلَی الْقاعِدِینَ أَجْراً عَظِیماً» «مؤمنانی که بدون عذر و ضرر (بیماری مثل و عاملیّت) از جهاد بازنشسته‌اند، با مجاهدانی که با اموال جان‌های خویش در راه خدا جهاد می‌کنند، یکسان می‌کنند. خداوند، جهادگران با اموال و جان‌شان را بر وانشستگان (از جنگ) به درجه‌های برتری داده است. خداوند همه مؤمنان را وعدۀ (پاداش) نیک‌تر داده است، ولی خداوند مجاهدان را بر وانشستگان، با بزرگی برتری داده است.»

 

نکات سورۀ نساء - آیۀ ۹۵:

کسانی که به جبهۀ جهاد نمی‌روند، چند گروه اند: منافقان بی‌ایمان، تلفن‌های ترسو، احساس‌طلبان، شکّاکان و بیهمّتان که می‌گویند: با مال و بیان و قلم و دعا، رزمندگان را دعا و حمایت می‌کنیم و جهاد، برای ما واجب عینی نیست. این آیه به این گروه آخر می‌شود و از آنها انتقاد می‌کند. زیرا گروه های دیگر در موارد متعدّد به شدت مورد انتقاد قرار گرفته اند و هیچگونه مقام و درجه ای ندارند تا یک درجه بالاتر از آنها باشند.

 

در روایات آمده است، کسانی که به خاطر بیماری نمی‌توانند بجنگند ولی دلشان همراه رزمندگان است، با آنان در ثواب جهاد برابرند. (تفسیر صافی)

 

آیه مربوط به واجب کفایی است و اگر جهاد واجب عینی بود، از قاعدان به عنوان متخلّف یاد می‌شد.

 

 

پیام‌های سورۀ نساء - آیۀ ۹۵:

۱. شیوۀ تبلیغ و تشویق، باید مرحله‌ای باشد. (ابتدا فرمود: «لا یَسْتَوِی»، سپس فرمود: «دَرَجَةً» و در آخر: «أَجْراً عَظِیماً»)

 

۲. با هر کس باید به‌نحوی سخن گفت: قرآن با مؤمنان جبهه نرفته و منافقان و ترسوها و آرامش‌طلبان برخورد متفاوت دارد. تنها با کلمه «الْقاعِدِینَ» از مؤمنانِ جبهه‌نرفته یاد کرده است.

 

۳. کسانی که مشکلات جسمی دارند از جهاد معاف‌اند. «غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ»

 

۴. جهاد مالی در کنار جهاد با جان مطرح است. چون بدون پشتوانه مالی، جبهه ضعیف می‌شود. «بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ»

 

۵. کمک‌های داوطلبان مردم، از جمله منابع بودجه‌های دفاعی است. «بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ»

 

۶. هر کجا خطر ناباوری مردم محتمل است، اصرار و تکرار لازم است. (در این آیه و آیه بعد از جملۀ «فَضَّلَ اللَّهُ» و «دَرَجَةً» تکرار شده است.)

 

۷. خدمات و تلاش هر کسی محترم است و به خاطر شرکت در جبهه، نباید ارزش‌های دیگران نادیده گرفته شود. برتری مجاهدان آری، امّا طرد دیگران هرگز. «کُلًّا وَ عَدَ اللَّهُ الْحُسنی»

 

۸. هر کس در هر موقعیّت و مقام و خدمتی که باشد، باید بداند مقام رزمندگان مخلص از او بالاتر است. «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ»

 

۹. اگر خداوند به رزمندگان فضیلت داده است، جامعه هم باید برای مجاهدان و شهدا در اجتماع، گزینش ها و برخوردها به حساب باز کند. (البتّه به شرطی که برای رزمنده نیز توقّعات نابه‌جا پیدا شود و گرفتار سوء‌عاقبت نگردد). «فَضَّلَ اللَّهُ الْمُجاهِدِینَ»

درباره نویسنده

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!