حالت تاریک
  • سه‌شنبه, 1404/06/25 شمسی | 2025/09/16 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
تفسیر صفحۀ ۱75 قرآن کریم
تسنیم وحی؛

تفسیر صفحۀ ۱75 قرآن کریم

بگو: من مالک هیچ سود و زیانی برای خودم نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد و اگر غیب می‌‏دانستم، منافع زیادی برای خودم فراهم می‌کردم و هرگز به من زیانی نمی‌رسید. من جز هشداردهنده و بشارت‌دهنده برای گروهی که ایمان می‌‏آورند نیستم»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در تفسی صفحه 175 قرآن کریم آمده است: «‌قُلْ لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرًّا إِلاَّ ما شاءَ اللَّهُ وَ لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لاسْتَکْثَرْتُ مِنَ الْخَیْرِ وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ إِنْ أَنَا إِلاَّ نَذِیرٌ وَ بَشِیرٌ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ» «‌بگو: من مالک هیچ سود و زیانی برای خودم نیستم، مگر آنچه را خدا بخواهد (و از غیب و اسرار نهان نیز خبر ندارم، مگر هر چه خدا بخواهد) و اگر غیب می‌‏دانستم، منافع زیادی برای خودم فراهم می‌کردم و هرگز به من زیانی نمی‌رسید. من جز هشداردهنده و بشارت‌دهنده برای گروهی که ایمان می‌‏آورند نیستم»

نکته‌های سورۀ اعراف- آیۀ ۱۸۸:
در قرآن و روایات، مطالبی بیان شده است که نشان می‌‏دهد انبیاء و اولیای الهی علم غیب داشته‌‌اند؛ همچنین آیات و روایاتی نظیر همین آیه به چشم می‌خورد که نشانگر آن است که آنان علم غیب ندارند!

جمع میان این دو دسته آیات و روایات به چند صورت است:
الف: آنجا که می‌‏فرماید علم غیب نمی‌‏دانند، مراد آن است که آن بزرگواران از پیش خود غیب نمی‌‏دانند و آنجا که می‌گوید غیب می‌‏دانند؛ یعنی با اراده و الهام و وحی خدا می‌‏دانند. نظیر آنکه می‏‌گوییم: فلان شهر نفت ندارد یا نفت دارد که مراد ما از نداشتن این است که زمین آن نفت ‏خیز نیست؛ یعنی از خود نفتی ندارد و مراد از داشتن نفت آن است که به وسیلۀ لوله و ماشین و کشتی و قطار، نفت به آنجا می‌‏رسد.

ب: علم غیب، دو گونه است که انبیاء بخش اعظم آن را می‌‏دانند، نظیر اخباری که قرآن به نام غیب به پیامبر اسلام وحی فرمود: «تِلْکَ مِنْ أَنْباءِ الْغَیْبِ نُوحِیها إِلَیْکَ» (هود، ۴۹) و بخشی از علم غیب مخصوص خداوند است و هیچ کس از آن اطّلاعی ندارد، نظیر علم به زمان برپایی قیامت. پس آنجا که نمی‌‏دانند یعنی بخش مخصوص به خداوند را نمی‌‏دانند و آنجا که می‌‏دانند، یعنی بخشی دیگر را می‌‏دانند.

ج: مخاطبین آن بزرگواران متفاوت بودند بعضی اهل غلوّ و مبالغه بودند که پیامبران و ائمّه اطهار علیهم‌السّلام به آنان می‌فرمودند: ما غیب نمی‌‏دانیم تا دربارۀ آنان مبالغه نکنند. و بعضی در معرفت آن بزرگواران ناقص بودند، که پیامبر و امام، برای رشد آنان، گوشه‌‏ای از علم غیب خود را عرضه می‌‏کردند.

د: مراد از نداشتن علم غیب، نداشتن حضور ذهنی است؛ ولی به فرمودۀ روایات برای امامان معصوم عمودی از نور است که با مراجعه به آن از همه چیز آگاهی پیدا می‌‏کنند. نظیر انسانی که می‌‏گوید من شمارۀ تلفن فلانی را نمی‌‏دانم؛ ولی دفترچه راهنمایی دارد که می‌‏تواند با مراجعه به آن همۀ شماره‏‌ها را بداند.

ه: آگاهی از غیب، همه جا نشانۀ کمال نیست؛ بلکه گاهی نقص است. مثلًا شبی که حضرت علی علیه‌السّلام در جای پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله خوابیدند، اگر علم داشتند که مورد خطر قرار نمی‌‏گیرند، کمالی برای آن حضرت محسوب نمی‌‏شد؛ زیرا در این صورت، همه حاضر بودند جای آن حضرت بخوابند. در اینجا کمال به ندانستن است.

و: خداوند علم غیبی را که توقّع سود و زیان در آن است، به آنان مرحمت نمی‌‏کند. نظیر همین آیۀ مورد بحث، ولی در مواردی که هدف از علم غیب، ارشاد و هدایت مردم باشد، خداوند آنان را آگاه می‌‌سازد، همان‌گونه که عیسی علیه‌السّلام به یاران خود فرمود: من می‌‏توانم بگویم که شما مردم در خانه خود نیز چه چیزی را ذخیره کرده‌‏اید. «وَ ما تَدَّخِرُونَ فِی بُیُوتِکُمْ» (آل عمران، ۴۹) بعضی مفسران گفته‌‏اند که اهل مکّه به رسول خدا صلّی اللَّه علیه و آله گفتند: اگر با خدا ارتباط داری، چرا از گرانی و ارزانی اجناس در آینده باخبر نمی‌‏شوی تا بتوانی سود و منفعتی به دست آوری و آنچه به زیان شماست، کنار بگذاری، که آیات فوق نازل شد. (تفاسیر مجمع البیان و نمونه)

پیام‌های سورۀ اعراف- آیۀ ۱۸۸:
۱. هر که ایمانش بیشتر باشد، نسبت به تکلیف و خواست الهی تسلیم‌تر است و خود بیشتر احساس عجز می‌کند. «لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی...»

۲. همۀ سود و زیان‌ها را به اراده و خواست خدا بدانیم. «إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ»

۳. پیامبر از پیش خود و برای زندگی شخصی خویش، غیب نمی‌داند. اخبار غیبی به عنوان پیامبر بودن به او داده شده، آن هم از سوی خدا. «لَوْ کُنْتُ...»

۴. زمان برپایی قیامت، از امور غیبی است. «یَسْئَلُونَکَ عَنِ السَّاعَةِ» «وَ لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ»

۵. شناخت آینده، زمینه‌ساز رفاه و آسایش، و جهل به آن، زمینه ‏ساز زیان و مشکلات است. «لَوْ کُنْتُ أَعْلَمُ الْغَیْبَ لَاسْتَکْثَرْتُ...»

۶. زندگانی پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله مانند مردم دیگر، آمیخته با رنج و سختی بود. «وَ ما مَسَّنِیَ السُّوءُ»

۷. پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله مژده‌رسان و بیم‌دهندۀ همۀ بشر است؛ امّا تنها مؤمنان که تحت تأثیر قرار می‌‏گیرند. «نَذِیرٌ وَ بَشِیرٌ لِقَوْمٍ یُؤْمِنُونَ»

انتهای پیام/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!