
تسنیم وحی؛
تفسیر صفحۀ178 قرآن کریم
به یاد آورید زمانی که (در جنگ بدر) از پروردگارتان فریادرسی میطلبیدید، پس او دعا و خواستۀ شما را اجابت کرد (و فرمود:) من یاری دهنده شما با فرستادن هزار فرشتۀ پیاپی هستم»
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، «إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ فَاسْتَجابَ لَکُمْ أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفِینَ» «(به یاد آورید) زمانی که (در جنگ بدر) از پروردگارتان فریادرسی میطلبیدید، پس او دعا و خواستۀ شما را اجابت کرد (و فرمود:) من یاری دهنده شما با فرستادن هزار فرشتۀ پیاپی هستم»
نکتههای سورۀ انفال - آیۀ ۹:
«مردف» از «ارداف»، به معنای ردیف و پشت سر هم قرار گرفتن است، یعنی نزول فرشتگان امدادگر پیاپی ادامهدار است. در آیه ۱۲۴ سورۀ آل عمران، از سه هزار فرشتۀ یاری کننده یاد شده «بِثَلاثَةِ آلافٍ» و در آیۀ پس از آن، سخن از پنجهزار فرشتۀ نشاندار است. این اختلاف رقمها شاید به میزان مقاومت آنان بوده است. یعنی هر چه مقاومت مسلمانان بیشتر میشد، امداد غیبی خداوند نیز بیشتر میشد. بنابراین «مردفین» یعنی این هزار فرشته، فرشتگان دیگری را در پی دارند.
با توجّه به آیۀ بعد، فرشتگان تنها برای دلگرمی و تقویت روحیّۀ مؤمنان نازل شدند و وارد جنگ و نبرد با دشمن نشدند وگرنه دیگر فضیلتی برای مجاهدان بدر نمیبود؛ علاوه بر آنکه نحوۀ کشته شدن هر یک از کفّار و اسامی قاتلان آنان نیز در تاریخ آمده است. (تفسیر نمونه)
در جنگ بدر، تعداد مسلمانان یک سوّم کفّار و ساز و برگ نظامی آنان هم بسیار اندک بود، و به فرموده حضرت علی علیهالسّلام، تنها سوارۀ آنان مقداد بود (تفسیر فرقان). همچنین آنان آمادگی روحی هم برای جنگ نداشتند. هنگامیکه جمعیّت کفّار و تجهیزات آنان را دیدند، وحشتزده و مضطرب شدند و به خدا پناه آوردند، پیامبر اکرم صلّی اللَّه علیه و آله نیز دست به دعا برداشت و فرمود: «اللهم انجز لی ما وعدتنی، اللهم ان تهلک هذه العصابة لا تعبد فی الارض» (تفسیر کنز الدقائق) خدایا! آنچه را وعده دادهای محقّق ساز، خدایا! اگر این گروه مسلمانان کشته شوند، پرستش تو از زمین برچیده میشود. خداوند نیز با سرازیر نمودن امدادهای غیبی خود، دعای آنان را مستجاب کرد و آنان با دلگرمی به مبارزه پرداختند تا سرانجام پیروز شدند.
به دستور پیامبر صلّی اللَّه علیه و آله، تمام کشته شدگان کفّار را درون چاهی ریختند و آنگاه حضرت بر سر چاه آمده و تک تک آنان را به اسم صدا زده و فرمودند: آیا شما وعدۀ پروردگارتان را حق یافتید؟! شما بد مردمانی بودید، زیرا پیامبرتان را تکذیب کردید و مرا از خانه و کاشانهام بیرون نمودید و با من به جنگ پرداختید؛ امّا دیگران مرا تصدیق کرده و در میان خود جای دادند و به یاریام پرداختند! اصحاب گفتند: مگر آنان میشنوند؟ حضرت فرمود: شما شنواتر از آنان نیستید؛ ولی آنان نمیتوانند جواب بدهند. آنگاه رو به جسد ابوجهل کرد و فرمود: این از فرعون گستاختر بود؛ زیرا فرعون هنگامی که عذاب آمد و هلاکت را قطعی دید، موحّد شد، امّا او تا آخرین لحظات دست از بتها برنداشت. (تفاسیر المیزان، نمونه و فرقان)
پیامهای سورۀ انفال- آیۀ ۹:
۱. نعمتها و امدادهای الهی در روزهای سخت را فراموش نکنیم؛ چرا که یاد نعمتهای الهی، روحیّۀ شکر و شجاعت را در انسان بالا میبرد. «إِذْ»
۲. خداوند، بدون دعا هم میتواند عطا کند؛ ولی دعا، یک راه تربیت الهی است. «إِذْ تَسْتَغِیثُونَ رَبَّکُمْ»
۳. دعا در کنار حضور در جبهه مؤثّر است و دعای رزمندگان مستجاب میشود. «تَسْتَغِیثُونَ» «فَاسْتَجابَ»
۴. دعا، کلید استجابت است. «تَسْتَغِیثُونَ» «فَاسْتَجابَ»
۵. فرشتگان، در زندگی انسانها تأثیرگذار و مؤثّرند. «مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ»
۶. امدادهای غیبی وقتی تحقّق پیدا میکند که آنچه را خداوند در ظاهر به ما داده است، به کار گرفته باشیم. «مُمِدُّکُمْ»
۷. در حرکتهای رزمی و نظامی و صحنههای نبرد، نظم و انضباط لازم، و از عوامل زمینهساز پیروزی است. «أَنِّی مُمِدُّکُمْ بِأَلْفٍ مِنَ الْمَلائِکَةِ مُرْدِفِینَ»
انتهای پیام/
لینک کوتاه خبر
برچسبها
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!