حالت تاریک
استاد حوزه و دانشگاه:

تمدن‌آفرینی اسلامی با اتحاد میسر است

تمدن‌آفرینی اسلامی با اتحاد میسر است

استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیشرفت تمدن اسلامی با وحدت جهان اسلام به عنوان ضروری‌ترین نیاز امت اسلام شکل می‌گیرد بنابراین وحدت و تمدن اسلامی مولفه‌های لازم و ملزوم برای امت واحده اسلامی محسوب می‌شوند.

حجت‌الاسلام حسین یوسفی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی خاورستان با تبریک هفته وحدت بر ضرورت اتحاد بین جامعه اسلامی تأکید کرد و گفت: اگر بخواهیم ارتباط بین فلسطین و ولادت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وسلم  و امام صادق علیه‌السلام را مورد بررسی قرار دهیم باید مسئله تمدن اسلامی را مطرح کنیم که تمدن اسلامی و احیای این تمدن به عنوان نقطه مشترکی می‌تواند باشد که این‌ها را با همدیگر ارتباط دهد.

به گفته وی پیامبر بزرگوار اسلام در آن دوران تبلیغ خودش اساس پایه‌های تمدن اسلامی را گذاشت اساس آن ستون‌های اصلی تمدن اسلامی در زمان پیامبر بزرگوار جای خودش،محکم و استوار شد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این تمدن بعد از مدتی توانست در دنیا خودش را نشان دهد تا جایی که بسیاری از اندیشمندان و نخبگان چه در میان شیعه و چه در میان اهل سنت بر این باورند که دوران صحابه و تابعین و تابعین تابعین به عنوان بهترین دوران و دوران طلایی تمدن اسلامي می‌تواند مطرح شود‌.

 یوسفی تصریح کرد: امروز انقلاب اسلامی داعیه‌دار تمدن اسلامی است و در این زمینه موفقیت‌هایی را به دست آورده است.

به گفته وی در کشوری که جرقه‌های امید به زندگی‌کردن حتی در میان نخبگان جامعه کم‌کم خاموش می‌شد و جامعه ایرانی در مقابل تمدن غرب و مدرنیست سرخم کرده بود و در یک بهت و حیرتی مانده بود که چه باید بکند با این سابقه طولانی از تمدنی که خودش دارد و از طرفی خود غربی‌ها گاهواره تمدن را در شرق می‌دیدند و اولین جلد تمدن خودشان را با نام مشرق زمین گاهواره تمدن نوشتند.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: شرقی‌ها در این داستان حیرت زده مانده بودند که با وضعیت موجود چه باید بکنند هر چه تلاش هم می‌کردند حکومت وقت به آن‌ها اجازه نمی داد چون رویه حکومت وقت بر این بود که طوری ماجرا را پیش ببرد که دیگر امکان تفکر و اندیشه هم از نخبگان جامعه سلب شد اما انقلاب اسلامی آمد و این زمینه را فراهم کرد که بتوانیم اندیشه نو، فکر نو و حداقل در مسیر تمدن‌آفرینی قرار بگیریم.

یوسفی تصریح کرد: امامین انقلاب مسئله تمدن نوین اسلامی را مطرح کردند مسئله تمدن نوین اسلامی وقتی مطرح می‌شود یک پشتوانه نیاز دارد ‌و آن پشتوانه این است که بتوانیم جامعیت اسلام را تبیین کنیم به این معنا که بتوانیم این نکته را به دنیا بفهمانیم دین اسلام جامعیت دارد و می‌تواند در تمامی شئون زندگی بشر اظهار نظر کند.

به گفته وی دین اسلام دینی برای تمامی شئون زندگی بشر است و اگر ما بخواهیم این جامعیت را ترویج بکنیم در یک فضای بسته محدود برای ما امکان‌پذیر نخواهد بود ما نیاز به اتحاد بین مسلمانان داریم اگر ما جامعه اسلامی را با یکدیگر متحد داشته باشیم به طور یقین در مسیر تمدن آفرینی موفق‌تر خواهیم بود.

وی به این نکته هم اشاره کرد که چند روز دیگر ۳۱ شهریور سالروز آغاز جنگ تحمیلی را پیش‌رو داریم کشور عراق به پشتوانه کشورهای دیگر و استعمار با ۱۲ لشکر وارد خاک جمهوری اسلامی می‌شود جمهوری اسلامی در مقابل این‌ها می‌ایستد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: چرا این مقاومت اتفاق می‌افتد آن‌ها محاسبه کردند که ما حدود ۲ هفته دیگر در تهران خواهیم بود اما ۸ سال طول کشید و ایران مقاومت کرد کار به جایی رسید که به عقب برگشتند.

یوسفی تاکید کرد: جمهوری اسلامی این خشت اول بنای تمدن خودش را محکم گذاشت و مدعی تمدن‌آفرینی اسلامی شد در مقابل حزب بعث محکم ایستاد این محکم ایستادن کار را به جایی رساند که امروز بعد از گذشت ۴۵ سال لبه مرزهای ایران کشور عراق و عربستان و پاکستان و ترکیه نیست امروز مرزهای ایران گسترده‌تر از این حرف‌هاست.

به گفته وی ما در سایه تمدن‌آفرینی اسلامی الان لبه مرز خاکی ما شده خطی که بین فلسطین و اسرائیل وجود دارد جمهوری اسلامی توانسته است در مرحله اول با وحدتی که در بین مذاهب ایجاد کرده است و در مرحله بعدی در بعد سیاسی در کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه ایجاد کرده چه با روسیه، افغانستان، عراق، پاکستان، چین که با این کشورها روابطی برقرار کرده است و از طرف دیگر توانسته به عنوان بازیگر اصلی منطقه امورات و معادلات را در دست بگیرد نظم منطقه را مدیریت می‌کند.

یوسفی افزود: در این‌جا وقتی ایران نظم منطقه را در اختیار می‌گیرد به طور یقین استعمار این نظم را نمی‌پذیرد لذا کشوری با نام اسرائیل که آن‌‌ هم باز یک پشتوانه فکری دارد در مقابل این پشتوانه فکری است که جمهوری اسلامی که مدعی تمدن آفرینی اسلامی است و می‌گوید من حاکمیت الله را در سرتاسر دنیا جریان و سریان می‌دهم و می‌خواهم آن را در سرتاسر دنیا تبیین و اعلام کنم و پرچم حکومت الله را در سرتاسر دنیا بر فراز قله‌های این دنیا به اهتزاز دربیارم.

به گفته وی،او هم یک اندیشه‌ای دارد اندیشه او این است که من از نیل تا فرات می‌خواهم بیام و از آن جا به سرتاسر دنیا اندیشه خودم را حاکم کنم و به عبارتی اندیشه مادی اندیشه اسرائیلی در مقابل اندیشه اسلامي قرار می‌گیرد بنابراین جمهوری اسلامی وقتی بخواهد به این تمدن آفرینی دست بزند آن مرحله اول اتحاد بین شیعه و اهل سنت اتفاق بیفتد.

استاد حوزه و دانشگاه بیرجند ادامه داد: نکته دوم جامعیت اسلام در تمامی شئون زندگی را به تمام دنیا اعلام کند و نکته سوم در مقام عمل به دنیا نشان بدهد که من می‌توانم و قدرت دارم اقامه عدل بکنم قدرت دارم با ظلم مقابله کنم قدرت دارم به عنوان مرجع فکری قرار بگیرم قدرت دارم اقتصاد را حل بکنم قدرت دارم در مقابل سیاست‌های داخلی و خارجی از خودم اظهار نظر بکنم.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین این‌جا یک شاخصه وحدتی به وجود می‌آید که این جمهوری اسلامی به عنوان نقطه اساسی قرار می‌گیرد که وحدتی در کشور ایجاد می‌کند بین کشورهای منطقه بین شیعه و اهل سنت که این‌ها را برای رسیدن به حکومت الله در دنیا آماده می‌کند ما در مقابل اندیشه‌ای قرار داریم که قصد دارد این حکومت الله در دنیا محقق نشود و نقطه مرکزی هم در کنار گوش فلسطین است.

یوسفی ادامه داد: اگر امروز مسلمانان به واسطه جمهوری اسلامی به این وحدت برسند که اسرائیل دشمن مشترک همه آن‌هاست و مخالف تمدن‌آفرینی اسلامی است این می‌تواند به عنوان یک آغاز محاسبه کنیم فصل جدیدی برای ایجاد تمدن اسلامی باشد.

به گفته وی قدم اول برداشته شده باید قدم‌های بعدی در راستای تمدن آفرینی اسلامی تا آن جایی که ما تمدن اسلامی را در تمام دنیا شاهد باشیم برداشته شود‌.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از