حالت تاریک
به برکت پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد؛

توسعه چشمگیر فضاهای دانشگاهی در خراسان جنوبی

توسعه چشمگیر فضاهای دانشگاهی در خراسان جنوبی

تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان جنوبی از یک دانشگاه در قبل از انقلاب، اکنون به 22 واحد دانشگاهی رسیده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، پس از پیروزی انقلاب اسلامی حوزه آموزش عالی پیشرفت‌های بسیاری داشته که منجر به دستاوردهای بزرگ و چشمگیری در این حوزه شده است.

در حالی که در زمان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از نیمی از جمعیت کشور بی‌سواد بودند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان نهضت سواد آموزی در هفتم دی ماه ۱۳۵۸ به فرمان مستقیم رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینی (ره) تاسیس شد و با هدف ریشه کنی بی‌سوادی در سطح جامعه، به طور ویژه و گسترده اقدام به جذب سوادآموز حتی در مناطق دورافتاده و روستایی کرد.

همچنین پس از انقلاب اسلامی تحصیلات عالیه دانشگاهی نیز بسیار مورد توجه قرار گرفت و فضای دانشگاه‌ها نیز بر خلاف گذشته، دارای روحیه خودباوری و اتّکاء به نفس و تولید علم گردید و توان پاسخگویی به مسائل کشور ارتقاء پیدا کرد که اکنون شاهد این هستیم که دانش آموختگان دانشگاه‌های ایران به دلیل سطح بالای علمی همواره مورد توجه برجسته‌ترین دانشگاه‌های جهانی بوده و از جانب مراکز علمی، پژوهشی و فناوری معتبر در دنیا دعوت به همکاری می‌شوند.

خوشبختانه انقلاب اسلامی موجب رشد و شکوفایی استعدادها و نقش آفرینی دانشجویان و دانشگاهیان در فضای علمی کشور شده است که خراسان جنوبی نیز از این حیث از جایگاه خوبی برخوردار است و هم اکنون به عنوان یکی از قطب‌های دانشگاهی کشور مطرح است و بر اساس آخرین آمار ارائه شده، 22 مرکز علمی و دانشگاهی دارد. این در حالی است که در قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این منطقه تنها یک دانشگاه ( دانشگاه بیرجند) داشت که آن هم از سال 1356 اقدام به پذیرش دانشجو کرده بود.

در این گزارش به بررسی وضعیت دو دانشگاه بیرجند و دانشگاه فرهنگیان استان و پیشرفت‌های آن می‌پردازیم.

تلاش برای تبدیل دانشگاه بیرجند به قطب بین‌المللی شرق کشور

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه حدود 14 هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند، اظهارکرد: تلاش‌ها برای تبدیل این دانشگاه به قطب بین‌المللی شرق کشور ادامه دارد که طی دو سال گذشته تفاهم‌نامه‌های علمی و پژوهشی با دانشگاه ۱۵ کشور دنیا امضا کرده‌ایم.

لامعی‌گیو با اشاره به اینکه در دو سال گذشته ۱۴ رشته جدید در مقاطع مختلف تحصیلی دانشگاه بیرجند تعریف شده، ادامه داد: همچنین ظرفیت اعطای بورسیه صنعتی برای جذب ۱۲۰ دانشجوی نخبه در استان فراهم شده که ۸۰ دانشجو برای دانشگاه بیرجند است.

وی با اشاره به تحصیل ۶۰۰ دانشجوی بین‌الملل در مقاطع مختلف در این دانشگاه، افزود: علی‌رغم محدودیت‌های طالبان برای تحصیل بانوان، امسال ۷۰ دانشجوی دختر در دانشگاه بیرجند پذیرش شدند و مشغول به تحصیل هستند.

به گفته وی، در حال حاضر در دانشگاه بیرجند بورسیه صنعتی در رشته‌های زمین‌شناسی، مهندسی معدن و شیمی کاربردی فعال است.

لامعی‌گیو با بیان اینکه دانشگاه بیرجند از سال آینده پذیرای دانشجو معلمان در رشته‌های علوم‌پایه خواهد بود، گفت: همچنین در دو سال گذشته، ۱۴ میلیارد تومان با دستگاه‌های مختلف استانی و ملی قرارداد امضا کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه بیرجند با اشاره به اینکه موزه مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند در آستانه افتتاح است، گفت: هم اکنون۶۸ شرکت فناور، دانش‌بنیان و خلاق در دانشگاه بیرجند فعال است که به تازگی و برای اولین‌بار در کشور، قرص زعفران توسط یکی از این شرکت‌های دانش‌بنیان تولید شده است.

وی بیان کرد: در دو سال اخیر بیش از یک‌هزار برنامه فرهنگی و اجتماعی اعم از بازدید علمی، اعزام به اردوهای راهیان نور، بزرگداشت مفاخر، نقد کتاب، تریبون آزاد، برگزاری همایش و وبینار، کارگاه آموزشی، مسابقات قرآنی، کرسی‌های آزاداندیشی و غیره انجام شده است.

سابقه 84 ساله خراسان جنوبی در تربیت معلم

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: خراسان جنوبی با سابقه ۸۴ سال تربیت معلم با نام‌های دانشسرا، مرکز تربیت معلم، مجتمع پیامبر اعظم (ص) و هم اکنون هم با نام دانشگاه فرهنگیان توانسته است بخشی از نیرو‌های معلم مورد نیاز استان و حتی استان‌های هم جوار را تأمین کند.

جواد اکبری مطلق افزود: موقعیت ویژه ماموریت گرایی دانشگاه فرهنگیان سبب شده تا امروز داوطلبان ورود به دانشگاه با رتبه‌های تک رقمی به عنوان اولویت‌های اول خود آن را انتخاب کنند که این موضوع وظیفه ما را در مقابل آن‌ها از هر حیث دشوارتر می‌کند.

وی در تشریح وضعیت کلی پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان ادامه داد: در خراسان جنوبی ۲ پردیس شهید باهنر و امام سجاد(ع) وجود دارد و دانشجویان در رشته‌های آموزش ابتدایی، علوم اجتماعی، جغرافیا، تاریخ، الهیأت، علوم تربیتی، راهنمایی و مشاوره، زبان و ادبیات فارسی تحصیل می‌کنند.

تحصیل بیش از 3 هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان

اکبری‌مطلق در خصوص تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان نیز گفت: ۲ هزار و ۹۷۱ دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته و ۱۷۳ دانشجو در مقطع کاردانی تحصیل می‌کنند و ۲۹۷ دانشجو هم مهارت‌آموزان ماده ۲۸ هستند.

وی عنوان کرد: امسال سهمیه دانشجو برای دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی 890 دانشجو بوده است که از این تعداد حدود 250 نفر بومی و بقیه غیر بومی هستند.

وی با بیان اینکه این دانشگاه دارای ۳۱ عضو هیئت علمی است که ۱۱ عضو آن طی یک سال اخیر جذب شده‌اند، افزود: این دانشگاه دارای ۱۹ کارمند رسمی، ۱۳ کارمند قراردادی، ۱۰ کارمند مأمور و ۶۰ کارمند شرکتی است که متأسفانه یکی از مشکلات آن کمبود نیروی انسانی است.

او افزود: این دانشگاه دارای ۴ خوابگاه پسرانه و ۳ خوابگاه دخترانه با ظرفیت فعال ۲ هزار و ۹۷۱ نفر است.

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در مقایسه تعداد دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی در قبل و بعد از تشکیل دولت سیزدهم گفت: تعداد دانشجویان پردیس شهید باهنر بیرجند از ۶۲۲ نفر به یک هزار و ۱۲۸ نفر، ساختمان ۲پردیس شهیدباهنر- قاین از صفر به ۶۶۲ نفر، پردیس امام سجاد (ع) از ۳۷۰ نفر به ۶۷۱ نفر و مرکز بنت الهدی صدر فردوس از ۱۶۵ نفر به ۵۱۰ نفر افزایش یافته است.

طرح جامع دانشگاه فرهنگیان در حال ساخت

وی گفت: هم اکنون طرح جامع دانشگاه فرهنگیان در زمینی به مساحت 10 هکتار در کنار دانشگاه آزاد بیرجند در حال ساخت است که این طرح شامل پردیس برادران، پردیس خواهران، خوابگاه، مسجد و سلف است که تاکنون برخی از مشکلات مربوط به تغییر کاربری حل شده و هم اکنون هم ساخت خوابگاه خواهران دارای 50 درصد پیشرفت است و کار احداث ساختمان آموزش هم آغاز شده است.

وی افزود: همچنین قرار است استانداری 5 هکتار زمین دیگر در ادامه طرح جامع، به دانشگاه فرهنگیان اختصاص دهد که این زمین برای ساخت خوابگاه متاهلین و مجتمع فرهنگی و احتمالا مسکن همکاران مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اهم اقدامات دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی طی یک سال اخیر

رئیس امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی از جمله اقدامات این دانشگاه در طول یک سال تحصیلی گذشته در حوزه‌های فرهنگی، پژوهشی و آموزشی را برگزاری جشنواره‌های قرآن و عترت و کسب رتبه‌های کشوری و ملی در رشته‌های قرائت قرآن، حفظ، رشته‌های معارفی، هنری، ادبی، پژوهشی، میزبانی برگزاری سومین دوره ملی فیلم‌سازی از‌ایده تا اجرا در استان با حضور ۱۰۰ دانشجو و کارکنان حوزه فرهنگی به صورت کشوری، افزایش کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی نسبت به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، استفاده از ظرفیت دانشجویان در قالب کاردانشجویی و دریافت مجوز ۱۶ هزار ساعت برای استان از سازمان مرکزی، برگزاری اردوی راهیان نور و راهیان مقاومت، داشتن ۱۹ نشریه فعال دانشجویی، کسب رتبه کشوری در سوگواری حسینی توسط دانشجویان و کارکنان و اساتید دانشگاه، برگزاری طرح بشری با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت استانی در تمامی پردیس‌ها و مراکز، کسب رتبه و برگزیده شدن گروه سرود و تئاتر برای اولین بار در کشور، انجام ازدواج دانشجویی توسط حوزه فرهنگی و اهدای جهیزیه و کمک نقدی و... عنوان کرد.

انتهای خبر/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از