حالت تاریک
رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان و شاعران کشور:

جشنواره‌ها باید بر تداوم فرهنگ استوار باشد

جشنواره‌ها باید بر تداوم فرهنگ استوار باشد

رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور گفت:جشنواره‌ها به عنوان یک برنامه فرهنگی هنری به گونه‌ای طراحی شود که بر تداوم فرهنگ استوار باشد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، احمد صدری در اختتامیه دومین جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر، با بیان اینکه امیداریم در سایر استان‌ها نیز مانند خراسان جنوبی این انتقال نسل به نسل موسیقی الگو شود، گفت:موسیقی تنها یک آوا و نوا نیست و کمتر آیینی داریم که همراه با موسیقی نباشد و در تمامی شئون زندگی جریان دارد. 

وی با تأکید بر مطالعه و پژوهش در مورد موسیقی افزود: به نظر می‌آید این اتفاق و رویداد جشنواره‌ای نیاز به تداوم دارد و در کنار موسیقی کتاب‌های شعر نیز پرداخته شود. 

صدری با بیان اینکه نظام معرفتی در اشعار سنتی نهفته است، تصریح کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند در زمینه برگزاری مداوم جشنواره تلاش مداومی داشته باشد چراکه این امر سبب رشد می‌شود. 

وی با بیان اینکه لازم است این جشنواره به عنوان یک برنامه فرهنگی به گونه‌ای طراحی شود که مصوب شده و تداوم پیدا کند، بیان کرد: تغییر در این جشنواره‌ها باید بر تداوم فرهنگ استوار باشد. 

صدری اظهار کرد: این جشنواره نشان دهنده نگاه و توجه نوجوانان و جوانان به حوزه موسیقی سنتی است که با این امر مرگ موسیقی را شاهد نخواهیم بود.

محمد کمالی مدیر دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر، با بیان اینکه این جشنواره در سطح کیفی بالایی برگزار شد، افزود: این کیفیت براساس تعداد شرکت‌کنندگان، حضور اساتید برجسته و هنرمندان ماهر و حجم استقبال از آن سنجیده می‌شود.

وی با اشاره به مشارکت ۳۸۲ هنرمند در بخش گروهی و تک‌نوازی این جشنواره افزود: از این تعداد ۲۰۰ هنرمند در بخش‌های رقابتی پذیرفته شدند که در قالب ۱۴ گروه از ۲۳ شهریور تا امروز ۲۶ شهریور به رقابت پرداختند.

کمالی با اشاره به حضور داوران تراز اول کشور حوزه موسیقی مقامی در این جشنواره، تصریح کرد: از بخش نوازندگی دوتار زیر ۱۸ سال این جشنواره استقبال خوبی صورت گرفت که شاهد ظهور شرکت‌کنندگانی در رده‌های سنی ۹ سال بودیم.

 

مدیر جشنواره موسیقی مقامی آوای کویر با بیان اینکه انتخاب فضای اجرای این جشنواره پروسه کارشناسی و فنی طولانی مدتی را به خود اختصاص داد، افزود: این دوره از جشنواره بعد از ۷ سال وقفه برگزار گردید که نتیجه همت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و همکاری قرارگاه شهید آوینی بود.

به گفته وی، این جشنواره شامل سه بخش آموزش ۲۰۰ هنرجو قبل جشنواره، رقابت هنرمندان خراسان‌های شمالی، رضوی، جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان، حین جشنواره و برگزاری یادبود استاد ذوالفقار بیتانه در اختتامیه، است.

کمالی، با اشاره به حضور شرکت‌کنندگان جشنواره آوای کویر در باغ جهانی اکبریه و بازار اصلی بیرجند، گفت: استقبال خوب مردم از این جشنواره با حضور مهمانانی از خراسان رضوی، رقم خورد.

انتهای خبر/

جشنواره‌ها باید بر تداوم فرهنگ استوار باشد

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از