
پاسخ مدیرکل راهوشهرسازی خراسانجنوبی به نگرانیهای مردمی؛
راهآهن خراسان جنوبی اولویت دوم ریلی کشور است
پس از صحبتهای وزیر راه و شهرسازی در حاشیه یک بازدید کاری، شائبههایی درخصوص اجرای ابرپروژه راهآهن خراسان جنوبی ایجاد شد که مدیرکل راه و شهرسازی این نگرانیها را رد و بر تکمیل ریل استان بعد از ریل چابهار تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، صحبتهای خانم صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی در حاشیه سفر به سیستانوبلوچستان و بازدید از راهآهن چابهار- زاهدان به کرمان حاشیههای و نگرانیهایی را برای مردم خراسان جنوبی ایجاد کرد.
خانم صادق در این بازدید گفته بود که راهآهن چابهار به زاهدان اتفاق بزرگی است، اجرای خط آهن چابهار به زاهدان و زاهدان تا سرخس و بعد هم زاهدان به کرمان و اتصال آن به راهآهن اصلی کشور، باعث ارتباط کشورهای پیرامون دریای خزر به آبهای آزاد خواهد شد و نقش مهمی در جابهجایی مسافر و ارتقاء ترانزیت کالا خواهد شد.
در همین خصوص این موضوع که خانم صادق از طرح راهآهن چابهار و زاهدان به کرمان در راستای اجرای کریدور شمال به جنوب رونمایی کرده در فضای مجازی داغ شد و مورد انتقاد بسیاری از کاربران، شهروندان و مطالبهگران خراسان جنوبی قرار گرفت و این موضوع مورد مطالبه قرار گرفت که قطعا بهرهبرداری اقتصادی از طرحها منطقی است، اما نباید طرح مهم راهآهن نهبندان، بیرجند به یونسی جهت اتصال راهآهن ملی به خراسان جنوبی به فراموشی سپرده شود و یا از اولویت خارج شود.
همچنین اخیرا هم نگرانیهایی از بابت اینکه پروژه راهآهن خراسان جنوبی به کندی پیش میرود و از اولویت کاری دولت خارج شده نیز ایجاد شده بود که در همین خصوص موضوع را از مدیرکل راهوشهرسازی خراسان جنوبی پیگیری کردیم.
راهآهن خراسان جنوبی جزو پروژههای پیشران دولت است
میرمحمد مودی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اظهارکرد: در صحبتی که خانم وزیر داشتند عنوان راهآهن چابهار- زاهدان و زاهدان- سرخس را مطرحکردند که زاهدان – سرخس یعنی زاهدان- بیرجند- سرخس و درواقع وزیر هم این موضوع را تاکید کره است.
وی افزود: راهآهن زاهدان – بیرجند- مشهد- سرخس بهعنوان تکمیل کننده کریدور ریلی شرق کشور و کریدورهای شمال به جنوب، جزو پروژههای پیشران دولت تعریف شده و از طرف وزارت راهوشهرسازی به سازمان برنامه و بودجه هم اعلامشده است.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه محور ریلی چابهار- زاهدان بهعنوان پروژهای دارای پیشرفت فیزیکی بالادر اولویت اجرا برای به بهرهبرداری رسیدن است، گفت: باتوجه به اینکه این پروژه ظرف ١٦ سال گذشته شروع شده این ظرفیت را دارد که در سالجاری به بهرهبرداری برسد و تاکید دولت هم بر بهرهبرداری از پروژههای با پیشرفت فیزیکی بالا است.
وی ادامه داد: اما تکمیل پرژه زاهدان- بیرجند- مشهد هم جزو اولویتهای اول راهوشهرسازی است که در مکاتبات متعدد وزارت راه و شهرسازی با سازمان برنامهوبودجه و در مکاتبات استاندار با رئیسجمهور هم به آن اشاره شده و چون جزو پروژههای پیشران است در اولویت کاری دولت قرار دارد.
مودی بیان کرد: در همین خصوص لازم به ذکر است که در اول اردیبهشت ماه امسال، وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر طی مکاتبهای با سازمان برنامهوبودجه، برای تامین اعتبار مجدد این پروژه در سالجاری مکاتبه و درخواست تامین حداقل ١٠ همت اعتبار کرده است.
او تصریح کرد: تمام این موضوعات نشاندهنده این است که وزارت راه و شهرسازی برای اجرای این پروزه همت دارد و قطعا جزو محورهای ریلی خواهد بود که بلافاصله بعد از بهرهبرداری ریل چابهار، تکمیل خواهد شد.
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی اظهارکرد: خوشبختانه پیشرفت فیزیکی این پروژه از برنامه زمانبندی دولت هم جلوتر است و هماکنون زیرسازی این محور ٢٠ درصد پیشرفت دارد که فقط در سال اول تکمیل شده است. بنابراین این پروژه در اولویت کار دولت است و باتوجهبه میزان رشد پیشرفت فیزیکی جزو برترین پروژههای کشور هم هست.
مودی در خصوص اینکه آیا درست است که پروژه ریلی خراسان جنوبی از اولویت اول و دوم دولت خارج شده است، نیز گفت: خیر اینگونه نیست، چرا که شرکت زیرساخت در مکاتبات با معاون امور مجلس تاکید کرده است که پروژه اول راهآهن چابهار- زاهدان و اولویت بعدی هم پروژه راهآهن خراسان جنوبی است. درواقع وقتی بخواهیم مشهد را به زاهدان متصل کنیم حتما باید به چابهار وصل شود، بنابراین محور ریلی چابهار به آسیای میانه اولویت کشور است.
وی ادامه داد: همچنین در ٩ فروردین امسال این پروژه بهعنوان پروژههای پیشران دولت معرفی شده است. در مکاتبه هاشمی نماینده بیرجند با پورمحمدی رئیس سازمان برنامهوبودجه در ٢٠ فروردین امسال نیز اعلامشده که مساعدت لازم کما فی السابق به عمل آید. در ٢٤ فرودین امسال هم معاون شرکت زیرساخت این پروژه را بهعنوان اولویت دوم ریلی کشور عنوان کرده و در اول اردیبهشت هم وزیر راه درخواست تامین اعتبار ١٠ همت برای این پروژه داشته است.
مودی گفت: برای اینکه این پروژه ریلی عملکرد مناسبی داشته باشد، حتما باید به راهآهن چابهار متصل شود و این موضوع بهعنوان اولویت دوم دولت مورد تاکید قرارگرفته است. همچنین مکاتبات و مستندات نشان میدهد که حرف خانم وزیر هم بر راهآهن زاهدان- سرخس تاکید دارد.
انتهای پیام/٧
لینک کوتاه خبر
نظر / پاسخ از
هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر میگذارید!