حالت تاریک
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی :

رسالت شهدای کربلا با بصیرت زنان تکمیل شد

رسالت شهدای کربلا با بصیرت زنان تکمیل شد

مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان‌جنوبی گفت: رسالت شهدای کربلا که همان حفظ دین بود با بصیرت و آگاهی‌سازی زنان حماسه‌ساز عاشورا تکمیل شد.

فهیمه زنگویی به خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی خاورستان گفت: فلسفه قیام امام حسین علیه‎السلام و اهمیت این قیام آن چیزی است که به کرات شنیدیم حفظ دین رسول‌الله یعنی حفظ دین اسلام مهم‌ترین رسالت امام حسین علیه‎السلام بود که تا قبل از آن و با وجود معاویه می‌شد که در تقیه و به روش امام حسن علیه‎السلام اصل دین را از تحریف حفظ کرد.

وی ادامه داد: اما بعد از ظهور و بروز یزید دیگر دین اسلام در خطر تحریف و تبدیل کامل بود به این معنا که اصلا شانسی برای باقی ماندن اصل دین باقی نبود بنابراین امام حسین علیه‎السلام قیام کردند.

مدیر کل امور بانوان استانداری خراسان‌جنوبی تصریح کرد: نقش زنان در حماسه عاشورا و بعد از آن حقیقتا یک نقش بی‌بدیل است چه نقش حضرت زینب‌کبری سلام‌الله به عنوان مادر سه شهید و خواهر شهید چه نقش بقیه بانوانی که در کاروان امام حسین علیه‎السلام حاضر بودند همگی در روز عاشورا نقش اجتماعی و هنر اجتماعی زن و آن اثر اجتماعی زن را در حدکمال آن را نمایش دادند. به گفته زنگویی آن نقش اجتماعی که محرک مردها است و آن‌‌ها را در راه خدا تحریک می‌کند و ترس را از دل‌های آن‌ها و نگرانی‌ها را از خانواده‌های آن‌ها برمی‌دارد و آن‌ها را به تکليف الهی متوجه می‌کند.

وی افزود: به خصوص ما این نقش را در قبل از روز عاشورا در طول حرکت امام حسین علیه‎السلام در ام وهب، در همسر زهیربن‌ قین و... مشاهده می‌کنیم در روز عاشورا همه آن‌ها دلاوری کردند و نقش خودشان را به عنوان یک مهره تاثیرگذار ایجاد کننده جو بردباری صبر در راه خدا و آرامش‌دهی و دادن آرامش قلبی به خودشان و به خانم‌های دیگر و به اجتماع کوچکشان مردانه و زنانه نقششان را خوب ایفا کردند.

زنگویی خاطرنشان کرد: در بعد از حماسه عاشورا نیز زنان هم چنان شاهکار خودشان را در تاریخ نشان دادند فاطمه بنت‌الحسین را مشاهده می‌کنید که سخنرانی می‌کند حضرت سکینه خطبه خوبی می‌خوانند و بعد راوی عاشورا می‌شوند حضرت زینب(س) که بزرگ شاهکار هستند و این قدر بزرگ هستند که بقیه ستاره‌ها که خانم‌های باقی مانده بودند هر کدامشان ستاره‌ای در قدرت زنانه و در قدرت روح و ایمان و در قدرت حرکت‌دهی اجتماعی بودند.

به گفته وی البته حضرت زینب‌کبری سلام‌الله این قدر نورشان زیاد است که باعث می‌شوند آن‌ها کمتر به چشم آیند ‌و گرنه نقش هر کدام از این بانوان بی‌بدیل در حفظ پیام عاشورا و در حفظ جایگاه و کرامت اهل بیت در حفظ جایگاه و حادثه عاشورا و ثبت این حادثه به عنوان حادثه مهم و تاثیرگذار در تاریخ بشریت برای حفظ دین خدا بوده است.

معاون امور بانوان استانداری خراسان‌جنوبی ادامه داد: در مجلس یزید حضرت زینب‌کبری سلام‌الله صحبتی که در مسجد کوفه دارند حافظ دین الهی است به این معنا که تمام بار دین حفظ الهی بر عهده این‌ها است و ما اگر امروز چه شیعه و چه سنی دینی داریم در روز عاشورا دین توسط حضرت زینب‌کبری سلام‌الله و امام سجاد علیه‌السلام حفظ شد.

زنگویی تصریح کرد: در روزهای اول با توجه به دلایل امنیتی حضرت زینب سلام‌الله پیشگام بودند دین الهی را آن‌ها توانستند حفظ کنند روحیه شهادت پذیری و روحیه شهادت طلبی و روحیه رضایت الهی و رضوان الهی و رضایت از تقدیر الهی ، روحیه مجاهددانه و جهاد اسلامی و این‌ها همه را بانوان حفظ و بعد از حادثه عاشورا به تاریخ سپردند.

معاون امور بانوان استانداری خراسان‌جنوبی الگوهای معاصر زن مسلمان ایرانی از حضرت زینب سلام‌الله تا بعد از آن الگوهای بسیاری را از زن مسلمان داشتیم الگوهای کاملی که در تاریخ اسلام زیاد مطرح نشدند تاریخ اسلام به دست حکامی افتاد که نخواستند زن دیگری مثل زینب‌کبری سلام‌الله متولد شود.

زنگویی تصریح کرد: این مقوله تا ظهور حضرت امام خمینی(ره) و پیروزی انقلاب اسلامی ما الگوهای زنی داشتیم که الگوی اصلی آن‌ها حضرت زهرا و حضرت زینب‌کبری سلام‌الله بودند ولی شاید در ظاهر تفاوت‌های بسیاری با حضرت زهرا سلام‌الله و حضرت زینب‌کبری سلام‌الله داشتند اما توانستند آن ظاهر امروزی خود را به مفهوم والای پیام حضرت زهرا سلام‌الله به تاریخ پیوند بزنند یعنی از الگوی ۱۴۰۰ سال پیش الگو بگیرند قوی بشوند و جامعه را قوی کنند.

وی تاکید کرد: شاخص‌ترین آن‌ها در محور مقاومت می‌بینیم چه زنان فداکار در دفاع مقدس چه زنان امدادگر که به خواسته خودشان به مناطق جنگی می‌رفتند و چه بانوان پزشکی که به کمک آن‌ها می‌رفتند یا چه زنانی که در روستاها به نیت پیروزی سپاه اسلام بر کفر و به نیت کمک به ولی زمانه و نایب امام زمان(عج) که این نیت‌ها نشان از بصیرت زن انقلابی بود حتی یک نان خشک را به دست رزمندگان می‌رساندند اوج این موضوع را در دفاع مقدس مشاهده می‌کنیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از