حالت تاریک
استاد دانشگاه بیرجند:

رفتار سبک و عصبانیت از مسئولان پذیرفته نیست

رفتار سبک و عصبانیت از مسئولان پذیرفته نیست

استاد دانشگاه بیرجند گفت: چون مردم، انسان‌ها و عامه از خواص و مسئولین الگو‌برداری می‌کنند، رفتار سبک سری، عصبانیت و... از مسئولین پذیرفته نیست.

سید جواد حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، با با اشاره به رفتار ناپسند بعضی از نامزدهای انتخابات و یا مشاورین آنها در برنامه های تلویزیونی اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های مهم و شایسته انسان مومن، داشتن زبان لین است به‌ویژه اگر فرد مسئولیت یا جایگاه اجتماعی داشته باشد که در این خصوص وظیفه افرادی مثل استاد دانشگاه، هنرمند، ورزشکار، معلم، روحانی، مسئول اداری و... چند برابر می‌شود.
وی با اشاره به این آیه از قرآن که می‌فرماید: «وَ قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا - با مردم به زبان نیک و شایسته صحبت کنید (بقره ٨٣)» گفت: همچنین در کتاب معانی [٤] نیز از امام محمد باقر (ع) روایت شده است، که فرموده‌اند: «به مردم چیزی را بگوئید، که بهترین سخنی باشد که شما دوست می‌دارید به شما بگویند، چون خدای عز و جل دشنام و لعنت و طعن بر مومنان را دشمن میدارد، و کسی را که مرتکب این جرائم شود، فاحش و مفحش باشد، و دریوزگی کند، دوست نمی‌دارد، در مقابل، اشخاص با حیا و حلیم و عفیف، و آنهایی را که می‌خواهند عفیف شوند، دوست می‌دارد» لذا سخن نیک، تعامل با مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند با بیان اینکه رفتار مسئولین و الگو‌های اجتماعی در تربیت نسل و الگو‌سازی بسیار موثر است، اظهارکرد: از یک فرد فرهنگی و اجتماعی، یک مسئول، رئیس‌جمهور، وزیر، معاون وزیر و.... انتظار می‌رود هر گفته، رفتار و کردار خود را تحلیل نماید زیرا مطابق نقل مشهور، «الناس علی دین ملوکهم» مردم، انسان‌ها و عامه از خواص و مسئولین الگو‌برداری می‌کنند، بنابراین رفتار سبک سری، عصبانیت و... از مسئولین پذیرفته نیست.
وی عنوان کرد: بعضی از مسئولین همواره صحبت‌های قشنگ و سخنرانی‌های زیبایی دارند، مردم پسند صحبت می‌کنند، اما اگر گاهی از آنها کوچک‌ترین سوالی یا نقدی شود، سریع از کوره در رفته، عصبانی شده و با زبان تند و نامناسب صحبت میکنند.
حسینی ادامه داد: امروز انسان‌ها به سطحی از فهم و اطلاعات رسیده‌اند که به‌هیچ‌عنوان، رفتار نامناسب و ناشایست را نمی‌پسندند و یکی از انتظاراتی که از همه کاندیدا‌های ریاست‌جمهوری چهاردهم و مشاورین آنها وجود دارد این است که مردم و شرایط جامعه را درک کنند، احترام به مردم درک شود، سخن و عملکرد نیکو داشته باشند تا مردم به ادامه مسیر کشور امیدوار‌تر شوند.
او با بیان اینکه این مسیر؛ مسیر حق، عدالت و اخلاق است که توسط شهید رئیسی ایجاد و احیا شد و ادامه مسیر انبیا و اولیای الهی است، گفت: نظام جمهوری اسلامی، نظام ولایت فقیه و ادامه حکومت ائمه است که در چنین نظامی مسئولین وظیفه سنگینی دارند چون علاوه بر وظایف و مسئولیت‌های اخلاقی، مسئولیت شرعی نیز دارند، تمام مسئولین و افراد مشهور اجتماعی (سلبریتی‌ها) که در تمام جامعه مورد رجوع هستند، در این زمینه مسئولند و اگر حرف، سخن یافعلی باعث انحرافی در جامعه شود یا مسبب و زمینه‌ساز گسترش فسادی در جامعه باشد؛ تا زمانی که آن فساد یا گناه در جامعه رخ می‌دهد مسئولیت آن متوجه بنیادگذار آن خواهد بود.
وی افزود: بر همین اساس همه مسئولین باید با رعایت اخلاق، افزایش سعه‌صدر، افزایش توان شنیدن سخن مردم و سخن مخالف، سطح فرهنگ و تعاملات اجتماعی خود را ارتقا دهند.
مسئول بسیج اساتید خراسان جنوبی ادامه داد: حضرت امیرالمومنین علی (ع) می‌فرمایند: «اَجْهَلُ الناسِ اَلْمُغتَرُّ بقولِ مادحٍ مُتَملِّقٍ یُحَسِّنُ لَهُ القبیحَ و یُبَغِّضُ الیه النّصیحَ- نادان‌ترین مردم کسی است که فریب ستایشگر چاپلوس را بخورد، ثناگری که زشت را در نظر او زیبا جلوه می‌دهد و خوبی را در نظر او منفور می‌سازد».
حسینی گفت: برهمین اساس باید در تعاملات اجتماعی، علاوه بر رعایت حق دیگران، و شنیدن نظر آن‌ها، از افراد شایسته و قابل اعتماد بهره برد، از افراد چاپلوس دوری گزید و نقد شایسته را پذیرفت.
وی تصریح کرد: نکته بسیار مهم در انتخابات، پرهیز از دو قطبی‌های مسموم است چون، انتخابات یک هفته دیگر تمام است ولی باید ٤ سال در خصوص موارد مطرح‌شده در این دوره کوتاه پاسخگو بود.
او افزود: بنابراین باید نامزد‌ها در مناظرات انتخاباتی؛ دستاورد‌های نظام، پیشرفت‌ها و نقاط مثبت را سیاه نمایی نکرده و سعی کنند بر برنامه‌ها متمرکز شده و به نقد دیدگاه‌ها بپردازند تا با افزایش آستانه تحمل و نقد‌پذیری اجتماعی، شاهد رشد آگاهی اجتماعی، افزایش قابلیت تحمل همدیگر، احترام به تمامی سلایق و توسعه و پیشرفت بیشتر ایران اسلامی باشیم.

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از