حالت تاریک
عید سعید فطر؛

روز اجر و پاداش الهی است

روز اجر و پاداش الهی است

یک از فعالان قرآنی گفت: در روایات از عید فطر به عنوان روز جایزه، پاداش و روز ذخر یاد شده است، یعنی ذخیره‌ای برای فردای قیامت است و در نامه عمل می‌ماند و روز امضاء است.

حجت الاسلام حسینی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، به اهمیت عید فطر در معارف اسلامی اشاره کرد و گفت: چیزی که خیلی مهم است را عید می‌گیرند و در قرآن حضرت عیسی(ع) می‌فرماید: "قال عيسي ابن مريم اللهم ربنا انزل علينا مايده من السماء تكون لنا عيدا لاولنا وآخرنا وآيه منك وارزقنا وانت خير الرازقين ". در واقع اتفاق مهم باعث عید‌شدن است در قصه حضرت ابراهیم(ع) نیز اینگونه است یعنی اتفاق مهم این بود که حضرت اسماعیل(ع) باید قربانی می‌شد و نشد و خداوند چیز دیگری را جایگزین کرد که به تعبیر قرآن و "فدیناه بذبح عظیم"؛ که این واقعه عید شد. پس عیدها از نوعی امتیاز فوق‌العاده برخوردارند و ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خداست و روز عید روز جایزه گرفتن است.

وی افزود: مطلب دیگر عباراتی است که از ائمه معصوم(ع) درباره عید فطر آمده است گویای اهمیت مسائلی است که در این روز نهفته است مثلا از امیرالمؤمنین علی (ع) داریم که فرمود: " انََّما هُوَ عیْدٌ لِمَنْ قَبِلَ اللهُ صِیامَهُ وَ شَکَرَ قِیامَهُ..."  و در عبارت دیگری  فرمود که " هر روزی که معصیت نکنیم آن روز عید است". پس معلوم است که روز عید‌شدن، روز پذیرش از جانب خداوند و قرب الهی است.

وی در ادامه تصریح کرد: در روایات از عید فطر به عنوان روز جایزه، پاداش و روز ذخر یاد شده است، یعنی ذخیره‌ای برای فردای قیامت است و در نامه عمل می‌ماند و روز امضاء است. توجه داشته باشیم که تا به روز عید فطر نرسیدیم هنوز نامه ما امضاء نشده است؛ درست است که شب قدر را پشت سر گذاشتیم اما آخرین گذرگاه به نام روز عید فطر وجود دارد و لازم است تا روز و شب آخر ماه مبارک رمضان از این فرصت استفاده کرده و از درگاه خداوند حوائج دنیوی و اخروی خود را بطلبیم.

این روحانی با اشاره به آیه 185 سوره بقره که به عیدفطر اشاره دارد؛ گفت: خداوند در اینجا پس از اشاره به روزه و ماه رمضان، در پایان آیه بر دو نکته تأکید می فرماید که مربوط به روز عید است؛ یکی می‌فرماید: "... وَلِتُكْمِلُواْ الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ اللّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ".  " لتکملوا العده"  یعنی تعداد ماه را باید تمام کنید؛ چرا؟ می فرماید" و لتکبر الله علی ماهداکم" تکبیر در اینجا یعنی برای اینکه خداوند را به خاطر هدایت، بزرگ شماری. لتکبر اشاره به تکبیرهای شب و روز عید فطر دارد  یعنی««اللّه‏ُ اَكْبَرُ ، اللّه‏ُ اَكْبَرُ ، لا اِلهَ اِلاَّ اللّه‏ُ وَاللّه‏ُ اَكْبَرُ ، اللّه‏ُ اَكْبَرُ وَللّه‏ِ الحَمْدُ ، اللّه‏ُ اَكْبَرُ عَلى ما هَدانا» » بعد در ادامه آیه دارد که " ولعلکم تشکرون" برای اینکه شکر بگذارید.  یعنی دو مسئله در عیدفطر مطرح می‌شود یکی به خاطر اینکه آن تکبیرات را داشته باشید که بر می گردد به ارتباط با خدا یعنی نماز و دیگری؛ شاکر خدا باشید.

حجت‌الاسلام حسینی تأکید کرد: شکر خدا انواعی دارد؛ ما دو زکات داریم یکی زکات مال و دیگری زکات جان که عید فطر زکات جان است و پرداخت فطریه نوعی شکرگزاری است. شکرگزاری برای خیلی چیزها، اینکه خداوند به ما سلامتی داده و ما توانستیم روزه بگیرم و در مهمانی خدا شرکت کنیم. این مطلب را در آیات دیگر قرآن نیز داریم خداوند به پیامبر(ص) می فرماید: من به تو کوثر دادم" انا اعطیناک الکوثر" و نعمتی به تو دادم پس دو کار باید بکنی،"فصل لربک و نحر"، یکی نماز بخوانی، که شبیه همین " لتکبرالله علی ماهداکم" ی است که در اینجا داریم یعنی وقتی به تو نعمتی دادم تو باید دو کار بکنی یکی نسبت به من خدا حالت تعظیم و تکبیر داشته باشی که در نماز جلوه می کند و دیگری نسبت به مخلوقین من که سر سفره من هستند یعنی فقرا مساکین و نیازمندان باید ارتباطت را درست کنی و می فرماید" ونحر" نحر کردن یعنی قربانی کردن که گوشت قربانی را به دیگران می‌دهد. خداوند که کوثر را به پیامبرمکرم اسلام (ص) می دهد دو تعریف برایش دارد یکی نسبت به خدا و دوم نسبت به بندگان خدا. هر نعمتی اینگونه است و در مورد ماه رمضان هم همین گونه است که شما یک ماه مهمان خدا و بر سر سفره الهی بودی پس درباره آن دو کار باید بکنی یک: تشکر از خدا "لتکبرالله علی ماهداکم" و دوم :"لعلکم تشکرون" که یکی از مصادیق شکر خدا، این است که نسبت به بندگان خدا توجه داشته باشیم.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از