حالت تاریک
خاورستان گزارش می دهد؛

سایه سنگین گرانی بر زرق‌و‌برق بازار نوروزی

سایه سنگین گرانی بر زرق‌و‌برق بازار نوروزی

در‌حالی‌که در آستانه سال نو بازار‌ها پر زرق‌و‌برق شده، اما این گرانی است که بر خانواده‌ها فشار آورده و نو و نواری زندگی‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، در آستانه ماه مبارک رمضان قرار داریم و کمتر از چند روز دیگر تا عید نوروز باقی مانده است، دو مناسبت بسیار مهم و ارزشمند برای ایرانی‌ها که همه را به تکاپوی خرید وامی‌دارد. در‌واقع در ابتدای ماه رمضان مردم خود را برای یک ماه روزه داری و همچنین پهن کردن سفره‌های پربرکت افطاری آماده می‌کنند و باید اقلام غذایی زیادی را خریداری کنند.

عید نوروز نیز یک سنت دیرینه برای این مردم است که هر‌ساله به طور خاص و ویژه آن را می‌بینند و هر خانواده‌ای بنا به توان مالی اش، از فرش و مبل و لوازم خانگی گرفته تا کیف و کفش و لباس خود را نو و نوار می‌کنند و برای پذیرایی از مهمانان هم باید آجیل و میوه و شیرینی تهیه کنند.

امسال که بهار طبیعت و بهار قرآن با هم تلاقی کرده است، تکاپوی مردم هم در بازار‌ها دوچندان شده و بازار‌ها بسیار پر زرق برق و شلوغ و پر رفت‌و‌آمد است، اما قیمت‌ها و گرانی موجود، خرید مردم را مختصر‌تر و کمتر کرده و باعث شده تا تنها به تامین ضروریات اکتفا کنند.

امسال نیز نمایشگاه بهاره بیرجند برای ارائه تخفیف‌های ۱۰ تا ۱۵ درصدی از ۱۵ تا ۲۰ اسفندماه در قالب ۲۱۰ غرفه افتتاح شد که ۱۵ غرفه آن به ارائه اقلام اساسی تنظیم بازار اختصاص داشت.


افزایش قیمت‌ها بیداد می‌کند

میرزایی یکی از شهروندانی که برای خرید به بازار آمده است، به خبرنگار خاورستان می‌گوید: بنده یک کارگر هستم و سه فرزند دارم، اما با قیمت‌های موجود در بازار واقعا توان خرید همه اقلام و لباس را ندارم.

وی افزود: افزایش قیمت‌ها بیداد می‌کند و مجبورم از خرید لباس و کفش برای خودم و همسرم چشم‌پوشی کنم و برای فرزندانم هم حداقل‌هایی را تهیه کنم تا شیرینی عید به کامشان تلخ نشود.

میرزایی بیان کرد: از خرید اقلام اساسی ماه رمضان هم که نمی‌توان گذشت، البته کالا‌های تنظیم بازار در فروشگاه‌های استان تامین شده است، اما سهمیه اختصاصی به خانوار‌ها کافی نیست.

وی بیان کرد: این بازار شلوغ نیاز به نظارت دارد تا گرانفروشی بر مردم تحمیل نشود، بر همین اساس نیاز است که مسئولان پیوسته بازار را صد و پیگیری کنند. 


همزمانی خرید‌های رمضانی و نوروزی؛ تحمیل فشار اقتصادی بر خانوار‌ها

علیزاده نیز که از قیمت بالای شیرینی و آجیل ٣٠٠-٤٠٠ هزار تومانی شکایت دارد، می‌گوید: مگر یک کیلو میوه و شیرینی کفاف چند نفر را می‌دهد؟ با این قیمت‌ها؛ یک خانواده چند کیلو میوه و شیرینی می‌تواند بخرد؟

وی گفت: امسال باید خرید‌های ماه رمضان و عید نوروز را با هم انجام دهم که این موضوع فشار اقتصادی را بر من و سایر خانواده‌ها بیشتر کرده است. 
علیزاده افزود: قیمت‌ها در بازار و نمایشگاه ضیافت کمی تفاوت دارد، اما این تفاوت چشمگیر نیست و از طرف دیگر ممکن است این تفاوت قیمت بنا به کیفیت اقلام هم باشد.

وی بیان کرد: به هر حال مردم نمی‌توانند از خرید‌های ماه رمضان و همچنین عید نوروز خود بگذرند و هر خانواده‌ای هم مجبور به تامین حداقل هاست، پس بنابراین بهتر است که رسیدگی مسئولان در این ایام بیشتر شود تا لااقل جلوی گران فروشی و کم‌فروشی برخی‌ها که در این فرصت برای جیب مردم کیسه دوخته‌اند تا از ناچاری آنها برای خرید سوءاستفاده کنند، جلوگیری شود. 


اختصاص مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای کاهش قیمت میوه شب عید

جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در نشست ستاد تنظیم بازار خراسان جنوبی با اشاره به تقارن ماه مبارک رمضان با ایام پایانی سال‌جاری و عید نوروز، گفت: در این شرایط دقت، نظارت و حساسیت در تامین و تنظیم بازار و جلوگیری از هرگونه افزایش قیمت‌ها وظیفه ما را سنگین می‌کند. 

وی بیان کرد: هدف ما ایجاد آرامش بر فضای روانی جامعه است تا مردم با آرامش خاطر ماه مبارک رمضان و ایام نوروز را سپری کنند. 
قناعت با اشاره به ذخیره‌سازی خوب اقلام اساسی در خراسان جنوبی، بیان کرد: براساس نظر مجموعه‌های نظارتی در زمینه برخی اقلام میزان ذخیره‌سازی ما افزایش یابد که باید این موضوع مدنظر دستگاه‌های متولی قرار گیرد.

او بر پایش مستمر بازار و برخورد جدی با تخلفات احتمالی تاکید کرد و گفت: مبلغ ۱۰ میلیارد ریال برای کاهش قیمت میوه شب عید تخصیص خواهیم داد. 
قناعت تصریح کرد: گشت‌های مشترک نظارتی با حضور نماینده‌های دستگاه‌های متولی بهتر از گذشته از نظر کمی و کیفی اجرا شود.

وی گفت: در خصوص خرید مرغ مازاد بر مصرف استان هم اقدامات خوبی در سازمان جهاد کشاورزی انجام شده اما نیاز است پیگیری شود تا مرغ بیشتری از مرغداران خریداری شود.

استاندار بیان کرد: در خصوص جذب و توزیع به موقع اقلام اساسی، دستگاه‌های متولی به خوبی به وظایف خود عمل کنند. 

کمبود و تغییر قیمت میوه نداریم

محمد مفاخر، رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند نیز در گفتگو با مهر گفت: خوشبختانه هیچ‌گونه کمبود میوه‌ای در بازار بیرجند وجود ندارد و تغییر قیمت خاصی در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان نداشته‌ایم.

وی بیان کرد: قیمت سیب درختی در میدان تره بار بیرجند هر کیلو بین ۲۵ تا ۴۰ هزار تومان است که مغازه‌های سطح شهر با ۲۰ تا ۲۵ درصد بیشتر به فروش می‌رسانند. 
رئیس اتحادیه میوه و تره بار بیرجند افزود: پرتقال جنوب نیز در میدان میوه و تره بار کیلویی بین ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان و پرتقال شمال کیلویی بین ۱۲ تا ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رود که باز هم در مغازه‌های سطح شهر با ۲۰ درصد افزایش قیمت عرضه می‌شود. 


تامین و توزیع اقلام اساسی در سطح استان

علی صادقی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی نیز در این زمینه بیان کرد: در راستای اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز ۴۱۶ تن برنج، ۶۰۰ تن شکر صنوف و ۲۸۰ تن شکر خانوار، ۲۰۰ تن مرغ منجمد و ۷۴ تن گوشت قرمز توزیع می‌شود.

وی تصریح کرد: در این ایام بازارچه‌های موقت برای عرضه کالا‌ها با هدف حذف واسطه‌ها در شهرستان‌ها ایجاد شده‌اند و در شهر بیرجند با توجه به وجود زیر ساخت‌های لازم در چهار غرفه شرکت تعاون روستایی کالا‌های مورد نیاز مردم عرضه می‌شود. همچنین در بازار روز‌های بیرجند هم این کالا‌ها ارائه می‌شوند.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی گفت: علاوه بر ۱۰۰ تن سیب و پرتقال که با قیمت مصوب برای تنظیم بازار خریداری شده است، ۲۰۰ تن میوه هم مباشران بخش خصوصی برای توزیع خریداری کرده‌اند.

به گفته وی همچنین ۱۳ تن خرما برای تنظیم بازار، هر کیلو ۹۲ هزار تومان از طریق شبکه مورد نظر از شنبه ۱۹ اسفند در استان توزیع می‌شود.

وی افزود: با توجه به اینکه در حداکثر تولید مرغ گرم قرار داریم به طوری که روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن تولید در این زمینه داریم و مصرف روزانه ما ۷۰ تن است، در این خصوص هم مشکلی نداریم. 


اجرای دو مرحله‌ای طرح نظارت بر بازار عید و ماه رمضان

علی محدثی‌نژاد مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی نیز در این خصوص اظهارکرد: طرح نظارت بر بازار شب عید و ضیافت ماه رمضان نیز در ۲ مرحله اجرا می‌شود که مرحله اول از ۱۵ اسفند تا ۲۹ اسفند و مرحله دوم اول تا ۲۱ فروردین ۱۴۰۳ است.

وی همکاری در تنظیم بازار و حمایت از قشر آسیب‌پذیر جامعه با توجه به افزایش خرید و جلوگیری از تخلفات را از دیگر اهداف تعزیرات حکومتی عنوان کرد و گفت: مسئولیت بازرسی و کنترل بازار برعهده سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان است و سازمان تعزیرات حکومتی، مرجع رسیدگی به تخلفات را در کنار این بازرسی‌ها برعهده دارد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی خراسان جنوبی یادآور شد: تعزیرات حکومتی، با استقرار رئیس شعب رسیدگی و برگزاری گشت‌های سیار به‌صورت میدانی در مورد تخلفاتی چون گرانفروشی، کم‌فروشی و احتکار با تمرکز بر مراکز عمده خرید‌و‌فروش و نمایشگاه‌های بهاره، میادین میوه و تره بار فعالیت می‌کند.

محدثی‌نژاد بیان کرد: همچنین در ۱۱ ماه گذشته از سال‌جاری، ۷۹۳ تیم گشت تعزیرات با همکاری مجموعه صمت انجام شده است و ۶ هزار و ۲۳۳ پرونده اجرا و مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال جریمه وصول شده است. 



انتهای پیام/٧ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از