حالت تاریک
  • یکشنبه, 1403/12/26 شمسی | 2025/03/16 میلادی
آیا مایل به نصب وب اپلیکیشن خاورستان | khavarestan هستید؟
سنت‌های‌ دینی‌ و ملی به هم پیوند می‌خورند
استاد حوزه و دانشگاه:

سنت‌های‌ دینی‌ و ملی به هم پیوند می‌خورند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: عید نوروز نه تنها یک جشن ملی بلکه یک جشن مذهبی به شمار می‌رود و در تقارن‌ رمضان و نوروز سنت‌های دینی و ملی به هم پیوند می خورند.

حجت‌الاسلام حسین یوسفی دربارهٔ چگونگی تقارن ماه رمضان در عید نوروز به خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، گفت: ماه رمضان و عید نوروز دو رویداد مستقل هستند و تعیین تاریخ آنها بر اساس سیستم‌های زمانی مختلف صورت می‌گیرد ماه رمضان بر اساس تقویم قمری محاسبه می‌شود و شروع آن به پیدایش هلالی ماه قمری وابسته است.

به گفته وی ماه رمضان و عید نوروز هر دو رویدادهای مهم و معنوی هستند و هرگاه در یک سال با همزمانی تاریخی روبرو شوند، می‌تواند احساس بهتری از اتحاد و همبستگی در جامعه ایجاد کند.

 استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که این اتفاق می‌تواند به مسلمانان ایرانی فرصتی برای جشن و شادمانی در طول ماه رمضان و عید نوروز بدهد و ارتباط نزدیکتری بین این دو رویداد برقرار کند ادامه داد: در طول عمر خودمان شب‌های متعددی را به عنوان شب قدر خواهیم داشت حالا این ماه فقط گرسنگی و تشنگی کشیدن نیست ماه رمضان ماه خودسازی، ماه تزکیه نفس است ماهی است که در آن به خداوند متعال نزدیک‌تر می‌شوید.

به گفته وی ماه رمضان ماهی است که در آن همه چیز ارزان تر است ما همیشه دنبال ارزانی و جنسی که قیمت پایین‌تری داشته باشد می گردیم در ماه مبارک رمضان یک آیه قرآن معادل یک سوره محاسبه می‌شود یک شب قدر معادل هشتاد و چهار سال است پس اگر انسانی در زندگی خودش کم و کسری داشته باشد می‌تواند برای جبران مافات می‌تواند از این ماه مبارک استفاده کند.

به گفته وی ماه رمضان وقتی سر می‌رسد و می‌بینیم می‌توانیم کسری‌های خودمان را جبران کنیم برای انسان می‌تواند پیشرفت داشته باشد ماه رمضان به ما نظم و مقررات را در خوردن و خوابیدن آموزش می‌دهد.

وی تصریح کرد: پس بنابراین این نظم و این روحیه معنوی می‌تواند به من کمک کند که یک شادی درونی و یک اطمینان خاطر پیدا کنم و به آرامش برسم که این آرامش درونی شادی آور است پس بنابراین هر چقدر بتوانم باید از این فرصت باقی مانده ماه مبارک رمضان به بهترین نحو استفاده کنم.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر این که روزه فقط توجه است چیز دیگری ندارد گفت: در سایر اعمال مثل نماز، خمس، زکات و...همیشه باید یک کاری انجام بدهیم یک چیزی را ایجاد کنیم ولی روزه همش ترک کردن است.

یوسفی تصریح کرد: در اسلام و متون دینی هم از تعبیر عید خیلی استفاده شده و درباره نوروز هم روایات وجود دارد اما معنای واقعی عید چیست که حضرت علی علیه السلام یک جمله‌ای دارند که می‌فرمایند شما اگر روزی بیاید و در آن روز گناه نکنید آن روز عید شماست.

وی ادامه داد: بنابراین روزی را می‌توان به عنوان عید مطرح کرد که بتوانید بر نفس خودتان پیروز شوید پس ما یک عید معنوی هم داریم که به ما آرامش و امنیت می‌دهد تازه خود عید فطر را هم داریم که چند روزی بعد از عید نوروز قرار می‌گیرد و عید پاکیزگی و طهارت انسان هاست.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: نکته سوم در آداب نوروز حتی در روایات، متون دینی یا رسوم کهن خودمان بنگریم می‌بینیم نماز مخصوص روز عید داریم و دید و بازدیدی که انجام می‌دهیم صله رحمی است که خداوند متعال به شدت تاکید کرده است.

 یوسفی ادامه داد: در آداب و رسوم عید نوروز صله رحم و روابط اجتماعی را داریم روزه هم تاکید می‌کند حتی روزه گام را بلندتر برمی‌دارد به این معنا که ما دور هم می‌نشینیم تا فراتر از مجالس خانوادگی به اصطلاح آن جریان قرآن خواندن‌هایمان در محافل عمومی که در کنارش طبیعتا دید و بازدید هم وجود دارد و شادی معنوی هم وجود دارد.

به گفته این ‌کارشناس مذهبی در دید و بازدیدها همه ذهن‌ها و چشم‌ها معطوف به قرآن می‌شود و با همدیگر صحبت می‌کنیم و قرآن می‌خوانیم و اشکالات هم را رفع می‌کنیم.

وی تاکید کرد: در مجموع معنویت با شادی پیوند می خورد و به قیامت امیدواریم کسی که به ما ظلم می‌کند و نمی‌توانیم پاسخش را بدهیم دیگه سرخوردگی نداریم و بر این عقیده هستیم که بالاخره یه روزی برای جبران فرا می‌رسد.

 به گفته وی شادی واقعی را می توانیم در مقابل یا به همراه یک زندگی معنوی داشته باشیم زندگی معنوی فقط گریه‌کردن نیست امام علی علیه السلام می فرماید: شیعیان ما در شادی ما شادن و در غم ما ناراحت هستند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین می‌توانیم بین معنویت‌ها و شادی‌ها تعادل برقرار کنیم شادی می‌تواند شادی حلال باشد اسلام دین نشاط و شادی است شخص پیغمبر در صحبت با مردم با آن‌ها شوخی می‌کرد

به گفته وی وقتی آیات عذاب سوره هود نازل شد پیغمبر فرمود سوره هود کمر من را شکست چند نفر ناراحت شدند در کوه و بیابان پناه گرفتند یکی‌ گفت غذای لذیذ نمی.خورم و دیگری با خانواده‌ام ارتباط برقرار نمی‌کنم خبر به پیغمبر رسید پیغمبر عصبانی شد و روی پله اول منبر ایستاد عبایش افتاده بود درست نکرد گفت من پیغمبر شما هستم یا نیستم اقرار گرفت از مردم و در نهایت به آن‌ها گفت من با اهل بیتم زندگی می کنم غذای خوب هم می خورم زندگی عادی هم دارم پس شما هم باید اینگونه باشید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از

  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.

هنوز نظری ثبت نشده است. شما اولین نفری باشید که نظر می‌گذارید!