حالت تاریک
به همت دولت سیزدهم رقم می‌خورد؛

شمارش معکوس برای اتمام دوبانده‌سازی جاده مرگ

شمارش معکوس برای اتمام دوبانده‌سازی جاده مرگ

بعد از گذشت 13سال از شروع عملیات جاده قاین بیرجند به عنوان مرگ یاد می شود با همت دولت سیزدهم تا پایان سال طرح دوبانده‌سازی این محور به پایان می رسد.

 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، 12کیلومتر نفس گیر دیگر باقی است تا پرونده بیش از یک دهه‌ای دوبانده سازی محور بیرجند - قاین برای همیشه بسته شود و گویا قرار است این اتفاق مبارک هم با نام دولت سیزدهم رقم بخورد چرا که تاکید رئیس جمهوری نیز در سفرهایی که به خراسان جنوبی داشته‌اند اتمام این محور به عنوان مطالبه مردمی است.

به همین واسطه از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری به این محور 250 میلیارد تومان اختصاص یافته و بیش از 39 میلیارد تومان آن هم تخصیص یافته است.

با باز شدن گره اعتباری این پروژه گویا سرعت خودروهای راهسازی هم بیش از پیش شده و همت پیمانکار نیز براین است تا اگر شرایط آب و هوایی و اعتباری اجازه دهد این پروژه را تا پایان سال و اگر این شرایط محقق نشد برای هفته دولت سال آینده در فهرست طرح های افتتاحی دولت قرار گیرد.

به هر حال قرار است اتمام این مطالبه مردمی با نام دولت مردمی سیزدهم ثبت و ضبط شود و نه تنها خراسان جنوبی ها که خاطرات بسیار بدی از حوادث جاده ای این محور دارند که همه کاربران جاده ای این محور با خیالی آسوده تر در با اتمام دوبانده سازی در آن تردد کنند.

خلاصه اگر بخواهیم به نقطه آغازین این مطالبه و خواسته مردمی در خراسان جنوبی برمی گردد سال شروع آن 89 ست آن هم با یک پیمانکار اما گویا از شهریور 93 دوبانده سازی این محور وارد فاز جدی و عملیاتی شده است.

«راویان پیشرفت»خراسان جنوبی در دومین مقصد برای آن چه دولت مردمی سیزدهم در تحقق مطالبه های مردمی سرلوحه کارش قرار داده راهی قاینات پایتخت طلای سرخ جهان شد ند سرآغاز این روایتگری را هم از جاده مرگ و محور دلهره آغاز کردند.

آیت الله رئیسی نیز در سه سفری که به خراسان جنوبی داشت بر تامین اعتبار این محور تاکید کرده و در سفرهای اول و دوم رئیس جمهوری برای آن منابع مصوب شده است.

اولین توقف راویان پیشرفت در دوازده کیلومتر باقی مانده این محور یعنی آرین شهر تا سه راهی روم است که سه کیلومتر آن قیرپاشی شده آماده آسفالت است.

محمد محمدی، فرماندار قاینات در مورد دوازده کیلومتر باقی مانده از محور بیرجند - قاین این طور توضیح داد که چهارکیلومتر از این مسیر که بازدید خواهید کرد طی چند ماه گذشته زیربار ترافیک رفته و این  چهار کیلومتر جزو نقاط پر خطر نیز بود.

وی با یادآوری طول صد کیلومتری مسیر قاین - بیرجند ادامه داد: از این صد کیلومتر دوازده کیلومتر از آرین شهر تا سه راهی روم باقی مانده است که پیگیری های استانداری خراسان جنوبی عملیات راهسازی در این مسیر باقی مانده فعال است.

بعلاوه از این دوازده کیلومتر چهار کیلومتر زیرسازی آن انجام شده و آماده آسفالت است که امیدواریم هر چه سریع آسفالت شود و زیر بار ترافیک برود،همچنین از هشت کیلومتر باقی مانده دو کیلومتر عملیات خاکبرداری آن انجام شده است.

خواسته فرماندار قاینات از مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی این است که با توجه به خطر پذیری بسیار این قطعه باقی مانده نسبت به احداث آن اقدام شود.

بعلاوه خرسند است از این که قرار است اتمام این مطالبه مردمی به نام دولت سیزدهم ثبت شود و نام این جاده از مرگ به آرامش تغییر نام دهد.

بعد از این توضیحات راویان پیشرفت از همان مسیری که در حال زیرسازی و خاک برداری ادامه مسیر را می پیمایند که راننده به واسطه این که مسیر بسیار ناهموار است خواسته اش این است که از مسیر همواره به نقطه ای برویم که خودروهای راه سازی در حال کارند.

شکافتن دل سخت تپه ها و ناهمواری های مسیر برای هموار کردن این دوازده کیلومتر باقی مانده آن هم با خودروهای عظیم جثه راه سازی و جابجا کردن خاک و دیگر مصالح برای زیرسازی نشان از سرعت اجرای کار دارد و آن چه بر این سرعت می افزاید منابع اعتباری ست تا این که بالاخر مردم خراسان جنوبی شاهد بسته شدن پرونده دوبانده سازی محور بیرجند - قاین در پایان امسال باشند واگر منابع اعتباری به موقع نرسد به طور حتم اتمام این محور موکول خواهد شد به سال آینده و بریدن روبان این محور در هفته دولت سال آیندهخواهد بود

مهندس محمد رضا براهیمی، سرپرست معاونت مهندسی و ساخت راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی که نیز با راویان پیشرفت همراه شده توضیحات کامل تری را در مورد این محور ارائه می دهد و آن هم است که محور صد کیلومتری بیرجند- قاین قسمتی از محور چابهار - مشهد به طول هفتصد و هفتاد و یک کیلومتر است.

وی با اشاره به پیشرفت 95 درصدی محور بیرجند - قاین اعتبار مورد نیاز برای اتمام دوازده کیلومتر باقی مانده را دویست و پنجاه میلیارد تومان اعلام کرد که با توجه به دغدغه مسوولان استانی در سفرهای اول و دوم رئیس جمهوری این اعتبار برای اتمام این محور مصوب شد.

همه امید سرپرست معاونت مهندسی و ساخت راه های اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی به تخصیص اعتبار مصوب است تا این دوازده کیلومتر باقی مانده به مرحله خوبی برسد. بنا به گفته براهیمی اگر شرایط اعتباری و آب و هوایی اجازه دهد تلاش بر این است که شاهد اتمام آن تا پایان سال هزار و چهارصد و سه باشیم اما اگر این شرایط فراهم نشد به طور حتم به هفته دولت سال بعد خواهد رسید.

هرچند مسوولان استانی قول داده اند که تا پایان امسال پرونده محور بیرجند - قاین بسته شود اما بسته شدن این پرونده به تامین به موقع منابع آن بستگی دارد.
به گفته وی دوازده کیلومتر باقی مانده سه  قطعه شده که خاک برداری ها در این سه قطعه کامل و خاکریزی ها هم تا 98 درصد انجام شده است که در سه کیلومتر قیرپاشی انجام و آماده آسفالت است.

سرپرست معاونت مهندسی و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی ادامه داد: در ششش کیلومتر هم می خواهیم انفجار و خاک برداری انجام دهیم در دوکیلومتر پایان مسیر هم یک دهنه پل مانده که باید خاکبرداری و خاکریزی آن انجام شود و همه چیز آماده است تا پایان سال این قطعات را به بهره برداری برسانیم.
براهیمی با بیان این که محور بیرجند - قاین از محل اعتبارات سفر رئیس جمهوری دویست و پنجاه میلیارد تومان اعتبار دارد که 39 میلیارد و ششصد میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

همچنین براساس قول هایی که داده اند پایان دی و ابتدای بهمن تخصیص بقیه منابع آن هم ابلاغ می شود.

وی در ادامه تصریح کرد: سال گذشته پیمانکار پروژه صد و سی میلیارد تومان مطالبه داشت و خوشبختانه با منابع که تزریق شد هفتاد میلیارد تومان از مطالبات پیمانکار پرداخت شد و اکنون نیز کار کمی لنگ اعتبار است اما مطالبات پیمانکار کم کم در حال پرداخت و کار تعطیل نمی شود و پیمانکار همچنان با دیون به کارش ادامه می دهد.

سرپرست معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در ادامه به دیگر پروژه های دوبانده سازی در دست اجرای شهرستان قاینات اشاره کرد و گفت: با اتمام دوازده کیلومتر محور بیرجند- قاین دوبانده سازی این محور به اتمام می رسد اما در محور آفریز - دوست آباد پنجاه کیلومتر و یک قطعه بیست و پنج کیلومتری در کالشور است که سیزده کیلومتر آن امسال بهره برداری رسیده و قرار بقیه هم بسته شده است.

نیمه تمام رها شدن کمربندی قاین هم پرسشی بود که از سوی خبرنگاران مطرح شد که براهیمی به آن این طور پاسخ داد که کمربندی قاین نیز جزو منابع اعتباری محوز بیرجند - قاین و خضری است و با توجه به اولویت بندی های انجام شده و همچنین تصادفاتی بسیاری که در این نقطه رخ می دهد قرار شد چهار کیلومتر که ترافیک بیشتری دارد یعنی از میدان طلای سرخ تا ورودی قاین اگر آب و هوا اجازه بدهد تا دهه فجر به بهره برداری برسانیم.

همچنین برای پنج کیلومتر باقی ماند نیز صد و سی میلیارد تومان برآورد اعتبار شده و در حال برگزاری مناقصه آن هستیم.

 

انتهای خبر/

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از