حالت تاریک
مدیر امور انتقال برق در خراسان‌جنوبی؛

شهرک صنعتی دیهوک روشن شد

شهرک صنعتی دیهوک روشن شد

مدیر امور انتقال برق در خراسان‌جنوبی با بیان این‌که کار انتقال برق به شهرک صنعتی دیهوک به پایان رسید، گفت: برق‌رسانی به شهرک شهید رحمانی خوسف در مرحله اجرا است.

به گزارش خبرنگار خاورستان، اولین سفر رئیس جمهور به خراسان‌جنوبی که 19 شهریور 1400 رقم خورد، 100 عنوان مصوبه برای استان به‌همراه داشت و تعهداتی برای 19 وزارتخانه، سازمان و نهاد در سطح ملی و تکالیفی برای 30 دستگاه اجرایی، دانشگاه، سازمان، نهاد و 31 شهرداری در استان ایجاد کرد.

یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور در خراسان‌جنوبی، برق‌رسانی به شهرک صنعتی دیهوک و شهرک شهید رحمانی خوسف بود و مصوبه مهمی که پس از سفر رئیس‌جمهور وارد فاز اجرایی شد. مصوبه تامین برق شهرک صنعتی دیهوک و شهید رحمانی خوسف از مصوبات دولت گذشته بود و بارها برای راه‌اندازی این مصوبه وعده‌های مختلفی داده شده بود که خوشبختانه در دولت سیزدهم با جدیت دنبال شد به‌طوری‌که پروژه شهرک صنعتی دیهوک در هفته دولت سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد.

حسین ابراهیم‌آبادی مدیر امور انتقال برق در خراسان‌جنوبی در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: عملیات اجرایی پروژه برق‌رسانی شهرک صنعتی دیهوک در سال گذشته با فوریت آغاز شد و در هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: این پروژه دو بخش دارد؛ یک بخش خط انتقال آن است که از بخش آن خط 140 کیلوولت از طبس تا دیهوک بوده که در انتهای خط انتقال دیهوک پست برق احداث شده است چراکه تا پست برق نباشد خط انتقال به تنهایی کارآیی ندارد؛ اعتباری که برای پست برق هزینه شده بیشتر از 50 میلیارد تومان است.

مدیر امور انتقال برق در خراسان‌جنوبی ادا‌مه‌داد: هم‌چنین خط انتقال برق در شهرک صنعتی دیهوک دو سال پیش به بهره‌برداری رسیده که برای آن خط با رقم‌های آن زمان بیشتر از 55 میلیارد تومان هزینه شده است.

پروژه احداث پست در شهرک صنعتی خوسف در مرحله اجرایی

ابراهیم‌آبادی به پروژه برق‌رسانی به شهرک شهید رحمانی خوسف اشاره کرد و گفت: این پروژه در چند بخش است بخش خط انتقال قبلا اجرایی شده و توسعه بالادست نیز 80 درصد آن اجرایی شده اما پروژه احداث پست در محل شهرک صنعتی، قرارداد و پیمانکار پروژه مشخص شده که به‌زودی و با راه‌اندازی کارگاه، عملیات اجرایی آن آغاز و احتمالا بیش از یک سال طول خواهد کشید.

70 میلیارد تومان اعتبار اتصال برق به شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف

وی افزود: یک خط پست از خوسف تا محل شهرک شهید رحمانی صورت گرفته است که این خط انتقال نیز هم‌زمان با خط انتقال دیهوک حدود دوسال است که صورت گرفته و 12 میلیارد تومان برای آن هزینه شده است که الان درحال اتصال خط به پست و شبکه هستیم که اعتبار اتصال برق به پست شهید رحمانی خوسف حدود 70 میلیارد تومان است.

مدیر امور انتقال برق در خراسان‌جنوبی ضمن اشاره به آغاز پروژه شهرک شهید رحمانی خوسف بیش از یک سال گذشته، افزود: توسعه شبکه بالادست اواخر پارسال آغاز شده و هنوز در حال اجرا است.

ابراهیم‌آبادی یادآورشد: پروژه نزدیک به یک هکتار است و پروژه‌های تامین برق یک شهرستان و شهرک‌های صنعتی، پروژه‌های مهم و زیرساختی استان محسوب می‌شود.

وی بیان‌کرد: برق‌رسانی به شهرک صنعتی بیرجند در دستور کار نیست و برنامه‌ای در اين خصوص وجود ندارد. مدیر امور انتقال برق در خراسان‌جنوبی با بیان این‌که پست‌های برق شهرک صنعتی با هدف تامین برق صنایع در مجموعه شهرک صنعتی با محوریت تامین برق صنایع صورت می‌گیرد، گفت: صنایعی که در شهرک صنعتی مستقر هستند ممکن است چندین صنعت باشند و نیاز به برق داشته باشند از این رو تامین برق صنایع از یک پست برق صورت بگیرد.

ابراهیم‌آبادی با اشاره به این‌که این پروژه‌ها با مشارکت انجام می‌شود و محور اجرا و پروژه‌های آن شرکت برق منطقه‌ای و توانیر است، افزود: یک سهم مشارکتی باید شهرک‌های صنعتی و استان داشته باشند که پرداخت می‌شود اما اصل سهم انجام پروژه‌ها مربوط به شرکت برق منطقه ای و هدف آن تامین برق صنایع است.

هدف عمده روشنایی بخش صنعت است

وی با بیان این‌که پروژه‌هایی که در چند سال اخیر در حال انجام شدن است، تامین برق شهرک‌های صنعتی است، گفت: هدف عمده ما صنعت است به‌طوری که پروژه‌های عمومی توسعه اصلاح داشته باشیم اما اصل پروژه‌های ما صنعتی است.

مدیر امور انتقال برق در خراسان‌جنوبی اظهارکرد: سهم خراسان‌جنوبی از پروژه‌های شهرک صنعتی طبق تبصره 15 بند ط با توجه به این‌که مصرف کننده شهرک صنعتی است این پروژه ها با مشارکت 40 درصدی شرکت توانیر که برق منطقه‌ای است و 30 درصد شهرک‌های صنعتی و 30 درصد اعتبارات استانی انجام می‌شود اما در عمل سهم بیشتر اعتبارات را صنعت برق متقبل می‌شود.

وی خاطرنشان‌کرد: ما شبکه انتقال از نیروگاه‌ها برق می‌گیریم که ازمحل مصرف دور است برق باید پس از تولید به شبکه‌های انتقال و محل‌های مصرف، برسد؛ ولتاژ شبکه تا 400 ولت است که انتقال تا مسافت‌های طولانی ولتاژ 400 کیلوولت به 132 کیلو ولت تبدیل می‌شود تا قابل استفاده برای مصرف کننده باشد؛ این‌ها پله پله برای مصرف کم می‌شود از این رو پست‌های شهرک صنعتی دیهوک و شهید رحمانی خوسف برای مصرف در بخش صنعت 132 کیلو ولت تعریف شده است.


انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از