حالت تاریک
به همت دولت سیزدهم رقم خورد؛

شکوفایی سرمایه‌گذاری و تولید در خراسان جنوبی

شکوفایی سرمایه‌گذاری و تولید در خراسان جنوبی

توجه ویژه دولت سیزدهم به جذب سرمایه، رونق تولید و اتکا به توانمندی‌های داخلی، باعث شد تا خراسان جنوبی هم بی نصیب نماند و سهم بزرگی از نداشته‌هایش را جبران کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان» یکی از مهم‌ترین اولویت های دولت سیزدهم، بحث جذب سرمایه، رونق تولید و احیای واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه فعال بود که خوشبختانه در این مسیر موفق هم عمل کرد. خوشبختانه طی دولت سیزدهم خراسان جنوبی هم مورد توجه ویژه قرار گرفت و گام های بزرگی در توسعه استان برداشته شد.

شهید آیت الله رئیسی در پیام نوروزی خود در فروردین 1403 اظهارکردند که " نرخ بیکاری در پاییز 1402، کاهش کم سابقه‌ای داشت و به کانال 7 درصد وارد شد و نرخ بیکاری کل سال هم از سال 1401 کمتر خواهد شد. بخشی از اشتغال ایجاد شده، در قالب نهضت احیای بنگاه‌های تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل در سراسر کشور بود که امروز تعداد آن، از 7 هزار واحد تولیدی بحمدالله عبور کرده. نه تنها سرمایه‌گذاری و تکمیل پروژه‌ها در این 30 ماه متوقف نشد، بلکه ایران به کارگاه سازندگی و پیشرفت و امید تبدیل شد. طبیعتاً می‌شد به جای سرمایه‌گذاری‌هایی که چندسال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد، دولت، سرمایه را صرف روزمره خود می‌کرد. همچنان که در گذشته از این تجربه‌های تلخ و توسعه‌سوز برای کشور، کم نداشتیم" .

این روند پیشرفت در خراسان جنوبی هم کاملا محسوس بوده و هم از کلام سرمایه‌گذاران و صنعتگران و هم از ارقام و آمار می توان به آن پی برد. خوشبختانه برنامه‌های جامع دولت سیزدهم برای احیا و شکوفایی صنعت و تولید در خراسان جنوبی موثر واقع شده و امروز شاهد موفقیت در این زمینه هستیم.

رحمتی یکی از فعالان حوزه اقتصادی خراسان جنوبی به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه نگاه دولت سیزدهم و شخص شهید آیت الله رئیسی به موضوع تولید و توان داخلی بسیار مثبت بود و باعث به جریان افتادن چرخ های تولید در خراسان جنوبی شد.

وی افزود: در حالی که تا پیش از این بسیاری از واحدهای صنعتی دچار مشکلات متعددی بودند، اما دولت با اهتمام ویژه و پرداخت تسهیلات متناسب، تلاش کرد تا این واحدها جان دیگری بگیرند و به عرصه تولید برگردند.

وی بیان کرد: این دولت تلاش کرد تا سرمایه های خوبی را جذب و در اهداف متناسبی هزینه کند که به نفع توسعه استان و کشور بود.

افزایش ٢٨٤ درصدی سرمایه‌گذاری طی دولت سیزدهم در استان
احمد آریافر رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی در خصوص دستاورد‌های دولت سیزدهم در حوزه صنعت، معدن و تجارت در خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، اظهار کرد: خوشبختانه طی حدود سه سال خدمت دولت سیزدهم، شاهد رشد چشمگیر شاخص‌های مهم بخش صنعت، معدن و تجارت در خراسان جنوبی بوده‌ایم.

وی در خصوص این دستاورد‌ها گفت: در ابتدای دولت سیزدهم میزان سرمایه‌گذاری ایجاد شده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت؛ ۵۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بود که به برکت خدمات این دولت با ۲۸۴ درصد افزایش؛ اکنون به ۱۹۴ هزار و ۷۶۵ میلیارد ریال رسیده است.

وی بیان کرد: طی دولت سیزدهم؛ اشتغال ایجاد شده در بخش‌های صنعت، معدن و تجارت نیز با ۱۷ درصد افزایش از ۱۰۹ هزار و ۴۷۰ نفر در ابتدای دولت، اکنون به ۱۲۸ هزار و ۲۵۳ نفر افزایش یافته است.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با بیان اینکه طی عمر پربرکت دولت سیزدهم، میزان ذخایر کشف شده با ٨٠ درصد افزایش؛ از ۳ هزار و ۹۰۰ میلیون تن به ۷ هزار میلیون تن رسیده است، گفت: همچنین بهره‌برداری از معادن نیز با۲۰ درصد افزایش؛ از ۶۷۰ به ۸۰۱ معدن، واحد‌های صنفی با ۱۷ درصد افزایش از ۳۴ هزار به ۴۰ هزار واحد، صنایع با ۲۷ درصد افزایش از ۴۶۰ واحد به ۵۸۷ واحد صنعتی رسیده است.

آریافر ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون۳۶ هزار و ۷۶۰ نفر اشتغال در حوزه این سازمان ایجاد شده که اشتغال بخش صنعتی ۳۵۵ نفر، بخش معدنی ۹۶۰ نفر و واحد‌های صنفی ۳۲ هزار و ۲۵۰ نفر بوده است.

وی بیان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون، ۷۰۰ جواز تاسیس صنعتی، ۴۰ پروانه بهره‌برداری صنعتی، ۱۰۵ پروانه بهره‌برداری معدنی و ۱۲ هزار و ۹۰۰ پروانه صنفی صادر شده است.

آریافر در خصوص صادرات قطعی از گمرکات و بازارچه‌های مرزی استان نیز اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ ارزش صادرات از این مبادی ۱۲۱ میلیون دلار با وزن ۹۱۷ هزار تن، سال ۱۴۰۱ به ارزش ۱۱۱ میلیون دلار با وزن ۸۷۸ هزار تن، سال ۱۴۰۲ به ارزش ۱۸۷ میلیون دلار با وزن یک هزار و ۲۶۷ هزار تن بوده است.

وی افزود: همچنین خروجی قطعی از گمرکات و بازارچه‌ها در سال ۱۴۰۰ به ارزش ۷۲۴ میلیون دلار با وزن ۲ هزار و ۱۳۳ هزار تن، سال ۱۴۰۱ به ارزش ۴۷۲ میلیون دلار با وزن یک هزار و ۵۷۵ هزار تن و سال ۱۴۰۲ به ارزش ۶۷۱ میلیون دلار با وزن ۲ هزار و ۳۵۵ هزار تن بوده است.

احیای ۵٣٠ واحد تولیدی
رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به وجود سه هزار و ۲۰۳ واحد تولیدی در استان گفت: حدود ۹۶۸ واحد غیرفعال و راکد داشتیم که در دولت سیزدهم ۵۳۰ واحد احیا و وارد چرخه تولید شده‌ است.

آریافر گریزی هم به پروژه‌ها و طرح‌های مهم به بهره‌برداری رسیده و در دست اجرا در دولت سیزدهم زد و اظهارکرد: تعیین تکلیف پهنه‌های اکتشافی استان و آزادسازی بیش از ٢٣ هزار کیلومتر مربع از مساحت استان جهت سرمایه‌گذاری در اکتشاف، اجرای طرح تحول زمین‌شناسی واکتشافات معدنی به مساحت ١۵ هزار کیلومتر مربع در ٤ شهرستان استان با اعتبار بیش از ١۵٠ میلیارد تومان توسط وزارت صمت براساس مصوبات سفر اول دولت به استان، تعیین مرز ماهیرود به‌عنوان گمرک رسمی برای واردات ماشین‌آلات راهسازی و معدنی در استان از‌جمله اقدامات انجام شده بوده است.

او ادامه داد: همچنین، افزایش ذخایر کشف شده به میزان ٧ میلیارد تن با رشد ٨٠ درصدی نسبت به ابتدای دولت سیزدهم، تکمیل و بهره‌برداری از ۵ واحد تولید کنسانتره آهن با سرمایه‌گذاری بیش از ٢ هزار میلیارد تومان و اشتغال ٦۵٠ نفر، تکمیل و بهره‌برداری از سه طرح تولید شمش طلا با سرمایه‌گذاری یک هزار و ٤٠٠ میلیارد تومان و اشتغال ۵۵٠ نفر، بهره‌برداری از دو طرح تولید می‌کرونیزه بنتونیت با سرمایه‌گذاری ۵٠ میلیارد تومان و اشتغال ۵٠ نفر در سال‌جاری، بهره‌برداری از طرح تولید کنسانتره فلورین شرکت ارزش‌آفرین فردوس با سرمایه‌گذاری ١١٦ میلیارد تومان و اشتغال ١٨ نفر نیز از‌جمله طرح‌های مهم بوده است.

وی گفت: از دیگر خدمات شایسته این دولت می‌توان به راه اندازی خط نیمه‌صنعتی و دانش‌بنیان پروژه استحصال مس به روش سارت مجتمع شادان با سرمایه‌گذاری ١٣ میلیارد تومان و اشتغال ١٠ نفر، کلنگ زنی احداث کارخانه فلوتاسیون کنسانتره مس شرکت کارند صدر جهان با سرمایه‌گذاری ٣٠٠ میلیارد تومان و اشتغال ٧٠٠ نفر، کلنگ زنی طرح تولید شمش طلا شرکت زرین معدن خونیک با سرمایه‌گذاری ٦۵٠ میلیارد تومان و اشتغال ١۵٠ نفر، کلنگ زنی طرح تولید فروسیلیسیوم شرکت بازرگانی آوان صنعت نا‌دین با سرمایه‌گذاری ٣٧٢ میلیارد تومان و اشتغال ١٩٠ نفر، اشاره کرد.

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به تکمیل خط انتقال برق پست ١٣٢ کیلوولت معادن شاهکوه با سرمایه‌گذاری ٢۵٠ میلیارد تومان و اشتغال ٣٧٠ نفر، گفت: پروژه احداث پست ٤٠٠ کیلو ولت نهبندان برای تامین برق به معادن شاهکوه نهبندان، قلعه زری و صنایع وابسته و جوار معدنی استان با سرمایه‌گذاری ٢۵٠ میلیارد تومان و مشارکت ایمیدرو، شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت برق طی دولت سیزدهم رقم خورده است.

تکمیل طرح تولید آهن اسفنجی پس از ١۵ سال
آریافر عنوان کرد: طرح تولید آهن اسفنجی شرکت فولاد قائنات با سرمایه‌گذاری ٦ هزار میلیارد تومان نیز پس از ١۵ سال تکمیل و بهره‌برداری رسید که مجموعا یک هزار و ٢٠٠ نفر در این واحد مشغول به فعالیت هستند.

وی افزود: همچنین پروژه تامین آب شرکت فولاد قائنات از طریق احداث تصفیه‌خانه فاضلاب شهر قاین و انتقال آب تا مجتمع فولاد توسط شرکت ملی فولاد با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومان، در دولت سیزدهم اجرایی شده است.

او از‌جمله طرح‌های مهم دیگر در دولت سیزدهم را بهره‌برداری از طرح افزایش ظرفیت ١۵ هزار تن شرکت کویر تایر با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومان و پیش‌بینی اشتغال ٢۵٠ نفر وطراحی و تولید تایر خودرو‌های برقی و تایر پنچر رو شرکت کویر تایر با سرمایه‌گذاری ١٦ میلیارد تومان، عنوان کرد.

آریافر بیان کرد: یکی از طرح‌های دیگر دولت سیزدهم در کارخانه کویرتایر نیز؛ ساخت اولین ماشین تایر‌سازی تک مرحله‌ای unistage و بهره‌برداری ۵ عدد توسط کویر تایر است که ایران را به جمع ٧ کشور سازنده اضافه کرده و باعث جلوگیری از خروج ارز به میزان ۵ میلیون دلار از کشور شده است. همچنین هر ماشین مذکور نیز ٣٠٠ هزار دلار از نمونه خارجی ارزان‌تر است.

وی عنوان کرد: راه اندازی طرح تولید تایر خودرو‌های شاسی‌بلند با اندازه رینگ‌های ١٦ اینچ تا ٢٠ اینچ برای اولین‌بار در کشور که حداقل مبلغ یک میلیارد و ٨۵٠ هزار دلار صرفا در بخش دانش فنی از خروج ارز جلوگیری گردیده نیز یکی از طرح‌های مهم صنعتی استان در دولت سیزدهم است.

‌رتبه‌های برتر خراسان جنوبی در دولت سیزدهم
رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی از‌جمله موفقیت‌های کسب شده در حوزه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در دولت سیزدهم را؛ رتبه برتر کشوری فعالیت تحقیق و توسعه و دانش‌بنیان واحد تولیدی استان بنام شرکت ویوان تک اکسیر ایرانیان در اجرای طرح تولید توکسین بایندر معدنی جهت استفاده در‌خوراک دام در سال ١٤٠٢، رتبه یک صدور پروانه اکتشاف معدنی در کشور در سال ١٤٠٢، رتبه دوم صدورگواهی کشف معدنی در کشور در سال ١٤٠٢، رتبه پنجم صدور پروانه بهره‌برداری معدنی در کشور در سال ١٤٠٢، آزادسازی محدوده‌های معدنی در محدوده مظفری و رباط شور با حذف و اصالح الیه زیست‌محیطی و... دانست.

آریافر بیان کرد: انعقاد قرارداد پژوهشی با معاونت پژوهش دانشگاه صنعتی بیرجند در خصوص مطالعه بازار افغانستان با تاکید بر فراوری مواد معدنی آن کشور و ایجاد صنایع فراوری در استان خراسان جنوبی، انعقاد ٣ تفاهم‌نامه در سال ١٤٠٢ با عناوین؛ تفاهم‌نامه همکاری در زمینه توسعه زنجیره ارزش در استان با اولویت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی با دفتر خدمات کسب‌و‌کار وزرات متبوع، تفاهم‌نامه برون‌سپاری وظایف و استفاده حداکثری از خدمات فنی و مهندسی سازمان نظام مهندسی معدن بمنظور تسریع در روند صدور مجو‌های معدنی با سازمان نظام مهندسی معدن استان، تفاهم‌نامه ساخت کلیپ با موضوع پتانسیل‌های معدنی استان با مجری مرتبط نیز در پی توجه دولت سیزدهم و پیگیری‌های سازمان صمت استان انجام شده است.

انتهای پیام/٧ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از