حالت تاریک
مدیر کل سازمان صمت خراسان جنوبی:

صادرات ۴۲۳ میلیون دلاری خراسان جنوبی ازابتدای امسال

صادرات ۴۲۳ میلیون دلاری خراسان جنوبی ازابتدای امسال

مدیر کل سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: ارزش کل صادراتی خروجی استان طی ۸ ماه ابتدای امسال حدود ۴۲۳ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۳۲ درصد و از نظر وزنی۴۴ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»؛ احمد آریافر مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که با محوریت بیان عملکرد و اقدامات شاخص حوزه صنعت، معدن و تجارت استان طی ۸ ماه ابتدای امسال، اظهار کرد: بیش از ۴۰ درصد گردش اقتصادی کشور در وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت انجام می‌شود، بنابراین با توجه به اینکه کار در سه حوزه صنعت، ‌معدن و تجارت بسیار حساس است، دامنه فعالیت‌های ان هم بسیار عریض و طویل است.

وی افزود: علاوه بر جایگاه اقتصادی وزارت صمت، جامعه هدف در این سازمان مردم هستند، بنابراین کارکرد مسئولان این سازمان بسیار حائز اهمیت است و برنامه‌های ما به طوری است که رضایتمندی مردم به دنبال آن باشد.

مدیر کل سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سهم بالایی از اشتغال استان در اختیار این سازمان است، بیان کرد: هم اکنون بیش از ۷۳ درصد اشتغال استان به تعداد بیش از۱۲۷ هزار و ۸۱۲ فرصت شغلی را مجموعه سازمان صمت تأمین می‌کند که از این امار، ۱۰۰ هزار شغل در حوزه اصناف، بیش از ۱۴هزارشغل در بخش صنعت و بیش از ۱۳ هزار شغل در حوزه معدن است.

آریافر گفت: طی ۸ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، سرمایه‌گذاری انجام شده در حوزه کاری این سازمان۳۰ درصد رشد داشته است. همچنین جواز‌های تأسیس صنعتی که طی این مدت صادر شده؛ حدود ۱۹ درصد و تعداد واحد‌های صنعتی احداث شده حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ۷۸۰ معدن در استان وجود دارد، گفت: از این تعداد ۵۵۲ معدن فعال و ۲۲۸ معدن هم غیر فعال است که عمدتاً در زمینه سنگ‌های ساختمانی و خاک‌های صنعتی است.

او ادامه داد: صدور پروانه‌های بهره‌برداری معادن طی ۸ ماهه ابتدای امسال نیز نسبت با مدت مشابه سال گذشته۱۵ درصد رشد داشته است.

آریافر با بیان اینکه اشتغال ایجاد شده در حوزه معدن در ۸ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۶۸ درصد رشد داشته است، گفت: همچنین طی این مدت ۲۴ واحد معدنی احیا شده که رشد یک درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

مدیر کل سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه حدود ۴۰ هزار واحد صنفی در استان وجود دارد، بیان کرد: طی ۸ ماه ابتدای امسال، در حوزه پروانه‌های صنفی صادر شده نیز آمار‌ها حکایت از رشد ۶۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

وی اظهارکرد: در حوزه مشاغل خانگی هم که عمدتاً از کانال این سازمان عبور می‌کنند، حدود ۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. پرداختی‌های انجام شده به طرح‌های مشاغل خانگی نیز از نظر ارزشی ۱۱۷ درصد و از نظر تعداد ۱۶ درصد رشد داشته است. د

آریافر با اشاره به آمار حوزه صادرات و واردات استان طی ۸ ماه ابتدای امسال نیز گفت: میزان صادرات از نظر ارزشی ۸۱ درصد و از نظر وزنی ۴۳ درصد رشد و واردات هم از نظر ارزشی ۱۶ درصد و از نظر وزنی ۲۵ درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: ارزش کل صادراتی خروجی استان طی ۸ ماه ابتدای امسال حدود ۴۲۳ میلیون دلار بوده که از نظر ارزشی ۳۲ درصد و از نظر وزنی۴۴ درصد رشد داشته است.

مدیر کل سازمان صمت خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تنظیم بازار و بازرسی در مراقبت از بازار نیز گفت: طی ۸ ماه ابتدای امسال، ۱۲ هزار و ۱۸۱ مورد بازرسی از بازار انجام و۶۲۲ فقره پرونده تخلف تشکیل شده است که نشان دهنده کاهش ۴۳ درصدی تخلفات نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

آریافر افزود: در مدت ۸ ماهه امسال یک هزار و ۵۸۳ مورد گزارش از طریق سامانه ۱۲۴ سازمان صمت ثبت شده که در نهایت ۱۲۰ مورد منجر به تشکیل پرونده و مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به رشد تولیدات صادراتی در استان که سیمای کلی از استان را نشان می‌دهد، عنوان کرد: در این خصوص تولید سیمان نسبت به مدت مشابه سال قبل۷ درصد، کاشی و سرامیک حدود ۱۵ درصد، تولید لاستیک به عنوان محصولی استراتژیک ۱۸ درصد، اکسید منیزیم ۴۶ درصد، چینی بهداشتی ۱۴ درصد، مواد شوینده ۱۷ درصد، منسوجات ۲۵ درصد، کنسانتره مس ۵ درصد رشد داشته است.

مدیر کل سازمان صمت خراسان جنوبی بیان کرد: در حوزه معدن، سیاست سازمان این است که معادن در راستای توسعه اقتصادی و صنعتی استان قرار بگیرد، یعنی بتوانیم شاخص‌های استان را در بعد زیر ساخت‌ها، اموزشی و بهداشتی توسعه بدهیم و معدن منجر به این شود که فضای بیمارستانی و اموزشی و.... افزایش پیدا کند.

آریا فر با اشاره به سیاست‌های سازمان در بخش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی عنوان کرد: سیاست ما در این خصوص این است که در قدم اول زنجیره ارزش در استان تکمیل و از خام فروشی مواد اولیه جلوگیری شود. در این خصوص اگر سرمایه گداری بخواهد معدنی را در اختیار بگیرد و یا محدوده‌ای را اکتشاف کند، اگر ذخایر معدنی این اجازه را داد، باید حتماً کارخانه هم‌زده شود و تأمین نیرو این پروژه‌ها هم باید با اولویت نیرو‌هایی بومی استان باشد.

وی ادامه داد: در حوزه صنعت نیز سیاست سازمان صمت در حمایت از صنایعی است که تأمین مواد اولیه آن عموماً در استان انجام می‌گیرد، یعنی صنایعی که مرتبط با معادن یا محصولات مزیت دار استان باشد، چرا که حمل و نقل؛ نقش مهمی در اقتصاد یک طرح دارد و وقتی که مواد اولیه یک طرح در استان وجود نداشته باشد، تأمین آن از استان‌های دیگر باعث ایجاد مشکل و بالارفتن هزینه‌های حمل و تولید می‌شود.

او یادآور شد: تاکنون حدود ۱۳ واحد صنعتی استان از جمله کارخانه کویرتایر و زغال به سمت تولید دانش بنیان رفته‌اند که شایسته تقدیر است.

مدیر کل سازمان صمت خراسان جنوبی گفت: در حوزه بازرگانی خارجی نیز ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد که در این خصوص برنامه‌هایی را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم از ظرفیت مرز هم استفاده شود. البته تاکنون هم خرده فروشی در مرز ماهیرود و یزدان فعال شده که به اقتصاد مرز و ساکنین محلی کمک خواهد کرد.

وی تصریح کرد: با توجه به ظرفیت کنسولی که وجود دارد و حضور سفیر و نماینده تام الختیار ریاست جمهوری در افغانستان، برای سفر تیم اقتصادی از استان به افغانستان برای انجام مذاکرات و تبیین ظرفیت‌های مرز ماهیرود برنامه‌ریزی شده است تا بتوانیم از ظرفیت مرز نهایت بهره را ببریم.

آریافر خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم از وضعیت مرز بهره کافی را ببریم، انگیزه بیشتری درطرف افغان هم ایجاد می‌کند تا سطح مراودات تجاری را بالاتر ببرد که در این صورت امکان صادرات بیشتری برای استان فراهم خواهد شد.

 

انتهای پیام/۸

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از