حالت تاریک

لالایی مادران بیرجندی در سوگ حضرت علی‌اصغر(ع)

لالایی مادران بیرجندی در سوگ حضرت علی‌اصغر(ع)

مادران بیرجندی در ششم محرم با حضور در عزاداری شهید خردسال کربلا به سوگ حضرت علی‌اصغر (ع) نشستند و یاد و خاطره شهدای کربلا را پاس داشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی«خاورستان»، امروز جمعه مصادف با ۶ محرم الحرام با هدف بزرگداشت مقام شهید خردسال کربلا، مادران شیرخوارگان بیرجندی در حالی که به لباس و پیشانی آنان بندهایی با نام حضرت علی‌اصغر(ع)، یا اباعبدالله الحسین(ع) و یا صاحب الزمان(عج) بسته شده بود، به عزاداری پرداختند.

در همایش شیرخوارگان حسینی در حسینیه جماران بیرجند مداحان و مرثیه‌سرایان در رثای اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مرثیه‌سرایی کردند و مردم به یاد حضرت علی اصغر (ع) اشک ماتم ریختند.

در این آیین معنوی که توام با حزن و اندو بود زنان و مادران با در آغوش گرفتن کودکان شیرخوار خود به یاد علی‌اصغر (ع) کودک شش ماهه امام حسین(ع) اشک ریختند و با خواندن لالایی یاد شهید خردسال مظلوم دشت کربلا را گرامی داشتند.

این مراسم توسط مجمع جهانی حضرت علی‌اصغر(ع) در صبح روز نخستین جمعه ماه محرم هر سال در مساجد، حسینیه‌ها و تکایای شهرهای ایران در سراسر کشور برگزار می‌شود و برخی کشورهای جهان نیز میزبان این آیین هستند.

بانوان بیرجندی، خواهرانه به یاد مظلومیت حضرت رباب، با روی دست گرفتن طفل شیرخواره خود، لالایی مادرانه سر دادند تا همنوا با شهید شش ماهه دشت کربلا، نوای یا حسین را از کودکی در گوش فرزندان خود زمزمه کنند.

مادران حزن‌آلود در حالی که اشک از چشمانشان سرازیر بود بر سر و سینه میزدند و به یاد مظلومیت‌های کودکان و نوجوانان در کربلا اشک می‌ریختند.

امروز عشق به همه خوبی‌ها در خراسان جنوبی و ایران اسلامی موج می‌زد و حاضران در اجتماع شیرخوارگان حسینی حسینیه جماران بیرجند از خوان بیکران الهی خوشه‌ها چیدند.

با ندای یا حسین مداحان، موج تازه‌ای در آیین شیرخوارگان حسینی مرکز استان به وجود می‌آمد و هر بار با سلام و صلوات بر رسول مهربانی‌ها آرام می‌گرفت.

 حسینیه جماران امروز لبریز از اجتماع مادران و کودکان شیرخواری بود که به عشق خاندان عصمت و طهارت(ع) سیاه پوش به دریای مواج حسینی در سراسر ایران اسلامی و جهان پیوستند.

مسئول مجمع جهانی همایش شیرخوارگان حسینی در خراسان جنوبی گفت: همایش سراسری شیرخوارگان حسینی همزمان با اولین جمعه ماه محرم در ۲۰۰ نقطه شهری و روستایی استان برگزار شد.

حسن مالکی در ادامه افزود: هشت هزار دست لباس و سربند برای شیرخوارگان در استان تهیه و به صورت رایگان بین شیرخوارگان توزیع شد.

بر اساس منابع تاریخی در حماسه عاشورا علاوه بر شهادت مردان و جوانان بنی هاشم و دوستداران آل‌الله، کودکانی نیز شربت شهادت را جرعه جرعه نوشیدند که از مهمترین آنها می‌توان به حضرت علی اصغر(ع) طفل شش ماهه امام حسین(ع) اشاره کرد که در عصر عاشورا تشنه و بی‌تاب و در حالی که در آغوش پدرش بود با تیری از کمان حرمله به آسمان پر کشید.

قاسم بن الحسن(ع) و عبداللّه بن حسن(ع) فرزندان امام حسن(ع)، عون بن عبدالله و محمد بن عبدالله دو فرزند حضرت زینب و عمرو بن جُناده انصاری دیگر کودکانی هستند که پای در رکاب سرور و سالار شهیدان گذاشتند و در رشادت آنها در تاریخ ماندگار شد.

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از