حالت تاریک
نماینده مردم بیرجند در مجلس عنوان کرد:

لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات برای تحول مدیریتی

لزوم مشارکت حداکثری در انتخابات برای تحول مدیریتی

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم اگر به دنبال تحول در مدیریت‌ها هستند و سرنوشت‌شان برایشان مهم است، بهترین راه مشارکت حداکثری در انتخابات است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، کمتر از دو هفته تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری باقی مانده است، تبلیغات انتخاباتی نیز طی دو سه روز آینده آغاز می‌شود، اما دشمن برای تحریم انتخابات، کارش را از خیلی وقت پیش شروع کرده و برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای را برای ناامید کردن مردم و عدم حضورشان در عرصه انتخابات ترتیب داده است. این در حالی است که سرنوشت ۴ سال آینده مردم ایران به عنوان دوره کوتاه مدت و البته سال‌های زیاد دیگری به عنوان دوره بلند مدت به تصمیم مردم در این انتخابات‌ها برمی گردد.

برای تبیین شرایط و ضرورت‌های انتخاباتی، با آقای حسین خسروی نماینده فعلی مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی که البته خودش هم جزء نامزد‌های انتخاباتی این دوره بود اما اخیراً انصراف خود را اعلام کرد، به گفتگو نشستیم.

 

* در خصوص اهمیت مشارکت حداکثری در انتخابات مجلس دوازدهم و خبرگان رهبری توضیح بفرمایید؟

مقام معظم رهبری در رابطه با انتخابات چهار راهبرد مشارکت، امنیت، سلامت و رقابت را مطرح کردند. در مورد راهبرد مشارکت؛ به تعبیر تمام کارشناسان داخلی و خارجی که انقلاب اسلامی را تحلیل کردند، ارکان انقلاب اسلامی بر اساس آموزه‌های دینی، رهبری افرادی مثل امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله) و مردم هستند. زکن اساسی جمهوری اسلامی نیز مردم هستند که اگر این مردم در صحنه نباشند و وظیفه خود را انجام ندهند، حضرت علی(ع) و امام حسن(ع) هم نمی‌توانند به اهدافشان برسند.

در مورد سلامت انتخابات هم؛ قطعاً هر چه سلامت انتخابات به لحاظ امنیتی و سیاسی بیشتر باشد، اعتماد و مشارکت مردم هم بیشتر خواهد بود.

امنیت نیز در بعد‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، نظامی و... مطرح است که بنده امنیت در انتخابات را در دو بعد تعریف می‌کنم، یک بعد که نظام باید آن را ایجاد کند که در تمام انتخابات‌ها و راهپیمایی‌ها انجام می‌شود و بعد دیگر هم به خود مردم برمی گردد؛ که هر چه حضورشان در انتخابات بیشتر و باشکوه‌تر باشد، امنیت نظام هم در مقابل تهدیدکنندگان بیشتر خواهد بود.

در خصوص رکن چهارم مورد نظر رهبر انقلاب مبنی بر«رقابت»، نیز نامزد‌های انتخاباتی باید راهیابی به مجلس و موقعیت را به عنوان مسئولیت قبول کنند که به تعبیر‌امیرالمؤمنین(ع)، مسئولیت‌ها میدان امتحان است نه کسب نان، که اگر رقابت با این شیوه و تفکر شکل بگیرد، قطعاً به اهداف خود خواهیم رسید.

 

* در خصوص اینکه انتخابات مصداق بارز مردم سالاری دینی است، توضیح بفرمایید.

حضور در انتخابات یکی از مصادیق برجسته نظام سالاری دینی است چرا که باعث می‌شود مردم از حق‌شان استفاده کرده و در تعیین سرنوشت‌شان دخیل باشند. همانطور که خداوند دو جا در قرآن تأکید کرده که سرنوشت قومی را عوض نمی‌کند، مگر اینکه خود مردم بخواهند، بنابراین مردم باید از حق خود استفاده کرده و خودشان سرنوشت‌شان را تعیین کنند.

از طرف دیگر مشارکت مردم در انتخابات به عنوان حضور در اجتماع و دفاع از همه مردم، یک تکلیف الهی است، بخصوص که مقام معظم رهبری به عنوان نایب عام امام زمان(عج) مکرر این درخواست را از مردم داشته‌اند و خوشبختانه تاکنون هم اکثریت مردم به این درخواست لبیک گفته‌اند، از جمله در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال که‌امیدواریم مکمل این حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ۱۱ اسفند شکل بگیرد.

 

*مؤلفه‌های افزایش حضور و مشارکت مردم در انتخابات کدامند؟

یکی از مواردی که حضور مردم در انتخابات را افزایش می‌دهد، اعتماد مردم به حل مشکلات است. طی ۴۵ سال از عمر انقلاب اسلامی، مردم در همه صحنه‌ها حضور یافته و وظیفه خود را انجام داده‌اند و مسئولین دولت‌های مختلف هم به حضور مردم معترفند، ولی اگر در عمل مشکلات مردم بیشتر حل شود، طبیعتا حضور مردم هم بیشتر خواهد بود.

با توجه به برنامه‌ریزی‌های دشمن و اتفاقاتی مثل جریان کرمان، قطعاً هر چه امنیت و سلامت انتخابات بیشتر باشد، حضور مردم هم بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر خود مردم هم باید باور داشته باشند که به نسبت حضور حداکثری و انتخاب احسنی که از نامزد‌های مجلس انجام می‌دهند، حضورشان مؤثرتر خواهد بود.

یکی از مؤلفه‌های دیگر هم این است که هر چه توجه به مبانی دینی بیشتر باشد، مشارکت مردم در انتخابات هم بالاتر خواهد بود، همانطور که فرمان خداوند در قرآن این است که «اگر پاسخگوی فرمان رهبران الهی باشید، زنده اید» وقتی توجه مردم به خدا، پیغمبر و ولی فقیه که جانشین امام زمان(عج) است بیشتر باشد، قطعاً حضور آن‌ها هم باشکوه‌تر خواهد بود.

شهید سلیمانی عزیز نیز فرمایش درست و تأثیرگذاری داشت که فرمود «جهوری اسلامی حرم است»، در واقع اگر مردم دنبال ثبات، امنیت، زیارت، توجه به اماکن مقدسه و... هستند باید بدانند که اصل جمهوری اسلامی است و به تعبیر حاج قاسم؛ اگر این حرم آسیب ببیند، حرم رسول خدا هم آسیب خواهد دید.

 

* آیا شما حضور جریانات سیاسی سیاسی در انتخابات را سبب قوی شدن مجلس می‌دانید؟

حضور جریانات محتلف سیاسی در انتخابات ضروری است. همانطور که در طرفداری از تیم‌های فوتبالی سلیقه‌ها متفاوت است و ممکن است اعضای یک خانواده هر کدام به سلیقه خودشان طرفدار یک تیم باشند اما وقتی نوبت به بازی تیم ملی می‌رسد، همه به صورت متحد طرفدار تیم ملی می‌شوند. در انتخابات هم هر چه جریانات سیاسی بیشتر حضور پیدا کنند، به نسبت طرفدارانشان هم حضور بیشتری خواهند داشت. در این حضور داشتن سلیقه‌های سیاسی، تفکرات و مدیریت‌های مختلف اشکالی ندارد اما اگر همه جریانات سیاسی محوریت مقام معظم رهبری را در عمل بپذیرند، حضور مردم بیشتر خواهد شد.

در این خصوص یکی از مسائلی که جریانات سیاسی باید به آن توجه کنند، داشتن نگاه ملی است نه نگاه‌های حزبی، جریانی و بخشی، در واقع هر چه نگاه ملی‌تر و با تبعیت از رهبر انقلاب باشد، به نفع خود مردم و جمهوری اسلامی خواهد بود.

 

* در خصوص لزوم تبلیغات سالم و بدور از دروغ و فریب نامزد‌های انتخاباتی بفرمایید؟

در صحنه انتخابات باید رقابت با انگیزه و منافع ملی باشد، به خصوص در ایام تبلیغات انتخاباتی، تحقق فرمایش‌امیرالمؤمنین(ع) مبنی بر تضارب افکار مورد توجه قرار بگیرد، یعنی نامزد‌ها با هم بحث کنند اما با این نیت که از تضارب افکار، فکر درست بیرون بیاید و هدف از رقابت؛ تولد یک مدیریت صحیح باشد نه تخریب یک جریان دیگر، چرا که تخریب و تضعیف گروه‌ها به نفع مردم و مورد رضای خدا نیست.

همه نامزد‌های مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باید اخلاق سیاسی را مراعات کنند و برای اثبات خود از توهین و تخریب دیگران پرهیز کنند.

همچنین نامزد‌های انتخابات در جریان تبلیغات خود نباید از شرایط کشور سیاه نمایی کنند، در واقع باید مشکلات را گفت و دولت‌ها را با هم مقایسه کرد، اما سیاه نمایی، منفی گرایی و ناامید کردن مردم به نفع کسی نیست. نکته دیگر این است که در تبلیغات انتخاباتی باید صداقت گویی مورد توجه باشد و در عمل محقق شود که به تعبیر رسول اکرم(ص) نجات انسان در صداقت است.

متأسفانه در شرایطی که هنوز نه به بار است نه به دار، بعضی از کاندیدا‌ها وعده‌های انتخاباتی می‌دهند که اصلاً در حد و اندازه آن‌ها نیست، در حالی که این وعده‌ها برخلاف نظر مقام معظم رهبری است و از طرف دیگر افرادی که وارد مجلس می‌شوند؛ تنها یک رأی از ۲۹۰ رأی را دارند و تصویب هر قانونی، بر اساس رأی جمعی مجلس است. پس بهتر است نامزد‌ها وعده‌هایی بدهند که در حوزه اختیاراتشان باشد.

در خصوص وعده‌هایی هم که بعضی از کاندیدا‌ها در حوزه ایجاد زیرساخت‌های مختلف می‌دهند، باید گفت که پیگیری نماینده مجلس برای تحقق این وعده‌ها، تنها یک طرف موضوع است و ده‌ها مجموعه دیگر هم در این موارد دخیل هستند و باید منابع مالی و موافقت‌های اداری و هماهنگی‌های آن انجام شود تا به نتیجه برسد. پس هر چه نامزد‌ها اخلاق سیاسی را مراعات کنند، تبلیغات سالم‌تری هم خواهند داشت.

 

* در خصوص تلاش استکبار جهانی برای مایوس کردن مردم و عدم حضور در انتخابات نظرتان را بفرمایید؟

یکی از دلایل اینکه انتخابات مهم است، همین هجمه‌های بی‌شمار دشمن است که اگر مهم نبود، دشمن این همه هجمه، سرمایه‌گذاری و سعی و تلاش نمی‌کرد. قبل از راهپیمایی ۲۲ بهمن تمام هجمه‌ها برای این بود که مردم در راهپیمایی شرکت نکنند که خوشبختانه مردم با حضور خود دشمن را ناکام و ناامید کردند، اما الان دشمن فرصت انتخابات را غنیمت دانسته و در حال تبلیغات مایوس‌کننده برای مردم است، پس معلوم است که انتخابات مهم است.

در تمام طول ۴۵ سال عمر جمهوری اسلامی، دشمن لحظه‌ای بیکار ننشسته و در تمام موقعیت‌های مناسب مثل روز ۲۲ بهمن، روز قدس، انتخابات‌ها و... وارد صحنه شده است. مثل سال گذشته که دشمن طی ۳-۴ ماه راه‌اندازی اغتشاشات، خسارت‌های مادی، معنوی و روحی زیادی به مردم و نظام وارد کرد و امسال هم که در سالگرد اغتشاشات فضا مدیریت شد و نتوانست هجمه‌هایش را تکرار کند، جریان کرمان را راه انداخت که خوشبختانه این موضوع نیز مهار شد و کسانی که این جنایت را انجام داده بودند، دستگیر شدند.

همچنین برنامه‌های دیگر دشمن از جمله هک کردن سامانه مجلس شورای اسلامی، انفجارات گاز در دو استان و... نیز در راستای مایوس کردن مردم و ایجاد احساس ناامنی برای آنهاست تا وظیفه خود را انجام ندهند. ‌امیرالمؤمنین(ع) در این خصوص می‌فرماید که " دشمن سنگ را از هرجا که پرتاب کرد، شما هم آن را به همان سمت پرتاب کنید" بنابراین اگر دشمن به انتخابات حساس است و علیه آن صحبت می‌کند، ما هم باید نسبت به آن حساس باشیم و با حضور بیشتری در این صحنه شرکت کنیم.

 

* آیا جهاد تبیین برای بی‌اثرکردن هجمه‌های دشمن و افزایش مشارکت مردم در انتخابات، اثرگذار است؟

جهاد انواع و اقسام مختلفی دارد که یک نوع آن جهاد لسانی است، اکنون در برهه انتخابات نیز هر کسی به نسبت جایگاه و تریبونی که دارد، اگر خطیب است، اگر امام جماعت مسجد است، اگر ریش سفید یک قوم یا بزرگ یک‌فامیل است؛ باید به اندازه جایگاهش اهمیت انتخابات را تبیین و شبهه‌های مردم را برطرف کند.

این جهاد تبیین باید به صورت کمی و کیفی، درست و مؤثر انجام شود، مثل همان فتوای حرام کردن توتون و تنباکو توسط آیت الله میرزای شیرازی که پس از این فتوا، تبیین آنقدر درست انجام شد که حتی زنان ناصرالدین شاه هم در دربار او قلیان‌های تنباکو را شکستند. پس قطعاً جهاد تبیین اثرگذار است و هر چه که این جهاد و تبیین بیشتر و بهتر صورت بگیرد، قطعاً حضور مردم در انتخابات هم پرشورتر خواهد بود.

مردم نیز اگر به دنبال تحول در مدیریت‌ها هستند و سرنوشت‌شان برایشان مهم است، بهترین راه همین انتخابات و مشارکت حداکثری در آن است و باید مدیری را انتخاب کنند که بتواند تحولی را که در فکر مردم و به نفع نظام است را محقق کند.

 

انتهای پیام/۷

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از