حالت تاریک
فردا 21 اردیبهشت‌ ماه؛

همه ظرفیت‌های استان پای‌کار دور دوم انتخابات

همه ظرفیت‌های استان پای‌کار دور دوم انتخابات

با توجه به برگزاری دور دوم انتخابات؛ فردا در حوزه بیرجند، درمیان و خوسف، همه ظرفیت‌های استان برای برگزاری انتخاباتی باشکوه بسیج شده و پای کار آمده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ برگزار شد و این بار نیز خراسان جنوبی با مشارکت ۶۳. ۸ درصدی مردم همیشه در صحنه اش، رتبه دوم مشارکت در سطح کشور را به‌دست آورد. 
خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی دارای ٤ کرسی نمایندگی است که تکلیف سه کرسی حوزه‌های قاین و زیرکوه، نهبندان و سربیشه، فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در انتخابات ١١ اسفندماه ١٤٠٢ مشخص شد و پس از تایید انتخابات در این حوزه‌ها توسط شورای نگهبان، اعتبارنامه منتخبان صادر و به وزارت کشور ارسال شد. اما در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، هیچ‌کدام از ٣٣ نامزد معرفی شده، موفق به کسب حداقل ٢٠ درصد مجموع‌آرا نشدند و بر همین اساس هم انتخابات در این حوزه به دور دوم کشیده شد. 
بنابر اعلام فرمانداری بیرجند (مرکز حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف) از مجموع ۱۴۳ هزار و ۴۳۰ رای صحیح در این حوزه انتخابیه، سید حسن هاشمی با ۲۶ هزار و ۸۰۹ رای و علی مولوی حقیقی با ۲۴ هزار و ۲۰۲ رای به دور دوم راه یافتند. 
سید حسن هاشمی و علی مولوی حقیقی ۲ نامزدی هستند که با بیشترین‌آرای مردم در مرحله اول، باید فردا ٢١ اردیبهشت ماه در دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم با هم رقابت کنند. 
هاشمی متولد ۱۳۵۱ دارای دکترای تخصصی حقوق جزا و جرم‌شناسی است و از سال ۱۳۷۸ تاکنون عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند است و در این مدت سمت‌هایی چون مدیریت گروه حقوق قضایی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، معاونت آموزشی این دانشگاه و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند و استان را عهده‌دار بوده است. 
مولوی حقیقی هم متولد ۱۳۳۷ و دارای مدرک فوق‌لیسانس مدیریت بازرگانی و فوق‌لیسانس علوم نظامی از دانشگاه امام حسین (ع) است که سوابقی از‌جمله مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، فرماندهی سپاه و رده‌های بسیج در استان‌های کردستان، سیستان‌و‌بلوچستان، شرق تهران و شهر‌های استان خراسان و معاون سیاسی امنیتی استانداری خراسان رضوی را در کارنامه دارد. 
مولوی و هاشمی هیچکدام سابقه نمایندگی در مجلس ندارند هر ۲ منتخب مردم؛ در دوران تبلیغات انتخاباتی خود عنوان کردند که مستقل و فراجناحی هستند. 
بر همین اساس قراراست فردا ٢١ اردیبهشت ماه؛ برای اولین‌بار در مرکز استان؛ دور دوم انتخابات مجلس برگزار شود که این موضوع یک نوع تنوع انتخاباتی برای مردم این حوزه انتخابیه محسوب می‌شود. 
رقابت انتخاباتی بین دو نماینده‌ای که بیشترین میزان‌آرا را کسب کرده بودند؛ یعنی آقایان مولوی حقیقی و هاشمی تکرار شود و یکی از این دو نامزد، راهی ساختمان بهارستان شوند. 
بدون شک شاهد حضور باشکوه و مقتدرانه مردم حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف در مرحله دوم هم خواهیم بود. 

 

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری انتخاباتی باشکوه 
فردا ۲۱ اردیبهشت ماه در دومین مرحله از انتخابات مجلس، قطعا باز هم شاهد حضور پرشور مردم این حوزه انتخابیه برای انتخاب نماینده بهارستان نشین خواهیم بود. برای برگزاری این دور از انتخابات، از مدت‌ها قبل تدارکات و ایجاد آمادگی لازم در حال انجام است که جواد قناعت استاندار خراسان جنوبی در این زمینه گفت: جلسات ستاد انتخابات و کمیته‌های آن در خراسان جنوبی به طور منظم و دقیق برگزار شده است و همه آماده خلق یک حماسه دیگر هستیم. 
وی افزود: برای ما به‌عنوان مجریان انتخابات فرقی بین برگزاری انتخابات در همه خراسان جنوبی و یا یک حوزه انتخابیه وجود ندارد و از همه ظرفیت‌ها برای برگزاری یک انتخابات باشکوه در ۲۱ اردیبهشت ماه استفاده می‌کنیم. 
قناعت بیان کرد: مردم بیرجند، درمیان و خوسف به‌عنوان یک حوزه انتخابیه با حضور پر شور خود در پای صندوق‌های رای تکلیف این کرسی مجلس را نیز مشخص خواهند کرد. 

 

آمادگی ۲۸۷ شعبه اخذ رای برای رای‌گیری 
موسی سلیمی دبیر ستاد انتخابات خراسان جنوبی نیز در این خصوص گفت: ۲۸۷ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، فردا پذیرای رای‌دهندگان در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف است. 
وی افزود: از این تعداد شعبه؛ سهم شهرستان بیرجند ۱۸۸ شعبه، درمیان ۵۶ شعبه و خوسف ۴۳ شعبه است. 
سلیمی با بیان اینکه بطور میانگین ۲۰ نفر در هر صندوق جزو عوامل اجرایی، نظارتی، امنیتی خواهند بود، افزود: با احتساب تعداد شعب اخذ رای و عوامل ستاد انتخابات شهرستان‌ها و هیات‌های نظارت و بازرسی، بالغ‌بر ۶ هزار نفر در امر برگزاری انتخابات در این مرحله در استان فعالیت می‌کنند.. 
وی ساعت شروع رای‌گیری را از ۸ صبح تا ۱۸ روز جمعه ۲۱ اردیبهشت اعلام کرد و گفت: رای‌گیری تا موقعی که بر اساس قانون تمدید شود، انجام خواهد شد. 
وی همچنین در خصوص تعداد واجدین شرایط رای در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، گفت: متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ و قبل از آن می‌توانند در دور دوم انتخابات مجلس شرکت کنند که در این حوزه انتخابیه، بیش از ۲۸۹ هزار نفر واجد شرایط رای هستند. 
سلیمی افزود: براساس قانون، تنها واجدان شرایطی که مرحله اول، در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف رای داده‌اند می‌توانند دور دوم در همین حوزه شرکت کنند و همچنین افرادی که در مرحله اول در هیچ حوزه‌ای رای نداده‌اند می‌توانند، در هر حوزه‌ای که به دور دوم کشیده شده است، رای بدهند. 

 

پیش‌بینی‌های لازم برای اخذ رای در روستا‌ها 
علی فاضلی فرد فرماندار بیرجند و رئیس ستاد انتخابات حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف نیز از اندیشیده شدن تدابیر لازم برای رای‌گیری در نقاط روستایی حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف خبر داد و گفت: با توجه به تعدد روستا‌ها در سه شهرستان بیرجند، درمیان و خوسف، پیش‌بینی‌های لازم برای اخذ رای مردم در مناطق روستایی صورت گرفته است. 
وی افزود: برای برگزاری باشکوه این دوره از انتخابات، همه ظرفیت ها‌ی لازم پیش‌بینی شده و کلیه دستگاه‌های اجرایی پای کار هستند و ان شاءالله با حضور پر شور مردم انقلابی و متدین حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف، تکلیف تنها کرسی باقی مانده مجلس در خراسان جنوبی مشخص می‌شود. 
فرماندار بیرجند اظهارکرد: در شهرستان بیرجند ۱۸۸ شعبه برای اخذ رای مردم در نظر گرفته شده که از این تعداد ۱۳۸ شعبه ثابت و ۵۰ شعبه سیار، ۶۳ شعبه روستایی و ۱۲۵ شعبه هم شهری است. 
وی با بیان اینکه در این مرحله از انتخابات؛ دو شعبه رای هم به شعب سیار شهرستان بیرجند اضافه شده است، افزود: در دور دوم انتخابات با توجه به فصل بهار و عزیمت بسیاری از مردم به روستا‌ها و تفرجگاه‌ها، پیش‌بینی شده تعرفه‌های مورد نیاز به‌اندازه کافی تامین شود. 
رئیس ستاد انتخابات حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف گفت: در دورترین نقاط حوزه انتخابیه صندوق اخذ رای مستقر خواهد شد و رای مردم را اخذ خواهیم کرد. 
فاضلی فرد با اشاره به بارش‌های سیل‌آسای هفته‌ گذشته و وقوع سیل در مناطق مختلف شهرستان عنوان کرد: همه مسیر‌های روستایی بازگشایی شده و جاده‌های اصلی روستایی در حال تیغ زنی است تا در زمینه اخذ رای مردم با مشکلی مواجه نشویم. 
او با بیان اینکه مردم برای سرنوشتشان دل می‌سوزانند و قطعا در این مرحله هم با شور و نشاط پای صندوق خواهند آمد، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند با به همراه داشتن یکی از ۵ مدارک هویتی معتبر (کارت ملی، شناسنامه، گذر نامه، گواهینامه رانندگی و کارت پایان خدمت) در انتخابات شرکت کنند. 

انتهای پیام/٧

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از