حالت تاریک

ماجراهای یک‌پروژه و دردسرهای اهالی روستای چهکند‌‌گل خوسف

ماجراهای یک‌پروژه و دردسرهای اهالی روستای چهکند‌‌گل خوسف

تعدادی از اهالی روستای چهکند گل خوسف به دنبال تغییر در یک پروژه اجرا شده برای آبیاری مزارع در این روستا گلایه‌هایی را مطرح کردند که در پاسخ جهاد کشاورزی بر تعریف نشدن پروژه جدید تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»،یکی از اهالی روستای چهکند گل از توابع بخش ماژان شهرستان خوسف با گلایه از عملکرد ضعیف مسئولان جهادکشاورزی شهرستان نسبت به نگهداری از یک پروژه و هدررفت سرمایه بیت المال در این روستا ماجرا را این طور توضیح داد که چند سال پیش پروژه انتقال آب کم فشار به مزارع روستا با نظارت جهادکشاورزی شهرستان و با نظر کارشناسان و بهره‌گیری از نیروهای فنی کاربلد و صرف میلیاردها تومان هزینه در روستا اجرا شد و در حالی که هنوز سه سال از بهره برداری این پروژه سپری نشده و این پروژه با نظارت جهاد کشاورزی و مجری آن هم توسط جهاد معرفی شده بود و حتی ضمانتنامه‌های آن به قوت خودش باقی است اما اعضای جدید شورای روستا به بهانه بند آمدن لوله‌ها و رفع عیب تصمیم به خاک‌ریزی تا یک و نیم متر روی لوله‌های پی وی سی کار شده در پروژه کرده و این بار با همکاری جهاد کشاورزی شهرستان و دریافت سیمان از این نهاد در یک اقدام بدون کارشناسی بر روی خاک باطله تلنبار شده کانال بتنی جای گذاری کردند.

وی که تمایلی به بیان نامش نداشت ادامه داد: بارها این موضوع مطرح و گلایه به جهاد کشاورزی انتقال داده شد اما آن‌ها از پاسخگویی و شفاف‌سازی موضوع اجتناب کردند و نتوانستیم پاسخ درستی از این نهاد دریافت کنیم.

یکی دیگر از اهالی این روستا هم به معایب طرح بدون کارشناسی در دست اجرا اشاره کرد و افزود: با توجه به خاک ریزی یک و نیم متر بالاتر از سطح مزارع آبگیری در برخی از نقاط سخت و تردد کشاورزان هم در بین مزارع امکان‌پذیر نیست و با توجه به این که زهکشی هم به درستی انجام نشده آب در برخی از نقاط جمع که ماندگاری آن درخت و محصول را نابود می‌کند.

وی در صحبت‌هایش به موضوع مهم دیگری هم اشاره کرد و آن از بين‌بردن و آتش‌زدن درختان سبز با قدمت چندین ساله که در مسیر این لوله گذاری قرار داشتند بود که بدون اجازه گرفتن از صاحبان و به دور از انصاف و‌مردانگی این اقدام هم انجام شده است.

وی به این نکته هم اشاره کرد افرادی که ادعا می‌‌کردند لوله‌‌گذاری قبلی مناسب نیست می‌توانستند این لوله‌های پی وی سی را از خاک خارج کنند و در پروژه دیگری از آن‌‌ها استفاده کنند تا به این روش تا حدی از هدررفت بیت‌المال جلوگیری کنند.

پروژه جدیدی نداشتیم

سید مهدی خبیری مدیر جهاد کشاورزی خوسف با تاکید بر این که پروژه جدیدی در روستای چهکند گل تعریف نشده است گفت: ماجرا آن‌گونه که توضیح داده شده نیست، پروژه قبلی حدود ۴ سال پیش اجرا و تحویل بهره‌برداران شده و استفاده می‌شده است فقط شورای جدید که نماینده مردم و بهره‌برداران هستند درخواست جوب سیمانی را در برخی قسمت‌ها مطرح کردند.

وی ادامه داد: البته برای آن‌ها ‌پروژه جدیدی تعریف نکردیم چون اعتبار جدید نداشتیم ولی همکاران ما مسائل فنی را بررسی کردند تا در انتقال آب مشکلی نباشد.

به گفته وی پروژه قبلی در حال بهره برداری است و این طور نیست که روی لوله‌های این پروژه کانال سیمانی کار شود هیچ عقل سالمی این کار را نمی‌کند که لوله را زیر کند و‌‌ بعد روی آن جوب کند در بدبینانه‌ترین شرایط لوله را بیرون می‌کشند و به جای دیگری انتقال می‌دهند.

وی ادامه داد: جوب‌های سیمانی به دلیل فنی بالاتر آمده است و مجموعه جهاد کشاورزی این موضوع را تایید کرده است و در رابطه با زهکشی باید با توافق بهره‌برداران انجام شود.

وی در رابطه با آتش‌زدن درخت‌ها تصریح کرد: براساس قانون هر فردی که اقدام به بریدن یا آتش زدن درخت کند جرم محسوب می‌شود و باید از طریق قضایی پیگیری و با فرد متخلف برخورد شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از