حالت تاریک
کارشناس مسائل سیاسی:

پزشکیان از دولت‌های قبلی عبرت و الگو بگیرد

پزشکیان از دولت‌های قبلی عبرت و الگو بگیرد

کارشناس مسائل سیاسی خراسان‌جنوبی گفت: انتظاری که از دولت آقای پزشکیان وجود دارد این است که عبرت‌های دولت‌های گذشته را مورد بررسی قرار دهد تا تکرار نشود و الگو‌هایی را که در هر دولتی در حد خودش ساخته شده است را ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، پس از انتخاب آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب در دور دوم انتخابات در ١۵ تیرماه امسال، امروز مراسم تنفیذ و روز سه‌شنبه هم مراسم تحلیف او برگزار می‌شود و دولت چهاردهم رسما فعالیتش را آغاز خواهد کرد.

اما آغاز به‌کار دولت زودهنگام چهاردهم پس از تلاش‌های بی‌سابقه دولت شهید رئیسی مورد‌بحث و گفتگوی محافل مختلف است و هر کسی به نوعی از مسیر مدیریتی رئیس‌جمهور منتخب سخن می‌گویند. برخی دولت او را دولت سوم روحانی می‌دانند و برخی هم معتقدند که او به وعده‌هایش مبنی به مطیع امر ولایت بودن عمل خواهد کرد.

در این خصوص با آقای مهدی مزگی‌نژاد کارشناس پرسابقه بی‌رجندی در حوزه مسائل سیاسی به گفتگو نشسته‌ایم تا دید روشن‌تری نسبت به مسیر پیش‌رو داشته باشیم.

*در بیانات مقام معظم رهبری به نحوی از دولت آقای روحانی به‌عنوان عبرت و از دولت آقای رئیسی به‌عنوان الگو یاد شد، مبنای این عبرت و الگو چیست؟

واژه عبرت معمولا برای تلنگری در خصوص یک اتفاق ناخوشایند در گذشته که ضرر و زیان انسانی، مادی و معنوی داشته است به‌کار می‌رود که باید از آن درس گرفت.

اما واژه الگو نشان‌دهنده انجام یک کار خوب و ظرفیتی شکل گرفته بر اساس افراد، موضوع و شرایط است که بر همین اساس از صدر اسلام تاکنون؛ هم عبرت‌ها و هم الگو‌های زیادی داریم، از‌جمله همین موضوع عاشورا که سرشار از عبرت و الگو است.

در عرصه سیاسی هم معمولا دولت‌ها با دیدگاه‌های خاصی وارد می‌شوند و در روند فعالیت آنها، خیلی از موضوعات می‌تواند باعث عبرت یا الگو شود که دولت‌های جمهوری اسلامی هم از این موضوع مستثنی نیستند و از همان ابتدای انقلاب تاکنون، همه دولت‌ها اعم از دولت موقت آقای بازرگان، بنی‌صدر، رجایی، آیت‌الله خامنه‌ای، هاشمی رفسنجانی، خاتمی، احمدی‌نژاد، روحانی و رئیسی هر‌کدام فراز و نشیب‌هایی داشته است.

در جمهوری اسلامی، انقلاب مبانی این فراز و نشیب‌ها را تعریف کرده و اصول و مبانی ثابتی برگرفته از اعتقادات دینی و اسلام ناب در جمهوری اسلامی داریم که اگر از این مبانی خروج یا عدول کنیم، ممکن است برای جامعه باعث عبرت شود و اگر در مسیر آن گام برداریم و تلاش کنیم به نتایج خوبی که مدنظر جمهوری اسلامی است؛ برسیم، طبیعتا الگو خواهیم بود.

*از ابتدای انقلاب تاکنون، مبنای اصلی هر‌کدام از دولت‌ها چگونه بوده؟

دولت بازرگان دیدگاه لیبرالی و خوش و بش با آمریکا را داشت که نه‌تنها به نتیجه نرسید؛ بلکه ناسازگاری آن با جمهوری اسلامی هم باعث عبرت شد.

بنی‌صدر هم همین دیدگاه را ادامه داد و به‌جایی رسید که مجبور شد با چادر از کشور فرار کند که چون دیدگاه خوبی نداشت، دولت او باعث عبرت‌سازی شد.

اما شهید رجایی دل به جمهوری اسلامی، مردم و خدمت داد و درون خودش را پاکسازی کرده بود تا در مسیر جمهوری اسلامی گام بردارد. اگر چه دولت او عمر کوتاهی داشت و در حادثه ٨ شهریور به شهادت رسید، اما به یک الگوی مدیریتی، مردم داری و رشد و توسعه جامعه به سمت افق‌های کلانی که اسلام برای جامعه اسلامی مشخص کرده است، رسید.

در دوره بعدی که مربوط به آیت‌الله خامنه‌ای با نخست‌وزیری آقای موسوی بود، جنگ تحمیلی رخ داد و ضربات زیادی به کشور وارد شد. در همین دوران جنگ؛ کسانی که جا زدند، فرمان رهبری را اطاعت نکرده و در صحنه حضور پیدا نکردند، مایه عبرت و شهدایی همچون کاظمی، همت و متوسلیان هم الگو شدند.

دولت آقای هاشمی نیز با دیدگاه سازندگی روی کار آمده بود، اما برخی از رفتار‌ها و دیدگاه‌های تند یا کند آن، در مسیر جمهوری اسلامی نبود.

در دولت آقای خاتمی نیز جبهه‌ای به نام دوم خردادی‌های ١٣٧٦ سر و سامان‌دهی شد که تمام جناح‌ها، جریان‌ها و بحث‌هایی که در جامعه گسترده شده، زاییده همین جریان و جناح و از همان زمان است. در این دولت؛ در‌حالی‌که کشور مشکلاتی از قبیل فقر اقتصادی وفرهنگی و... داشت، اما بر طبل توسعه سیاسی‌زده شد که اصلا اولویت کشور نبود و ٨ سال تمام با دیدگاه تعامل با دشمنان که اصلا با مبانی انقلاب اسلامی جور در نمی‌آمد، با همین حرف‌ها و کارکرد‌ها پیش رفتند، در‌حالی‌که چیزی که مدنظر انقلاب اسلامی بود، اقتصاد اسلامی و فرهنگ اسلامی بود که متاسفانه روی زمین ماند.

دولت احمدی‌نژاد اما دیدگاه عمرانی داشت و دنبال ساخت‌و‌ساز و توسعه زیرساخت‌ها بود و کار‌های خوبی انجام شد. اما او در عرصه فرهنگی دچار لغزش‌هایی شد که همه زحماتش را زیر سوال برد و صحنه‌هایی را رقم زد که زحماتی را که الگو بود از بین برد و فضایی را ایجاد کرد که امروز عبرت‌هایش بیشتر از الگو‌ها خودش را نشان می‌دهد.

دولت روحانی هم با همان دیدگاه دولت خاتمی با سیاست تعامل و رفتن به سمت دشمن و ضعف‌های مدیریتی در عرصه‌های مختلف بود، در حدی که برخی از وزرا اعلام کردند که باید مدیر از خارج از کشور بی‌اوریم که با این سخن؛ همه مدیران، نخبگان و زحمت کشان را مورد توهین و تحقیر قرار دادند.

این دولت بسیاری از اقداماتی که مقام معظم رهبری موافق آن نبودند را انجام داد و باعث ضربه به انقلاب اسلامی شد و از فضای الگو خارج و به فضای عبرت رفت. اکنون این عبرت‌ها در تاریخ ثبت و در محافل مختلف مورد‌بحث و گفتگو قرار می‌گیرد که البته برخی‌ها هم از آن طرفداری می‌کنند.

دولت رئیسی که به میدان آمد، راه و روش دولت شهید رجایی را دنبال کرد و اهدافی از‌جمله در بین مردم بودن، عدم سازش با دشمن، اخلاص در کار، پاکدستی، مدیریت بحران‌ها و سر و سامان دادن کسری بودجه و... را در پیش گرفت تا اینکه متاسفانه آیت‌الله رئیسی در یک حادثه به شهادت رسید و ادامه این مسیر روی زمین ماند.

*توصیه یا مطالبه شما از دولت آقای پزشکیان و رئیس‌جمهور منتخب چیست؟

انتظاری که از دولت آقای پزشکیان وجود دارد این است که عبرت‌های دولت‌های گذشته را مورد بررسی قرار دهد تا تکرار نشود و الگو‌هایی را که در هر دولتی در حد خودش ساخته شده است را سر و سامان، ادامه و در جامعه منتشر کند تا دولتی خوب و مثال‌زدنی در جامعه تشکیل شود و مردم از ثمرات خدمتی که آقایان قول دادند، بهره‌مند شوند و مشکلات یکی پس از دیگری حل شود.

*نظر شما در خصوص تبلیغات و فضاسازی‌هایی که توسط برخی حامیان دولت چهاردهم علیه دولت شهید شکل گرفته، چیست؟

باید ببینیم چه کسی تخریب می‌کند، آیا یک فرد منصف است یا فردی که از روز اول با دولت رئیسی مخالف بوده و نه به او رای داده و نه رفیق و همراه بوده است. یک زمانی انتقاد‌ها توسط شخصی که در درون دولت بوده و با امور و رفتار‌ها و کردار‌ها آشناست، مطرح می‌شود و زمانی هم توسط کسی است که از روز اول مخالف حضور شهید رئیسی و همراهانش در دولت بوده است که در این صورت این موضوع تخریب نیست؛ بلکه دروغ‌بافی و تهمت است تا فردا بهانه‌ای باشد برای انجام ندادن برخی از اموری که اکنون انجام می‌شود. چون گفته‌هایشان حاکی از این است که ما مسیر رئیسی را ادامه نخواهیم داد و الگو و مسیر جدیدی داریم.

با توجه به اینکه تبلیغات کمی نسبت به عظمت کار‌های شهید رئیسی و زحماتی که کشیده، انجام شده است، گاهی این موضوعات توسط افراد نا‌آگاه جامعه مطرح می‌شود. اما سخنان مقام معظم رهبری حاکی از خیلی از دیدگاه‌های مختلف دولت رئیسی است و تعاریفی از‌جمله " دلم برای رئیسی سوخت" حاکی از این است که او در دولتش زحمت‌های زیادی کشیده است که تاکنون رهبر انقلاب درباره هیچ‌کدام از دولت‌ها یا شخصیت‌ها اینگونه سخن نگفته‌اند.

مردم انتظار دارند که دولت جدید هم مانند شهید رئیسی در بین مردم باشد و صدای مردم را بشنود، اما مسیر دولت شهید رئیسی شاید مخالف و مانع مسیر آینده دولت جدید است که این حرف‌ها و تخریب‌ها را می‌زنند. خودشان هم می‌دانند که این حرف‌ها دروغ است و پایه و اساس ندارد، اما متاسفانه بر طبل تخریب می‌زنند. در‌حالی‌که در آینده می‌توان به‌راحتی در مقابل بسیاری از کار‌هایی که انجام خواهد شد، قضاوت کرد که آیا کار‌هایشان برای آینده جامعه عبرت یا الگو بوده است. 

*در خصوص روند معرفی وزرای دولت چهاردهم، ارزیابی شما چیست؟

متاسفانه هنوز دولت جدید روی کار نیامده است، برخی‌ها دنبال سهم‌خواهی هستند و معتقدند اگر تلاش آنها نمی‌بود، رئیس‌جمهور جدید انتخاب نمی‌شد و حالا باید در راستای تلاش‌های انجام شده، سهم‌شان را بدهد و به همین دلیل هم وزیر و مدیر و آدم معرفی می‌کنند. در‌حالی‌که برای انتخاب وزرا؛ قانون به رئیس‌جمهور استقلال داده است، اما برخی تشکیلات‌هایی را راه انداخته‌اند و می‌گویند که ما می‌خواهیم دولت ائتلافی تشکیل بدهیم که از جناح و باند خاص خودمان باشند. خود آقای پزشکیان هم در این خصوص مطرح کرد که برخی از دوستانی که معرفی شدند، اکنون آدم‌های خودشان را معرفی می‌کنند. این افراد در‌واقع به نوعی سهم‌خواهی می‌کنند که این سهم‌خواهی‌ها؛ باعث ایجاد تنش‌های زیادی خواهد شد و سم مهلکی برای آینده دولت است.

در‌حالی‌که برای تعیین کابینه، باید اجازه داد تا قانون اجرا شود، اما متاسفانه برخی‌ها بنا دارند کار خودشان را انجام دهند که در این خصوص با ارائه لیست وزرا به مجلس، همه‌چیز معلوم خواهد شد. طبیعتا اگر بخواهند جناحی عمل کنند، در آینده چالش‌هایی ایجاد خواهد شد که این چالش‌ها برای جمهوری اسلامی، مردم و جامعه مضر است و باعث ایجاد دردسر می‌شود.

*دلیل استقبال و پیام‌های تبریک دشمنان دیرینه جمهوری اسلامی برای رئیس‌جمهور منتخب چیست؟

امروز تبریک‌هایی توسط دشمنان جمهوری اسلامی برای انتخاب آقای پزشکیان به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب داده می‌شود که قبلا برای انتخاب شهید رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور داده نمی‌شد. به نظر می‌رسد دلیل این تبریک‌ها، گرفتن امتیاز در مذاکرات آینده باشد.

دشمن با شناختی که از جامعه دارد، به‌شدت در این خصوص تحقیق و تبیین کرده است، اما باید حواسمان باشد، قطعا به دشمن‌شناسی قوی نیاز داریم که این دشمن‌شناسی می‌تواند از صحنه‌هایی که دشمن در آینده به وجود می‌آورد و ما را دچار ضعف می‌کند، پیروز بیرون بیاورد.

بنده امیدوارم بعد از مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب، مجموعه‌ای پای کار بیاید که هم مشکلات جامعه حل شود و هم امید دشمنان برای استفاده و بهره‌برداری از فضای به وجود آمده، ناامید شود.

انتهای پیام/٧ 

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از