حالت تاریک
گلایه مردم 7 روستا از مشکل بی آبی؛

کمبود آب روستاهای منطقه چاهک موسویه حل می شود

کمبود آب روستاهای منطقه چاهک موسویه حل می شود

مردم 7 روستای منطقه چاهک موسویه از کاهش فشار و قطع آب روزانه به دلیل افزایش جمعیت در منطقه گلایه دارند که اکنون برای رفع مشکل آبی مردم این روستاها، تا پایان شهریورماه وعده داده شده است.

خسروی یکی از اعضای شورای اسلامی روستای چاهک در گفتگو با خبرنگار خاورستان، از مشکلات کم آبی مردم روستاهای چاهک و موسویه و روستاهای همجوار گلایه و اظهارکرد: مجتمع آبرسانی چاهک موسویه چندین سال قبل برای آبرسانی به روستاهای چاهک موسویه و چند روستای اطراف به بهره برداری رسید که آب این مجتمع هم از دشت موسویه که دشت پر آبی است تامین می شود.

وی افزود: دبی آب این مجتمع در زمان افتتاح 17 لیتر بر ثانیه بوده و اکنون پس از چندین سال؛ هنوز هم با همان دبی 17 لیتر بر ثانیه آبرسانی انجام می شود، این در حالی است که فقط در روستاهای چاهک و موسویه به تنهایی؛ حدود 450- 500 خانوار به جمعیت اضافه شده و شاهد رشد جمعیت و در پی آن کاهش شدید فشار آب بوده ایم.

خسروی گفت: این مشکل کمبود آب در تمام روستاهای تحت پوشش این مجتمع آبرسانی وجود دارد و چاهک و موسویه  هم با حدود 4-5 هزار نفر جمعیت دچار مشکل افت فشار آب است.

او ادامه داد: تا چند سال پیش مشکل کمتر بود، ولی حدودا از 5 سال قبل تاکنون؛ میزان آب شبکه در فصل بهار و تابستان به شدت کاهش می یابد، بطوری که نه تنها آب به آبگرمکن ها و کولرها نمی رسد، بلکه در بیشتر اوقات روز آب کاملا قطع می شود و حتی برای وضو هم آب نداریم.

عضو شورای اسلامی روستای چاهک بیان کرد: دست و پنجه نرم کردن مردم با کمبود آب در حالی است که در این منطقه چندین چاه وجود دارد و حتی بنیاد مستضعفان از یک چاه؛ 35 لیتر بر ثانیه آب برداشت می کند، اما خود مردم این روستاها بی آب هستند.

خسروی تاکید کرد: این موضوع یک درد چندساله است که بارها برای حل آن با مسئولان مختلف از اداره آب و فاضلاب روستایی گرفته تا فرماندار و نماینده مجلس مکاتبه کرده ایم و بیشتر از این از دست شورا برنمی آید، اما متاسفانه هیچ اقدامی نشده و تنها جواب مسئولان این بوده است که مصرف آب بالا است.

وی با بیان اینکه در پی پیگیری های انجام شده پاسخ مسئولان این بوده است که روستاهای تحت پوشش این مجتمع بر اساس سرانه جمعیت شان، مصرف آب بالایی دارند، گفت: متاسفانه در این خصوص مسئولان نرخ جمعیت مربوط به سرشماری سال 1395 را لحاظ می کنند، در حالی که روستاهای چاهک و موسویه؛ روستاهای مهاجرپذیر هستند و شاهد مهاجرت معکوس و افزایش جمعیت در این روستاها بودیم.

عضو شورای اسلامی روستای چاهک افزود: از سال 1370 تاکنون؛ تنها حدود 500 واحد مسکونی در روستاهای چاهک و موسویه ساخته شده است، همچنین شاهد افزایش جمعیت در روستاهای همجوار و تحت پوشش این مجتمع آبرسانی هم بوده ایم.

مدیریت ضعیف انتقال آب

وی تصریح کرد: خوشبختانه چاه های این منطقه آب دارد و می توان بجای دبی 17 لیتر بر ثانیه، میزان دبی آب را به 20 تا 25 لیتر بر ثانیه افزایش داد تا مشکل مردم حل شود. در واقع آب هست، اما مدیریت انتقال آن مشکل دارد و در این بین این مردم هستند که باید رنج بی آبی ببرند.

خسروی یادآور شد: مسئولان قرار کردند برای روستاهای همجواری که جزو شهرستان سرایان هستند و از مجتمع آبرسانی چاهک موسویه آبرسانی می شوند، چاه جدایی حفر و تجهیز کنند تا این روستاها به صورت جداگانه آبرسانی شود، اما از دو سال قبل این چاه حفر شده ولی هنوز تجهیز و برق رسانی نشده است.

عضو شورای اسلامی روستای چاهک با اشاره به سیاست دولت مبنی بر حفظ جمعیت روستاها، اظهارکرد: برای تثبیت جمعیت روستا، دو سال قبل زمین هایی برای ساخت به جوانان واگذار شد تا در روستا سکونت کنند، اما این افراد آبی برای بنایی ندارند و مجبور به تامین آب با گالن از چاه های کشاورزی هستند و اکنون هم با گذشت دو سال هنوز نتوانسته ایم انشعاب آب برای این واحدها واگذار کنیم.

خسروی با اشاره به اینکه اولین چیزی که برای زندگی و ساخت و ساز نیاز است، آب است، گفت: قبلا اداره آب لوله و اتصالات را تهیه می کرد و با کمک مشترک و دهیاری، کانال حفر و لوله کشی انجام می شد، اما اکنون این روال وجود ندارد و جوانانی که در روستا مانده و بنایی کرده اند، اکنون به دلیل نداشتن آب، مجبور به زندگی در خانه های اجاره ای روستا هستند.

وی تصریح کرد: بنده به عنوان نماینده شورا؛ گلایه ام از این است که آب وجود دارد، اما مدیریت انتقال آن ضعیف است، مگر هدف دولت ماندگاری مردم در روستا نیست؟ قطعا وقتی آب نباشد، مردم حاشیه شهرها را به روستا ترجیح می دهند که این موضوع باعث مشکلات و آسیب های بعدی و هزینه تراشی برای دولت خواهد بود.

حفر و تجهیز چاه جدید برای حل مشکل کمبود آب

منوچهر سالاری معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در این خصوص در گفتگو با خبرنگار خاورستان، اظهارکرد: حدود 25 سال قبل مجتمع آبرسانی چاهک و موسویه برای آبرسانی به روستاهای چاهک، موسویه، چلونک، چاه تریخی، چاه غیاث، چاه پنیری و شونگان ایجاد شد.

وی بیان کرد: روستاهای چاهک و موسویه از نظر تقسیمات کشوری مربوط به شهرستان قاین هستند، اما چون منبع تامین آب در نزدیک مرز شهرستان سرایان است، چند روستای دیگر هم از این مجتمع آبرسانی استفاده می کنند.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: برای آبرسانی به این روستاها؛ چاهی در نزدیک روستای چلونک حفر و برداشت آب با دبی 10 لیتر بر ثانیه بوده است، اما با توجه به رشد جمعیت در این منطقه، نیاز آب این روستاها حدود 17- 18 لیتر بر ثانیه است و به همین دلیل اکنون مردم با کاهش فشار آب مواجه اند.

وی یادآور شد: در احداث این مجتمع آبرسانی از خط انتقال لوله 110 و قطر پایین استفاده شده و متاسفانه چون قطر لوله کم است، برای افزایش فشار آب پاسخگو نیست.

سالاری بیان کرد: برای رفع کمبود آب این روستاها، باید جیره بندی می شد، اما چون جیره بندی به شبکه شوک وارد می کند و اتفاقات را بالا می برد، در دستور کار قرار نگرفت.

معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهارکرد: از ابتدای امسال مشکل این روستاها را پیگیری کردیم و قرار شد که یک چاه جدید در نزدیکی روستای چاه غیاث حفاری شود تا مشکل آب این روستاها حل شود. بر این اساس مقرر شد تا روستاهای چاهک، موسویه و چلونک از چاه موجود و روستاهای چاه تریخی، چاه غیاث، چاه پنیری و شونگان از چاه جدید تامین آب شوند.

سالاری بیان کرد: چاه جدیدی که حفاری شده، 7 لیتر بر ثانیه آبدهی دارد که برای آن 10 کیلومتر خط انتقال، 900 متر خط اضطراری، 2 کیلومتر خط برق اجرا و چاه تجهیز شده و تاکنون حدود 2 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی تصریح کرد: کار راه اندازی این چاه در مرحله پایانی قرار دارد و هم اکنون اتصال خط لوله اضطراری و برخی نصبیجات آن باقی مانده است که چون منابع مالی 1401 پاسخگوی آن نبود، هزینه آن را از محل اعتبارات سال 1402 تامین خواهیم کرد.

او تاکید کرد: این چاه جدید تا پایان شهریورماه وارد مدار می شود و با بهره برداری از آن، مشکل تمام 7 روستا حل خواهد شد و از مهرماه به بعد دیگر مشکل آب در این روستاها وجود نخواهد داشت.

 

انتهای گزارش /7

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از