حالت تاریک
فرماندار‌ قاینات در مراسم افتتاح جشنواره ملی زرشک:

آشکارشدن کارکردهای زرشک با شناخت منطقه

آشکارشدن کارکردهای زرشک با شناخت منطقه

فرماندار قاینات گفت: برای نمایان شدن کار‌کردهای جشنواره در اولین گام باید مدیران دستگاه‌های اجرایی،تجارو فعالان این حوزه معرفت و شناخت درستی نسبت به منطقه خراسان جنوبی و محصول زرشک داشته باشند.

به گزارش خاورستان ،محمدی فرماندار قاینات در جشنواره ملی زرشک با قدردانی از مدیران حاضر در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زرشک و آیین شکر گزاری و برداشت زرشک زرشک و زعفران گفت:ارتقای کیفی و کمی زرشک، نمایش توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف و‌ ظرفیت سازی برای تولید و صادرات و ایجاد اشتغال در شهرستان از کارکردهای این جشنواره در شهرستان قاینات است.

به گفته وی برای نمایان شدن این کار‌کردهای جشنواره در اولین گام باید مدیران دستگاه‌های اجرایی،تجارو فعالان این حوزه معرفت و شناخت درستی نسبت به منطقه خراسان جنوبی و محصول زرشک داشته باشند.

وی تاکید کرد: در گام بعدی باید زمینه برقراری تعامل محیط اجتماعی و اقتصادی را با مناطق دیگر برقرار کنیم و ترازها وشاخص ها را برای تحول و حرکت مشخص کنند تا کشاورزان خود را به آن برسانند.

وی سطح زیر کشت زرشک در شهرستان قاینات ۷ هزار و ۲۲۰ هکتار بیان کرد و افزود: پیش بینی می شود ۳۷ تن زرشک تر برداشت شود.

به گفته وی ۱۴ هزار و ۵۰۰ خانوار بهره بردار زرشک هستند و ۲ هزار نفر در بسته بندی فعال هستند و بیش از ۸۵درصد زرشک تولیدی در بارگاه ها خشک می شود.

وی افزود: تعداد ۲۳۰۰ واحد بارگاه زرشک در شهرستان وجود دارد و ۶ واحد سردخانه و ۱۲ واحد فرآوری حوزه زرشک در شهرستان فعال هستند.

وی میزان تولید زعفران شهرستان را ۲۸ تن اعلام کرد و افزود: زعفران قاینات با کیفیت ترین زعفران جهان است.

تامین سرمایه در گردش زرشک‌کاران

 حجت‌الاسلام رحمانی امام جمعه شهرستان قاین هم در مراسم افتتاحیه جشنواره ملی زرشک ضمن خیر مقدم و قدردانی از مسئولان و حاضران در این مراسم گفت: زراعت و کشاورزی نه تنها در سخنان و روایات اهل بیت مورد بیشترین تاکید قرارگرفته، بلکه بسیاری از پیامبران الهی، پیشوایان معصوم و اولیاء صالح الهی، در عمل به این کار و حرفه پرداخته و به آن افتخار می کردند.

به گفته وی آن بزرگان، کشاورزان را انسانهایی ارزشمند ،دارای توکل، نیک کردار، دارای پاک ترین و حلال ترین شغل ها و سودمند به حال جامعه معرفی کرده و در عالم آخرت نیز دارای بهترین مقامات دانسته اند.

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: جایگاه ارزشمند کشاورزی در فرهنگ غنی اسلام تا آنجا پیش رفته که ذات مقدس الهی در قرآن، خود را زارع و کشاورز معرفی کرده است.

وی پیشنهاداتی برای افزایش عملکرد برگزاری این جشنواره‌ها داد و گفت:احصای نظر کشاورزان،مسئله بیمه کشاورزان که مدت زمان بیمه فقط یک سال است و ضرهای سال های بعد محاسبه نمی شود در نظر گرفته شود.

وی سرمایه در گردش را از دیگر پیشنهادات مطرح کرد و افزود: اگر برای یک سرمایه گذار سرمایه در گردش ضروری است برای کشاورز واجب است و خرید دولتی و استفاده از نظرات کشاورز و قیمت گذاری توسط آنها و هم چنین ارائه تسهیلات برای نگهداری باغ‌ها لازم و الگوی کاشت این محصول است.

به گفته وی یکی از مزایای این جشنواره شناخت این محصول اما از معایب آن انتقال نهال به استان‌های دیگر است که باید برای آن هم فکری برداشته شود.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از