حالت تاریک
سرگردانی 17 ساله مخترع در خراسان‌جنوبی؛

اختراع پارجت تادوربین مداربسته‌ای که مشتری دائمی دارد

اختراع پارجت تادوربین مداربسته‌ای که مشتری دائمی دارد

محمدرضا مصطفایی از مخترعین جوان و خلاق شهرستان درمیان است که متاسفانه پس از 17 سال سرگردانی هنوز نتوانسته است کارهای تولیدی خود را به مرحله تولید در بیاورد و از عدم حمایت مسئولان گلایه دارد.

به گزارش خبرنگار خاورستان، به مناسبت هفته بسیج پای صحبت یک مخترع بسیجی نشسته‌ایم که 17 سال است در پیچ و خم ادارات است تا بتواند اختراعات خود را از مرحله اولیه وارد تولید انبوه و صنعت کند اما هنوز که هنوزه نتوانسته است مجوز ثبت اختراع را بگیرد واز پروسه‌های اداری و عدم حمایت مسئولان گلایه دارد.

محمد رضا مصطفایی مخترع چندین پروژه در صنعت هوا و فضا و عضو انجمن هیلوکپتری ایران که ساکن شهر اسدیه شهرستان درمیان است، در گفتگو با خبرنگار خاورستان، می‌گوید: در حال حاضر چند اختراع در زمینه‌های مختلف دارم که یکی پارجت الکترونیکی است مربوط به پایگاه‌های تفریحی است که به صورت یک نفره یا دو نفره مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌توان با آن به صورت گشت‌زنی هوایی، منابع طبیعی و محیط زیست مورد استفاده قرار داد.

او از آب‌سوز کردن خودرو به‌عنوان اختراع دیگر خود یاد می‌کند و می‌افزاید: این در حال ثبت اختراع است که در این روش، می‌توان به طور کامل سوخت مورد نیاز ماشین از بنزین به آب تغییر کند و یا در کنار سوخت بنزین مورد استفاده قرار داد که از این طریق با هیدورژن و بخار آب کار می‌کند به طوری که با یک لیتر آب، 800 کیلومتر مسیر را پیمود.

این مخترع جوان شهر اسدیه، از طراحی موتورهای براشلس خبر می‌دهد که این تکنولوژی در این ایران وجود ندارد که موتور آن از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود که ما خوشبختانه طراحی و ساخت آن را داریم و انجام می‌دهیم.

مصطفایی که فوق دیپلم الکترونیک است، می‌افزاید: این اختراع‌ها همه آزمایش فنی شده، برخی ساخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ در نمایشگاه‌های مختلف حضور داشتم و کارهایم را عرضه کرده‌ام.

تولید دوربین مداربسته و لامپ کم مصرف

او از راه اندازی کارگاه خلاقیت در کارخانه قند قهستان با حمایت این کارخانه خبر می‌دهد و می‌گوید: برای اولین بار در کشور، دوربین مدار بسته تولید می‌کنیم و از صفر تا 100 کار خودمان با افرادی که در این کارگاه بکارگیری کرده‌ایم انجام می‌دهیم؛ لامپ کم مصرف تولید می‌کنم که ضمانت خرابی و تعویض دارد.

این مخترع اهل اسدیه، تکنولوژی آب رادیات نانو می‌گوید که نیاز به ضد یخ ندارد که این را تولید و روانه بازار شده و مورد استقبال قرار گرفته است.

تولید پروژه‌هایم نیاز به حمایت مالی دارد

مصطفایی که از سال 85 کارهای تولیدی خود را آغاز کرده است، خاطرنشان می‌کند: برخی پروژه‌ها به‌دلایل مشکلات مالی، به لحاظ اقتصادی سنگین است و برخی پروژه‌ها به زمین مانده و برخی به مرحله عملیاتی رسیده است.

او ضمن تاکید بر حمایت مسئولان از پژوهشگران و مخترعین، گفت: این اختراع‌ها کاربردی است و کشور ما مجبوز است این‌ها را از کشورهای اروپایی نظیر چین وارد کند که اگر در کشور ما ساخته شود هم خدمات آن وجود داشته و هم صرفه اقتصادی بهینه‌ای دارد اگر امکان داشته باشد حمایت شوم.

این مخترع اهل شهرستان اسدیه ادامه می‌دهد: آب رادیاتور نانو، دوربین مدار بسته و لامپ کم مصرف تولید و وارد بازار شده و به شهرهای دیگر ارسال می‌شود.

مصطفایی می‌گوید: اختراعاتم در حوزه هوا و فضا پروژه های سنگینی است که کارهای من آماده است اما این حمایت را از سوی ارگان‌های دولتی می‌طلبد تا ما بتوانیم با ارائه مجوزهایی که لازم دارد بتوانیم این را تولیدو در اختیار کشور قرار دهیم تا برای من مخترع نیز صرفه اقتصادی داشته باشد.

طراحی پهباد سم‌پاشی که می‌تواند 50 کیلو سم را بلند کند

او از طراحی پهباد سم‌پاش سخن می‌گوید که بزرگترین پهبادی است که در بخش کشاورزی می‌توان مورد استفاده قرار داد که می‌تواند 50 کیلو سم را با خود بلند کند و از طریق سامانه کنترل شود؛ تولید این وسیله با ارزش، خیلی هزینه‌بر است و اگر تولید شود قیمت آن یک سوم نمونه وارداتی است که خدمات پشتیانی بهینه‌تر و کیفیت کاری  بالاتری دارد.

این مخترع بسیجی می‌افزاید: تمام پهبادهایی که در بحث کشاورزی و سم‌پاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد همه از چین وارد می‌شود که اگر مسئولان حمایت کنند می‌توان در حد انبوه تولید کرد.

مصطفایی می‌گوید: چندین بار به مسئولان مراجعه کردم و بارها برای راه‌اندازی پروژه‌ها به ادارات مختلف رفتم اما جواب قاطعی نگرفته‌ام تنها قول حمایتی داده‌ام؛ اختراعاتم را به صورت تکی ساخته و به فروش می‌رسانم و اگر قرار باشد حاصل فکر و خلاقیت چندین ساله من بر زمین بماند من چطور می‌توانم گذران زندگی کنم.

گلایه از بی توجهی مسئولان نسبت به کار تولیدی

او از بی توجهی مسئولان به کارهای پژوهشی و تولید می‌گوید: چندین ساله پله‌های ادارات را بالا و پایین شدم تا بتوانم اختراعتم را تولید کرده و وارد بازار کنم اما متاسفانه هیچ حمایتی از من صورت نگرفت؛ با این‌که خیلی تلاش کردم اما در زمینه ثبت اختراع نیز به مشکل برخورد کرده‌ام؛ آنقدر اذیت و درگیر کاغدبازی شده‌ام.

این مخترع بسیجی معتقد است باید سنگ از جلوی پای جوانان برداشت و دلیل ندارد فردی یک سال دنبال کار پژوهشی و تحقیقاتی خود بدود و آخر هم به نتیجه‌ای نرسد من که اززاینر همه کاغذبازی خسته شده‌ام و تنها چاره را تولید به صورت فردی دیده‌ام.

مصطفایی می‌گوید: دوربین مدار بسته و لامپ‌های کم مصرف که تولید می‌کنم حداقل 50 درصد اختلاف قیمت و دو برابر ضمانت کاری دارد که پشتیبانی یک ساله تولید می‌شود.

او می‌افزاید: خیلی مراجعه کردم اخرم نتیجه نگرفتم کل از این کارها در ثبت اختراع نیز مشکل برخورد کردم. انقدر من اذیت شدم کاغذ بازی افتاده است این ها باید یک کاری را انجام می دهد تولید در مرحله تست استاندارد برود اخر خسته شدم یک سال است دنبال ثبت اختراع نیز نیستم.

این مخترع بسیجی، تهران، خراسان‌رضوی، خراسان شمالی و سیستان و بلوچستان را محل صادرات محصولات خود معرفی می‌کند و می‌گوید: کارهای من ضمانت 100 درصد دارد و افراد پس از یک بار خرید و دیدن کیفیت جنس، مشتری دائمی می‌شوند.

مصطفایی تصریح‌ می‌کند: اگر پروسه‌های اداری برداشته شود می‌توان در این عرصه ادامه داد وگرنه دوندگی کردن از سال 85 هیچ عایدی ندارد؛ چراکه نه حمایت مالی و نه حمایت معنوی از من شد و این‌ها باعث دلسردی من شده است.

استقبال بی‌نظیر مردم از کارهای تولیدی‌ام

او استقبال از محصولات تولیدی‌اش را بسیار خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: محصول من نظیر آب رادیاتور در بازار بیرجند وجود ندارد اما مشتری از سیستان و بلوچستان مشتری دائمی دارم و حتی حاضر یک زمانی را صبر کند تا محصول را تولید و به آنها ارائه کنم.

این تولیدکننده، که تلاش بسیاری برای تولیدات و اختراعات خود کرده است، می‌گوید: اگر کاری وارد بازار نشود جیب ما خالی می‌شود و این سبب دلسردی تولیدکننده می‌شود؛ چندین روز در نمایشگاه‌های مختلف حضور پیدا کرده‌ام اما تنها نمایش دادن کار که فایده‌ای ندارد تولیدکننده باید درآمد مالی از کار خود نیز داشته باشد و این نیازمند حمایت مسئولان است.

مصطفایی که پیشنهاد حمایت کار از سوی تولیدکنندگان خارج استانی را داشته است، اما از این استان نرفته تا بتواند سرمایه و کارش در استان و شهر خودش گسترش دهد تا بتواند نیروی کار را از شهر خودم بکارگیری کنم تا بتوانم گامی در جهت اقتصاد مقاومتی بردارم از این رو 15 کارگر را در کارگاه رشد خلاقیتم به‌کارگیری کردم.

او می‌گوید: پاراموتور با قیمت 400 میلیون تومان از چین وارد کشور می‌شود اما من با یک سوم قیمت یعنی 120 میلیون تومان تولید می‌کنم؛ کیفیت خیلی بهتر است و امنیت بالایی دارد. فکر و ذهن من تا به کالای ایرانی درست شود زمان می برد وگرنه من دوربین مداربسته با قیمت خیلی مناسب‌تر و کیفیت چندین برابر تولید می‌کنم اما متاسفانه مردم دنبال جنش خارجی هستند.

او می‌افزاید: من با پنج میلیون تومان سرمایه یک سال ونیم پیش کار خودم را آغاز کردم که ابتدا در سطح خانواده بود اما اکنون 15 نفر نیروی کار خانم دارم که بیمه شدند که هم کار الکترونیک و هم مونتاژ انجام می‌دهند؛ خانواده هایی مشکل مالی داشتند مشکلاشان حل شده و کار تولیدی با کیفیت انجام می‌دهند چراکه خانم‌ها در کارهای تولید دقت نظر دارند و تاکنون موفق عمل کرده‌ایم.

انتهای خبر/ 5

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از