حالت تاریک
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی:

۵ پروژه کلان بیابان‌زدایی در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

۵ پروژه کلان بیابان‌زدایی در خراسان‌جنوبی اجرا می‌شود

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی از اجرای پنج پروژه کلان بیابان‌زدایی در سطح شهرستان‌های استان در صورت تأمین اعتبار در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، علیرضا نصرآبادی امروز شنبه در نشست خبری در نشست خبری به مناسبت روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی گفت: حدود ۸۸.۷۳ درصد از اراضی ایران تحت تأثیر بیان‌زایی است و بیش از ۲۹.۶ میلیون هکتار مناطق تحت تأثیر فرسایش بادی در ۲۲ استان کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه ۳۶ درصد اراضی استان مناطق بیابانی و مراتع کم تراکم است، ادامه داد: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است و حدود ۱۲ میلیون هکتار از استان بیابانی بوده یا تحت فرسایش بادی قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری خراسان جنوبی با اشاره به وجود ۳۲ کانون فرسایش بادی در استان تصریح کرد: این کانون‌ها سالانه بیش از ۸۴ میلیارد تومان خسارت به استان وارد می‌کنند.

نصرآبادی با بیان اینکه از سال ۵۸ تا پایان سال ۱۴۰۲، آمار طرح‌های اجرا شده در حوزه بیابان ۱۴۸ هزار و ۲۵۰ هکتار بوده است گفت: در این مدت ۱۵ هزار و ۸۲۹ هکتار بذرکاری، ۴۰۱ کیلومتر احداث بادشکن زنده، ۵۷۷ کیلومتر احداث بادشکن غیرزنده و هزار و ۵۲۵ هکتار مالچ‌پاشی انجام شده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح مدیریت جنگل دست‌کاشت در ۲۳ هزار و ۸۱۱ هکتار، طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی در یک میلیون و ۶۸۷ هزار و ۲۴۹ هکتار و احداث تله رسوب‌گیر در ۱۶۶ کیلومتر از دیگر اقدامات انجام شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی بیان کرد: سال گذشته ۱۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی تخصیص داشته‌ایم و بالغ بر یک میلیون هکتار اراضی احیایی داریم.

وی گفت: برای سال جاری در صورت تأمین اعتبار، اجرای پنج پروژه کلان بیابان‌زدایی در سطح شهرستان‌های استان پیش‌بینی شده است.

نصرآبادی با تأکید بر اینکه  تصمیم‌گیران و سیاست‌گذاران بایستی پدیده گرد و غبار و سیل و خشکسال را جدی بگیرند، بیان کرد: درست است که ما به معدن و راه آهن و سایر زیرساخت‌ها نیاز داریم ولی این موضوع باید با مراعات و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی صورت گیرد.

 

انتهای خبر/10

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از