حالت تاریک

تسنیم تلاوت صفحه ۲۴۶ قرآن

تسنیم تلاوت صفحه ۲۴۶ قرآن

یکی از سنت‌های الهی، حکومت صالحان است. «لا یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ»

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خاورستان»، «بضاعت» به مالی گویند که عنوان «بها» به خود بپردازد.

«مُزْجاةٍ» از ریشۀ «ازجاء» به معنای طرد کردن است. از آنجایی که معمولاً فروشندگان بهای کم را برمی‌گردانند، «بضاعت مزجاة» گفته شده است.

برخی از مفسّران گفته‌اند: مراد از «تَصَدَّقْ عَلَیْنا» درخواست بازگرداندن بنیامین است.

 

در روایات آمده است: یعقوب نامه‌ای برای یوسف نوشت که آن تجلیل از یوسف، بیان قحطی کنعان، درخواستی از آزادی بنیامین و تبرئه فرزندان از سرقت بود و به همراه فرزندان برای یوسف فرستاد. وقتی یوسف در مقابل برادران آن نامه را خواند، بوسید و بر چشم گذاشت و گریه‌ای کرد که قطرات اشک بر لباسش نشست.

 

برادران که هنوز یوسف را نمی‌توان شگفت‌زده کرد که این همه به پدر ما احترام می‌گذارند؟ کم‌کم برقی در دل آنها روشن شد. خندۀ یوسف را چون دیدند، با خود گفتند نکند او یوسف باشد. (نمونه تفسیر)

۱. برای یعقوب، یوسف مطرح می شود «فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ». ولی برای فرزندان گندم. «فَأَوْفِ لَنَا الْکَیْلَ»

 

۲. تحقیر، روزی تحقیر می‌شوند. فرزندانی که با غرور می‌گفتند: «نَحْنُ عُصْبَةٌ» ما قوی هستیم. «سَرَقَ أَخٌ لَهُ مِنْ قَبْلُ» برادر ما دزد بود؛ «إِنَّ أبانا لَفِی ضَلالٍ» پدر ما در گمراهی است؛ امروز با حقارت می‌گویند: «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ»

 

۳. برای درخواست کمک و مساعدت، فرهنگ خاصّی لازم است: الف: تجلیل از کمک‌کننده «أَیُّهَا الْعَزیزُ». ب: بیان حال و نیاز خود «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ». ج: پرداخت بودجه (فقر مالی) «بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ». د: ایجاد انگیزه در کمک‌کننده «وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا إِنَّ اللَّهَ یَجْزِی الْمُتَصَدِّقِینَ».

 

۴. فقر و نیاز، را ذلیل می‌کند. «مَسَّنا وَ أَهْلَنَا الضُّرُّ» چه شیران را کند روبَه مزاج/ نیاز است که نیاز باشد.

لینک کوتاه خبر

نظر / پاسخ از